Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید زادبوم گفت: بر اساس پژوهش‌های ما کشور‌های همسایه تا ۱۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت صادرات دارند که می‌توانیم ۲۰ درصد این بازار را در اختیار بگیریم.

گروه بازرگانی بازارنیوز؛ حمید زادبوم امروز در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی درباره صادرات به کشورهای همسایه گفت: در سال ۲۰۱۹ در مؤسسه مطالعات بازرگانی، پژوهشی داشتیم که نشان می‌داد که کشورهای همسایه ما در حوزه واردات تا ۱۱۰۰ میلیارد دلار می‌توانند بازار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به فرمایش مقام معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید ۲۰ درصد بازار کشورهای همسایه را در اختیار داشته باشیم، این بازار برای ما تا ۲۰۰ هزار دلار ایجاد فرصت می‌کند البته این میزان صادرات به همسایگان نداریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در این چند ساله صادرات ما ۴۴ تا ۴۵ میلیارد دلار بوده است البته پتانسیل آن را داریم که این میزان صادرات را افزایش دهیم.

وی افزود: به عبارت دیگر با اتکا به منابع داخلی کشور که کم هم نیست می‌توانیم آنها را به تولید تبدیل کرده و صادر کنیم.

زادبوم تاکید کرد: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نگران بازار محصولات خود نباشند بازار آنها همین کشورهای همسایه ماست. چهار کشور عمده واردکننده تا ۱۱۰۰ میلیارد دلار، امارات، ترکیه، روسیه و عربستان است که باید درباره نحوه تعامل با آنها بررسی‌هایی صورت گیرد. بنابراین باید کاری کنیم تجار و صادرکنندگان ما احساس آرامش کنند.

وی ادامه داد: صادرات برق ما به پاکستان ۱۰۰ مگاوات است که آنها علاقه مندند تا ۵۰۰ مگاوات افزایش یابد و ما این ظرفیت را داریم

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: توانیر در حال سرمایه گذاری است که صادرات برق به پاکستان را افزایش دهد که این اتفاق به افزایش روابط میان دو کشور کمک می‌کند.

زادبوم گفت: در بحث موافقت نامه ترجیحی با ۶ یا ۷ کشور موافقت نامه ترجیحی امضا کردیم. با سوریه تجارت آزاد داریم، عضو اتحادیه اوراسیا شده ایم، با صربستان وارد مذاکره شده ایم تا تجارت آزاد داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به تجارت آزاد با کشورهای دیگر هوشمندی لازم را می‌طلبد. مثلاً برای ایجاد تجارت آزاد با اوراسیا باید هم امتیاز بدهیم و هم امتیاز بگیریم، دولت و مجلس هم حمایت کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: با کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق که روابط اقتصادی ما یک طرفه است نمی‌تواند این وضعیت بلندمدت ادامه داشته باشد، ما در حال حاضر ۳۰ درصد بازار افغانستان و ۲۰ درصد بازار عراق را داریم اما مرتب به ما انتقاد می‌کنند که ما هم باید به شما کالا صادر کنیم از همین رو تعرفه صادرات ۲۰ قلم کالا به افغانستان را صفر در نظر گرفته ایم.

مهر/

برچسب ها: صادرات ، سازمان توسعه تجارت ، ارز ، اوراسیا لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000MnD

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: صادرات سازمان توسعه تجارت ارز اوراسیا سازمان توسعه تجارت کشورهای همسایه میلیارد دلار تجارت آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۵۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

به گزارش «تابناک»، احسان اسقایی در آرمان ملی نوشت: تا لحظه نگارش این گزارش هیچ خبری از پاسخی که اسرائیل وعده آن را داده بود، نشده. هرچند درخبرها آمده است که بعضا اسرائیل قرار است در منطقه پاسخ تهران را بدهد و یا درخلیج عدن یا دریای سرخ به یک کشتی ایران حمله کند اما ظاهرا همین اخبار نیز جز شو‌یی رسانه‌ای نیست.
 
چرا که آنها فکر می‌کنند که مردم ایران همانند روزهایی که خودشان درانتظار پاسخ نظامی ایران بودند و در پناهگاه‌ها به سر می‌بردند و از هراس حمله ایران شب را به سختی روز می‌کردند، در انتظار حمله اسرائیل هستند! هر مقدار که جلو می‌رویم هم البته احتمال دست زدن اسرائیل به حمله نظامی کمتر و کمتر می‌شود تا جایی که حتی پیش بینی می‌شود در نهایت به زیرساخت‌های ایران یک حمله سایبری انجام دهند. هرچند این حمله نیز دور از ذهن است. چرا که آنها در شب عملیات وعده صادق به خوبی قدرت سایبری ایران و گروه‌های نزدیک به تهران را درک کردند. چرا که بر‌اساس اخبار منتشر شده بعضا سامانه‌های دفاعی آنها و حتی برخی از نیروگاه‌های برق اسرائیل مورد هجوم حمله سایبری قرارگرفته بود.
 
 تلاش نرم تل‌آویو را فراموش نکنیم

هر چند اسرائیل در بعد نظامی ضربه سنگینی از ایران دریافت کرده است و برخی معتقدند این ضربه موجب خواهد شد که اسرائیل دیگر با توسل به اقدام نظامی به سراغ ایران نیاید اما آنچه باید مورد اهمیت جدی قرارگیرد تلاش‌های تل‌آویو در بعد جنگ نرم علیه ایران است. برای نمونه سال‌هاست که اسرائیل در اقلیم کردستان اقداماتی را در دستور کار دارد و به دولت اقلیم از منظر اقتصادی و با توسل به تجار خود نزدیک شده است. ایران البته خطرحضور غیر مستقیم اسرائیل درکردستان را جدی گرفته است. به طوری که حتی یک بار هم به مقر نیروهای اقتصادی – امنیتی اسرائیل در عراق حمله صورت گرفته است. با این وجود نباید تحرکات نظامی، امنیتی و اقتصادی اسرائیل را در سایر کشورهای پیرامون ایران دور از ذهن داشت. یکی از اقداماتی که آنها در چند سال گذشته در دستور کار خود قرار داده‌اند نزدیکی به آذربایجان و شخص علی‌اف است. به طوری که حتی در خبرها آمده که تل‌آویو سرمایه‌گذاری‌های جدی در  باکو انجام داده و از این رهگذر در ساختار اقتصادی این کشور نیز نفوذ کرده است.

کریدوری که تنش می‌آفریند

 آذربایجان و ترکیه از چند سال قبل در نظر دارند یک کریدوری در مرزهای شمالی ایران ایجاد کنند. کریدوری که دسترسی ایران به کشورهای شمالی را با محدودیت روبه‌رو می‌کند. ترکیه در بخشی از مرزهای شمالی ایران با آذربایجان مرز مشترکی دارد و ارمنستان قصد دارد در کشورش به نخجوان کریدوری بکشد که احتمالا دسترسی ایران به ارمنستان را با چالش‌های عمیقی روبه‌رو می‌کند و تنها نیز همین مورد نیست. اگر دسترسی ایران به ارمنستان با کشیدن این کریدور با محدودیت‌های جدی روبه‌رو شود ایران محور دسترسی خود به اروپا را از دست خواهد داد و از سوی دیگر این کریدور دسترسی کشورهای دریای خزر را از طریق آذربایجان به ترکیه برقرار می‌کند و یک موقعیت جدی تجاری را از ایران گرفته و از جایگاه ژئوپلیتیکی ایران در منطقه می‌کاهد. بسیاری ازکارشناسان معتقدند در پی این اقدام اسرائیل قرار دارد و تل‌آویو قصد دارد اولا با این اقدام از موقعیت ژئوپلیتیکی تهران کاسته تا به تبع آن بر اقتصاد ایران هم اثر بگذارد و به عبارت بهتر دسترسی ایران به اروپا را محدود کرده و نیاز کشورهای حوزه قفقاز و اروپایی را به ارتباط با ایران بکاهد و در نهایت بخشی ازحلقه محاصره ایران را تنگ‌تر کند.

عبور از بحران‌ها با بسط اقتصادی با همسایگان

 ایران از چنان موقعیت ژئوپلیتیکی و مسیر ترانزیتی برخوردار است که حتی اگر ایران را هم دور بزنند که در سال‌های اخیر دور هم زده‌اند باز هم عبور از ایران و استفاده از موقعیت ترانزیتی کشورمان برای کشورهای مختلف از جمله کشورهای حاشیه دریای خزر و سایر کشورهای همسایه اهمیت دارد. از این رو ایران باید از این موقعیت خود بهره برده وکشورهای منطقه را از طریق خود وبا توسل به اصول برادری و همجواری نزدیک کند. اگرچنین شود دیگر  رژیم ذره‌بینی مانند اسرائیل نمی‌تواند برای ایران که بیش از 70 برابر آنها وسعت دارد دست به اقداماتی فراتر از مرزهایش بزند تا بتواند موقعیت ایران در بین کشورهای همسایه را تضعیف کند.

دیگر خبرها

  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • متحدان هیتلر، متحدان نتانیاهو
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • درآمد ۵میلیارد دلاری از صادرات خدمات فنی و مهندسی
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده
  • صادرات مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان