Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با قطع حمایت‌های آمریکا از ائتلاف عربی و خروج انصارالله یمن از لیست نیروهای تروریستی، شعله جنگ یمن خاموش خواهد شد، اما احتمال دارد درگیری‌های پراکنده در نقاط مرزی یمن ادامه داشته باشد؛ زیرا توقف سریع جنگ به معنای شکست سعودی‌ها است.

فرزان شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون خارج شدن انصارالله یمن از لیست تروریستی آمریکا اظهار کرد: مهمترین رویکرد دولت جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید، این بود که سیاست‌ها و دستورات دولت دونالد ترامپ در داخل و خارج آمریکا را تعلیق و یا لغو کرد، اما این به موضوع به معنای مخالفت با تمامی رویکردهای ترامپ نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بایدن در مبحث مناقشه یمن با سیاست‌های حمایتی ترامپ از عربستان مخالف بود؛ زیرا دونالد ترامپ پشتیبانی‌های ویژه‌ای را در عرصه‌های نظامی، سیاسی و استراتژی از ائتلاف عربی در جنگ یمن داشت و بر همین اساس، شعله جنگ یمن طی سال‌های گذشته روز به روز برافروخته شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: ائتلاف سعودی علیرغم حمایت‌های همه جانبه دولت سابق آمریکا در جنگ یمن، به اهداف خود دست نیافت و در سرکوب محور مقاومت این کشور ناکام ماند؛ ائتلاف عربی که در صدد بازگشت دولت مستعفی منصور هادی بود با مقاومت مردم یمن روبه‌رو شد.

شهیدی خاطرنشان کرد: جنبش انصارالله به عنوان یک بازیگر قدرتمند محور مقاومت در یمن، مقابل ائتلاف سعودی قرار گرفت و ضربات سنگینی را به عربستان وارد کرد.

وی تصریح کرد: دولت بایدن به این نتیجه رسیده است که حمایت ترامپ از جنگ افروزی در یمن، سیاستی شکست خورده است و موجب زیر سوال رفتن اعتبار ایالات متحده آمریکا در سطح نظام بین‌الملل می‌شود؛ بر همین اساس تصمیم گرفت که به جنگ یمن خاتمه دهد و در راستای تحقق این هدف، ابتدا انصارالله را از لیست نیروهای تروریستی واشنگتن خارج کرد تا بر همین اساس شیب ورود کمک‌های انسانی کشورهای جهانی به یمن روند صعودی به خود بگیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: اینکه جو بایدن اعلام کرد حمایت‌های آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن قطع خواهد شد، به معنای آن است که انصار الله را به رسمیت شناخته و همچنین ادامه یافتن جنگ یمن را بیهوده می‌داند.

شهیدی یادآور شد: با قطع حمایت‌های آمریکا از ائتلاف عربی و خروج انصارالله یمن از لیست نیروهای تروریستی، شعله جنگ یمن خاموش خواهد شد، اما احتمال دارد درگیری‌های پراکنده در نقاط مرزی یمن ادامه داشته باشد؛ زیرا توقف سریع جنگ به معنای شکست سعودی‌ها است. در صورتی که بایدن در موضع‌گیری اخیر خود در مورد مناقشه یمن صادق باشد، باید عربستان را تحت فشار قرار دهد.

کد خبر 475665

منبع: ایمنا

کلیدواژه: جو بایدن یمن ائتلاف عربی آمریکا جنبش انصارالله يمن جنگ یمن بحران یمن ایالات متحده آمریکا رییس جمهور آمریکا عربستان عربستان سعودی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شعله جنگ یمن ائتلاف عربی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۴۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ائتلاف اردنی از حمله ایران به اراضی اشغالی

یک ائتلاف اردنی از پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

به گزارش مشرق، ائتلاف احزاب ناسیونالیست و چپ‌گرای اردن امروز-سه‌شنبه- در بیانیه‌ای اعلام کرد: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی حق مشروع این کشور در مقابله با سرکشی رژیم اشغالگر و تجاوز مکرر به حاکمیت کشورها است.

طبق گزارش المیادین، این ائتلاف تاکید کرد: پاسخ ایران در حمایت و پشتیبانی از ملت و مقاومت فلسطین بود.

ائتلاف احزاب ناسیونالیست و چپ‌گرای اردن خاطرنشان کرد: نقض حاکمیت اردن را به‌طور قاطعانه محکوم می‌کنیم و ما خواهان بستن پایگاه‌های نظامی ناتو در خاک کشورمان هستیم.

پیش از این «ایمن الصفدی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن در گفت‌وگویی با شبکه ماهواره‌ای «المملکه» در توجیه مشارکت کشورش در مقابله با عملیات «وعده صادق» ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت: «اردن به دنبال تنشی با ایران نیست، ما خواهان روابطی خوب با ایران متکی بر اصل دخالت نکردن در امور داخلی و اصل احترام هستیم.»

الصفدی در ادامه نیز مدعی شد: «این ارزیابی وجود داشت که خطر جدی سقوط پهپادها و موشک‌های ایرانی در اردن وجود دارد و نیروهای مسلح (اردن) با این خطر مقابله کردند، اگر این خطر از جانب اسرائیل هم باشد، اردن همین اقدام را انجام خواهد داد.»

وزیر خارجه اردن در ادامه با سرزنش رژیم اشغالگر صهیونیستی گفت: این اسرائیل بود که این بحران را آغاز کرد.

او در ادامه مصاحبه‌اش با شبکه «المملکه» گفت: «تداوم جنگ علیه نوار غزه موجب گسترش جنگ و بروز تنش بیشتر در منطقه شده و کار را به جنگی منطقه‌ای خواهد کشاند.»

الصفدی افزود: «چالش کنونی این است که مانع از تنش بیشتر شویم و مسؤولیت آن بر گردن اسرائیل است چراکه جرقه این تنش حمله اسرائیل به کنسولگری ایران است.»

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: روابط ما با اردن دوستانه است و در طول ماه‌های گذشته، تماس‌های مستمری بین مقامات ۲ کشور وجود داشته است و گفت‌وگوهای بسیار خوبی بین وزرای امور خارجه دو کشور در خصوص نحوه مقابله با اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی انجام شده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم با نگاه مشترک به تهدیدهای رژیم صهیونیستی نسبت به موضوع صلح و امنیت در منطقه، این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین ۲ کشور ادامه پیدا کند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • دفاع از ملت فلسطین مسئولیت بزرگ امت اسلام است
  • عملیات وعده صادق معادله جدیدی ایجاد کرد/ برای ثبات منطقه هیچ راه‌حلی جز توقف تجاوز به غزه وجود ندارد
  • بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • ائتلاف چند کشور علیه ایران | تصمیم ضدایرانی گروه هفت مشخص شد
  • حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
  • انصارالله: به هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهیم
  • بیجار سرزمین شهدا و مجاهدت های خاموش است
  • حمایت ائتلاف اردنی از حمله ایران به اراضی اشغالی