Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال تامین نهاده‌ها یکی از دغدغه‌های تولید کنندگان در بخش کشاورزی بوده و هست. دامداران هم مانند سایر تولید کنندگان این بخش با مشکلات زیادی از گرانی تا کمبود خوراک دام مواجه بودند.

این روز‌ها دامداران برای تامین خوراک دام هایشان با کمبود مواجه اند و اگر هم جو دامی پیدا کنند چند برابر قیمت مصوب که (۱۷۰۰ تومان) است؛ برای هر کیلو از ۴ تا ۶ هزار تومان باید هزینه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده در بنادر جنوبی کشور جو دامی وجود ندارد که باعث کمبود یا افزایش قیمت این محصول در بازار شده است.

خرید خارج از فصل جو بازار را برهم زد

امین شالچیان مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مشکل کمبود و افزایش قیمت جو دامی در بازار به دلیل سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های نادرست برای واردات این محصول است به طوری که حساسیتی از سوی واردکنندگان برای واردات نهاده‌ها در زمان مناسب وجود ندارد.

او افزود: در سال‌های گذشته این مشکلات وجود نداشت. قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دام و طیور؛ تامین نهاده‌ها به وسیله خود تولید کننده‌ها و فعالان بخش کشاورزی صورت می‌گرفت، اما نبود برنامه ریزی و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌ها زمینه ساز این مشکلات شده است.

او با اشاره به اینکه تولید در کشور از این سیاست گذاری‌ها در واردات نهاده‌ها آسیب دیده است؛ ادامه داد: خرید خارج از فصل یکی از عواملی است که باعث افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود در بازار شده است. جو دامی در فصل برداشت پایین‌ترین قیمت را دارد که معمولا در نیمه اول سال است، ولی در بقیه فصول قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

شالچیان با بیان اینکه در کشور ما خرید نهاده‌ها خارج از فصل صورت می‌گیرد و باعث افزایش قیمت به خصوص در بنادر جنوبی می‌شود؛ اظهار کرد: اگر قرارداد‌ها در نیمه اول سال بسته شود قیمت تمام شده ۱۸۰ یورو خواهد بود، ولی در نیمه دوم سال بین ۲۳۰ تا ۲۷۰ یورو از سوی کشور‌های صادرکننده نهاده قیمت گذاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران در پایان گفت: این اتفاق نه تنها باعث توقف تولید علوفه دامی و حذف تولید کننده‌ها در بخش کشاورزی می‌شود بلکه مقادیر زیادی ارز یعنی حدود ۸۰ میلیون یورو از کشور خارج می‌شود.

یک کشتی حامل جو دامی در بندر عباس تخلیه شد

محمد رضا طلایی مدیرعامل پشتیبانی امور دام کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عمده جو وارداتی از بنادر شمالی و از کشور‌های آسیای میانه؛ روسیه و قزاقستان وارد کشور می‌شود.

او با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام کشور روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تن جو دامی به استان‌ها حمل می‌کند؛ افزود: در بنادر جنوبی به دلیل بالا بودن قیمت جو دامی ترغیب بخش خصوصی برای واردات این محصول کم هست.

او ادامه داد: یک کشتی حامل جو دامی در بندر عباس تخلیه شده است و ۳ کشتی دیگر هم خرید داشتیم که در حال تخلیه در بندر امام خمینی (ره) هستند.

مدیر عامل پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: در ۲ ماه گذشته روند خوبی برای تامین جو در کشور ایجاد شده است و با ذخایر خوب شرکت پشتیبانی امور دام کشور نهاده دامداران تامین خواهد شد.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نهاده های دامی ارز ترجیحی پشتیبانی امور دام کشور واردات نهاده ها برای واردات افزایش قیمت خارج از فصل جو دامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۶۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار لاستیک ترمز برید

  براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سخنگوی انجمن صنعت تایر، نیازداخلی کشور به لاستیک سواری رقمی بین ۲۴ تا ۲۵ میلیون حلقه است اما میزان تولید داخلی این محصول جوابگوی تقاضای داخلی نیست وهرسال کشور مجبور است رقمی بین۱.۵ تا ۲.۵میلیون حلقه لاستیک سواری وارد کند.سال گذشته نیز تولیدکنندگان داخلی در بهترین حالت۲۱میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری در کشور تولید کردند که برای برطرف کردن نیاز داخلی کشور، دولت باید حدود ۲.۵میلیون حلقه لاستیک وارد می‌کرد. با وجود این‌که واردات لاستیک بعد از یک وقفه دو ساله، آزاد شد اما واردات آن به‌دلیل تعرفه بالای وارداتی که حدود ۳۲ درصد اعلام شده بود، به‌صرفه و جذاب نبوده و به همین دلیل نیمه دوم سال قبل مشکلات جدی برای تأمین لاستیک به‌ویژه لاستیک‌های رینگ ۱۳و۱۴ به‌وجود آمد.اواخر آبان سال قبل با تشدید مشکلات کمبود لاستیک در بازار، دلالان را فعال کرد و با سوءاستفاده از این موقعیت، رقم این کالای مصرفی را در چند نوبت بالا بردند و از طرف دیگر تأمین لاستیک توسط مردم هم با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. 
   
کاهش تعرفه واردات
در همین راستا وزارت صمت با ایجاد جذابیت برای واردکنندگان سعی کرد میزان واردات تایر را افزایش دهد. حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در توضیح این اقدام گفت: «تعرفه واردات لاستیک از ۳۲به ۱۰درصد کاهش پیدا کرده و توسط هیأت وزیران ابلاغ شده تا از این طریق ناترازی با واردات و افزایش تولید داخلی رفع شود.» با یک‌سوم شدن تعرفه واردات لاستیک، واردکنندگانی که لاستیک آنها در گمرک رسوب کرده بود و توان ترخیص آن را نداشتند، توانستند کالای خود را ترخیص کرده و به این ترتیب ناترازی در بازار تایر برطرف شد.با تداوم این سیاست، کمبودلاستیک سواری باید در بازار برطرف می‌شد اما با شروع اسفند ورسیدن سال۱۴۰۲ به روزهای پایانی، مسافرت‌ها ودرنتیجه آن تقاضا برای خرید لاستیک سواری افزایش یافت. انتظار می‌رفت واردات لاستیک درپنج ماه گذشته این تقاضا رامدیریت کند اما بار دیگر کمبود لاستیک منجر به جهش ناگهانی قیمت این محصول شد. در دو ماه گذشته هم اختلاف چندمیلیونی بین عرضه و تقاضا در بازار تایر باعث بی‌نظمی در این بازار شده، تا جایی که نبود لاستیک به ‌اندازه تقاضا دوباره به گرانی لاستیک دامن زد.
   
بحران سود تولید
گرچه عده‌ای از کارشناسان معتقدند که تولیدکنندگان تایر از عرضه صد‌درصدی محصولات خود به بازار خودداری کردند تا بتوانند از این طریق قیمت این محصول را بالاتر و تولید آن را به‌صرفه‌تر کنند اما به گفته مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، قیمت‌گذاری دستوری و پرداخت ارز به‌صورت قطره‌چکانی درنیمه اول سال گذشته ازعوامل موثر برکمبود تایر سواری است. وی معتقد است:قیمت‌گذاری درمورد این تایر‌ها به‌گونه‌ای است که تولیدتایر‌های سواری با سایز‌های ۱۳و۱۴برای کارخانجات مقرون به‌صرفه نبوده ونیست ودرنتیجه تولیدکنندگان درسال گذشته عمدتا تایر‌هایی باسایز‌های دیگر که صرفه اقتصادی داشت، تولید‌کردند. سخنگوی انجمن صنفی تایر علت عدم تأثیرگذاری کاهش تعرفه واردات لاستیک روی موجودی بازار و قیمت نهایی آن را بی‌برنامگی دولت در کاهش تعرفه واردات دانسته و گفت: تامین نیاز داخلی با واردات نیز محقق نشد زیرا وارد‌کنندگان به‌علت عدم صرفه اقتصادی واردات رینگ‌های ۱۳و۱۴رغبتی به واردات این لاستیک‌ها با این سایز نداشتند و بیشتر تایر‌هایی وارد کردند که تولیدکنندگان داخلی آن را تولید می‌کردند و نیازی به واردات آن نبود.مصطفی‌ تنها بیان کرد: با توجه به این‌که کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروی سواری درراستای تامین نیازداخلی صورت گرفت وازآنجا که کمبود بازار نیز مربوط به لاستیک‌های سواری سایز‌های ۱۳ و۱۴بود، بنابراین وزارت صمت ابتدا باید تولیدکنندگان را ملزم به واردات ۱.۵تا دو میلیون حلقه لاستیک سواری با رینگ‌های مذکور می‌کرد و سپس به واردکنندگان اجازه می‌داد تا لاستیک با سایز‌های دیگر  وارد کنند.

معضل قیمت‌گذاری دستوری
عدم مدیریت واردات درکنارکارشکنی تولیدکنندگان درعرضه لاستیک‌های تولیدشده رامی‌توان دوعامل اصلی گرانی وکمبود لاستیک سواری دراین روزها دانست؛ تولیدکنندگان به دنبال فشاربروزارت صمت برای خروج این محصول ازشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند تابه این ترتیب محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.توجه به میزان نیازداخلی کشور به لاستیک سواری نشان می‌دهدکه هرسال تولیدکنندگان دومیلیون حلقه لاستیک ازمیزان نیاز بازارعقب هستندبه همین جهت راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای تولید این محصول در کشور وهمچنین توجه به راه‌اندازی خطوط تولیدی جدید تایر درکشور می‌تواند این مشکل را برای همیشه حل کند. درهمین راستا مصطفی تنها می‌گوید: «یکی از طرح‌های توسعه‌ای تولید لاستیک سواری در کشور که صددرصد آماده بهره‌برداری است تولید دو میلیون و۵۰۰هزارحلقه لاستیک سواری از۱۵هزار تن ماده اولیه است که با این طرح دو میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه تایر به تولیدات کشور تا پایان سال اضافه می‌شود.وی بیان کرد: طرح توسعه‌ای دیگری نیز وجود دارد که تا پایان سال محقق می‌شود و البته پیش‌بینی ما تولید ۲۵میلیون و۵۰۰هزار حلقه لاستیک سواری در سال ۱۴۰۳است که بر این اساس یک میلیون حلقه مازاد نیاز صادرات خواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • تخصیص ۶۰۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای واردات در مرکز مبادله تامین شد
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران
  • بازار گوشت قرمز در مسیر نجومی شدن / قیمت جدید مرغ اعلام شد