Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@11:21:38 GMT

خواص دارویی تخم کتان چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۲۳۲۸

خواص دارویی تخم کتان چیست؟

تخم کتان دارای خواص بی‌شماری مانند بهبود سلامت مو و پوست، کاهش وزن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بذر کتان که به آن "تخم بزرک" هم گفته می‌شود سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، منگنز، ویتامین B۱، اسید چرب آلفا لینولنیک و امگا ۳ است. تقریباً ۶ هزار سال است که تخم کتان مصرف خوراکی داشته و افراد از خواص بی‌شماری آن بهره برده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه تخم کتان به صورت دانه، روغن، پودر، کپسول و آرد در دسترس است و به عنوان مکمل دارویی برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی تخم کتان می‌پردازیم:

بهبود سلامت مو و پوست

آلفا لینولنیک اسید (ALA) موجود در بذر کتان، با فراهم کردن چربی‌های ضروری در کنار ویتامین‌های گروه B، خشکی پوست و مو و پوسته پوسته شدن آن‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این مصرف تخم کتان علائم آکنه و اگزما را کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است که به منظور داشتن ناخن، مو و پوست سالم، روزانه دو قاشق غذاخوری تخم کتان یا یک قاشق غذاخوری روغن کتان مصرف کنید. همچنین بهبود سلامت، مراقبت از چشم و جلوگیری از خشکی چشم، از دیگر خواص تخم کتان است.

کاهش وزن

نتایج یک مطالعه که در مجله Nutrition منتشر شد، نشان داد یکی از خواص اصلی تخم کتان، جلوگیری از چاقی و کمک به کاهش وزن است. از آنجایی که بذر کتان سرشار از چربی‌های مفید و فیبر است، فرد پس از مصرف آن تا مدت زمان طولانی احساس سیری می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود کالری کمتری را در طول روز دریافت کند. به منظور کاهش وزن می‌توانید روزانه دو قاشق غذاخوری پودر کتان را به سوپ، سالاد یا هر غذای دیگری اضافه و مصرف کنید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبرهای محلول و نامحلول موجود در تخم کتان، برای باکتری‌های مفیدی که در روده بزرگ قرار دارند، بسیار سودمند است و ضایعات را از دستگاه گوارش می‌زداید. همچنین آلفا لینولنیک اسید تخم کتان به حفظ سلامت دیواره روده کمک بسیاری می‌کند. نتایج مطالعات بسیاری نشان داده است که مصرف تخم کتان برای کسانی که از بیماری کرون یا سایر بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند، بسیار مفید است. علاوه بر این بذر کتان می‌تواند التهاب روده را نیز کاهش دهد.

کاهش خطر ابتلاء به سرطان

مطالعات زیادی تأثیر تخم کتان را در مقابله با سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان تخمدان بررسی کرده‌اند. نتایج مطالعه‌ای که در مجله Clinical Cancer Research منتشر شد، نشان داد مصرف تخم کتان می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان سینه را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. مطالعه دیگری که در مجله Nutrition چاپ شد، ثابت کرد لینگان‌های موجود در بذر کتان می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان مخاط رحم و سرطان تخمدان را کاهش دهد.

کد خبر 416212

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خواص درمانی گياهان دارويي بذر کتان سرطان آشنایی با خواص گیاهان دارویی کاهش وزن کاهش وزن موثر درمان سرطان بیماران سرطانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مو و پوست بذر کتان کاهش وزن تخم کتان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۲۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص آب هویج بستنی

آب هویج یک نوشیدنی انرژی بخش است و از خستگی و سستی جلوگیری می‌کند. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری می‌کند. خاصیت شادی آوری دارد و برای ساختن استخوان‌های جنین در دوران بارداری مفید است.

به گزارش ایسنا، مصرف چغندر قند یک رژیم غذایی محبوب و صد البته بسیار مفید برای افزایش پلاکت خون است. چغندرقند سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی و هموستاتیک طبیعی (انعقاد کننده خون) است که باعث افزایش تعداد

پلاکت‌ها در طی چند روز مصرف می‌شود. اگر دو یا سه قاشق چای خوری آب چغندر با یک لیوان آب هویج مخلوط شود، پلاکت‌های خون به سرعت رشد می‌کنند. علاوه بر این، به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها در این مخلوط مقاومت بدن نیز افزایش می‌یابد.

خواص آب هویج بستنی

یکی از مهمترین خواص آب هویج بستنی این است که برای کسانی که طعم آب هویج را دوست ندارند به راحتی می‌توانند آن را بخورند و از فواید بن نظیر آب هویج بهره ببرند. مصرف آب هویج با بستنی باعث می‌شود که ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A بهتر جذب شوند.

برای تقویت استخوان‌ها و تقویت مغز مفید است. یک نوشیدنی اترژی بخش است و از خستگی و سستی جلوگیری می‌کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری می‌کند. خاصیت شادی آوری دارد و برای ساختن استخوان‌های جنین در دوران بارداری مفید است.

دیگر خبرها

  • خواص جکوزی برای پوست
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی؛ وزیر صنعت از دخالت‌های غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی دست بردارد
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • بهبود شرایط صنایع دارویی در گرو برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی کشور/ برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • خواص درمانی رازیانه
  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • خواص آب هویج بستنی