Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اردوغان بیان کرد: شاید ارتش ترکیه به همراه نظامیان عراقی در کوه های سنجار عملیات نظامی مشترک علیه پ ‌ک ک انجام دهند، با این حال او در این اظهار نظر زمان و تاریخی را برای انجام این عملیات اعلام نکرد، اما همین سخن مبهم حدس و گمان ها و واکنش های گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای عراق و منطقه از اهداف و نیات ترکیه به راه انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در پی این اظهارات بود که «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه نیز به عراق رفت تا در رایزنی با مقام های دولت مرکزی بغداد، چراغ سبز عراقی ها را برای انجام عملیات نظامی علیه پ ک ک دریافت کند؛ آن گونه که رسانه های ترکیه گزارش کردند آکار در دیدارهای خود با مقام های عراقی پیشنهاد داد که کشورش برای سرکوبی حزب کارگران کردستان آماده همکاری و کمک به بغداد و اربیل است.

در همین راستا، پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» نیز نوشت که تحولات فزاینده در سنجار نشان‌دهنده بروز وضعیتی جدید در این منطقه است؛ وضعیتی که مغایر با برنامه‌ریزی بغداد است که اکتبر سال گذشته توافقی با اربیل برای عادی‌سازی اوضاع در سنجار امضا کرد.

بر اساس توافق بغداد و اربیل، این تنها پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات خواهد بود که منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

دو طرف همچنین در این توافق آورده اند که امنیت سنجار با تعیین دو هزار و ۵۰۰ نیروهای امنیتی داخلی تقویت خواهد شد و مشارکت عادلانه آوارگان سنجاری در اردوگاه‌ها در این نیروها تضمین خواهد شد به گونه ای که یکهزار تن از این نیروها را عناصر امنیتی از اهالی سنجار و یکهزار و ۵۰۰ تن نیز از آوارگان در آن حضور خواهند داشت.

در ادامه این توافق همچنین ذکر شده که به حضور پ ک ک از سنجار و مناطق پیرامون آن پایان داده خواهد شد و این گروه هیچ نقشی در این منطقه نخواهد داشت.

در این میان، در سایه برخی خبرها از آمادگی ترکیه برای حمله قریب الوقوع به مخفیگاه‌های پ ک ک در سنجار، طی دو روز گذشته بر شمار نیروهای این گروه و دیگر گروه‌های مسلح در این شهر افزوده شده است.

همزمان با این تحولات، «عبدالعزیز المحمداوی»، رئیس ستاد الحشد الشعبی روز گذشته وارد سنجار شد و با شماری از فرماندهان گروه‌های مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد، این سفر پس از آن انجام شد که به ادعای برخی منابع محلی، عناصر پ ک ک به صورت گسترده در کوه‌های سنجار مستقر بوده و با دستگاه‌های حفاری که از منطقه مرزی «خانصور» سوریه وارد عراق کرده اند، گودال‌های عمیقی در اطراف کوه‌های سنجار کنده اند.

در همین پیوند، منابع محلی سنجار در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» متعلق به قطر تاکید کردند: تیپی از الحشد الشعبی وارد شهر شده و در چندین منطقه آن مستقر شده است؛ نیروهای این تیپ از اعضای گردان‌های حزب‌الله و سازمان بدر هستند.

یکی از مسئولان شورای هماهنگی شهر سنجار هم اعلام کرد که استقرار جدید نیروهای الحشد همزمان با حضور گسترده عناصر پ ک ک در روستاها و مناطق کوهستانی سنجار و کندن گودال‌های عمیق انجام گرفته که نشانگر احتمال حملات قریب الوقوع ترکیه به سنجار است.

از سوی دیگر، «هادی العامری»، رئیس سازمان بدر عراق در بیانیه‌ای از مقام های ترکیه خواست حمله به سرزمین های  عراق را متوقف کنند.

العامری با بیان اینکه اطلاعات امنیتی موثقی وجود دارد که ارتش ترکیه قصد دارد به کوه‌های سنجار حمله کند، از دولت ترکیه خواست تا دست از عملیات نظامی بردارد، اقدام هایی که به سود منافع دو کشور نیست و تاثیرهای پررنگی بر مناسبات بین‌المللی برجای می‌گذارد.

وی افزود: ما از دولت ترکیه انتظار داشتیم که به صورت کامل از سرزمین عراق چه از منطقه «بعشیقه» یا نوار مرزی که به تازگی به اشغال خود در آورده است، عقب‌نشینی کند نه اینکه به اشغالگری بیشتر دست بزند.

العامری در پایان با تاکید بر اینکه دولت عراق باید همه اقدام های لازم را برای بازداشتن از هرگونه تعرض به سرزمین عراق اتخاذ کند، اظهار کرد که نیروهای مسلح عراق، الحشد الشعبی و دستگاه‌های امنیتی قادر به دفاع و صیانت از خاک مقدس خود هستند.

همچنین گروه‌های النجباء و عصائب اهل الحق هم در بیانیه‌هایی مشابه نسبت به حمله ترکیه به سنجار هشدار دادند.

«علی الحسینی»، سخنگوی محور شمالی الحشد الشعبی هم در تماس تلفنی با العربی الجدید در توضیح دلایل استقرار نیروهای الحشد گفت که اطلاعات موثق و دقیقی درباره قصد ترکیه در مداخله نظامی در سنجار وجود دارد که ما تعامل جدی با این اطلاعات داشتیم و اقدامات امنیتی و نظامی لازم بر اساس این اطلاعات اتخاذ کردیم.

الحسینی تاکید کرد که یگان‌های امنیتی و نظامی در سنجار در آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه وضعیت اضطراری قرار دارند، ما آرزو می‌کنیم که هیچ گونه درگیری و منازعه‌ای میان نیروهای ما و ارتش ترکیه روی ندهد.

در مقابل، یک مقام مسئول در نخست‌وزیری عراق گفت که حرف و حدیث‌ها از حمله ترکیه به سنجار غیر منطقی و غیرقابل قبول است، سنجار در فاصله ۱۳۶ کیلومتری موصل قرار دارد و قبل از آن، شهرها و مناطق زیادی وجود دارد که نیروهای عراقی و پیشمرگه در آن حضور دارند. از لحاظ منطقی و نظامی، فرضیه مذکور قابل قبول نیست اما برخی طرف‌ها تلاش دارند تا توافق عادی‌سازی اوضاع در سنجار را با شکست رو به رو کنند.

این مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد که نیروهای ترکیه پیشتر هم حملات هوایی به کوه‌های سنجار انجام داده و اعلام کرده اند که این حملات در دفاع از خود بوده است، پ ک ک از مناطق عراقی برای حملات تروریستی به ترکیه استفاده می‌کند که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

از سوی دیگر، «ماجد شنگالی»، از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق گفت که بروز درگیری مسلحانه میان گروه‌های مسلح عراقی و ارتش ترکیه هیچ سودی برای هیچ گروهی ندارد و بزرگترین آسیب را تنها متوجه سنجار و ساکنان و آوارگان این شهر خواهد شد.

شنگالی تاکید کرد: نیروها و تجهیزات نظامی گروه‌های الحشد الشعبی به دلیل تهدیدهای ترکیه برای ورود به سنجار به این شهر اعزام شده است و دولت عراق باید با تمام توان در راستای اخراج عناصر پ ک ک از سنجار اقدام کند تا ترکیه بهانه‌ای برای انجام عملیات زمینی یا هوایی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: استقرار گروه‌های مسلح در سنجار تنها به تهدیدهای ترکیه مربوط نمی شود بلکه این امر با هدف سیاسی نیز انجام می‌شود به ویژه که به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی نزدیک می شویم و گروه‌های یاده شده از این تهدیدها برای تسلط بر شهر و اراده مردم سنجار بهره ‌برداری می‌کنند.

در همین راستا نیز، «آوات الجاف»، کارشناس امور امور عراق و اقلیم کردستان اظهار کرد: حرف و حدیث‌ها درباره عملیات زمینی ترکیه در سنجار دور از ذهن به نظر می‌رسد به ویژه اکنون در فصل زمستان قرار داریم و منطقه مذکور در سرمای فصل زمستان با کسی شوخی و مسامحه ندارد.

الجاف افزود: اگر مراد از عملیات فوق، عملیات زمینی به سمت سنجار باشد، این به معنای آن است که نقطه ورود نیروهای ترکیه، مثلث مرزی ترکیه، عراق و سوریه در«فیشخابور» خواهد بود و این منطقه تا سنجار نزدیک به ۱۴۰کیلومتر فاصله دارد که نیروهای ترکیه نمی‌تواند این مسافت را بدون هماهنگی با دولت عراق و اقلیم طی کنند، چرا که مابین این منطقه مرزی تا سنجار، نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه حضور دارند.

وی در پایان با پیش‌بینی اینکه عملیات ترکیه به صورت هوایی انجام خواهد شد، اظهار کرد که توافق عادی سازی اوضاع در سنجار که میان بغداد و اربیل امضا شده و استقرار گسترده گروه‌های مسلح در این منطقه کارآیی و فلسفه وجودی خود را از دست داده است.

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان هادی العامری سوریه اقلیم کردستان عراق سازمان بدر آنکارا خلوصی آکار الحشد الشعبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان هادی العامری سوریه رجب طیب اردوغان هادی العامری سوریه اقلیم کردستان عراق سازمان بدر آنکارا خلوصی آکار الحشد الشعبی اخبار کنکور کوه های سنجار گروه های مسلح الحشد الشعبی ارتش ترکیه خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۴۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۲۹ فرودین ماه در تقویم رسمی کشور به نام «روز ارتش» نام گذاری شده است. حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پیامی خطاب به ملت ایران روز ۲۹ فروردین را «روز ارتش» اعلام کردند تا ارتش در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازد و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و مرزهای کشور اعلام کند.

بنا به روایت ایسنا، این اقدام به فاصله حدود دو ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دو هفته پس از برگزاری همه پرسی در مورد نظام سیاسی آینده کشور و رأی مردم به تغییر رژیم شاهنشاهی و برپایی حکومت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

امیر سرتیپ مسعود بختیاری از فرماندهان دفاع مقدس و پژوهشگران حوزه جنگ در رابطه با نقش ارتش در دوران دفاع مقدس توضیح داده است: «ساده‌اندیشی است اگر باور داشته باشیم که توقف نیروهای عراقی در اوایل جنگ ناشی از وصول به اهداف خود و برابر طرح ریزی قبلی بوده است، زیرا یک تجزیه و تحلیل کارشناسی نظامی نشان می‌دهد که عراق بجز تصرف ناتمام خرمشهر، به هیچ یک از اهداف تاکتیکی خود دست نیافته و بایستی پیشروی خود را ادامه می‌داد، ولی در اثر شدت پایداری نیروهای ما، ناچار در میان بیابان‌های وسیع خوزستان و مناطق کوهستانی ایلام و کرمانشاهان زمین گیر و سنگرنشین شد و آن تفریح نظامی رویایی صدام حسین به چنان کابوس هولناکی تبدیل شد که هشت سال رژیم بعثی را امکان خلاصی از آن نبود. با شعله ور شدن آتش جنگ تحمیلی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای برقراری کنترل و اداره و هدایت جنگ تا سرکوب متجاوز و پیروزی نهایی، استراتژی عملیاتی خود را که شامل ۳ مرحله کلی زیر بود انتخاب و اقدام به اجرای آن کرد:

مرحله اول: متوقف کردن هر چه سریعتر پیشروی دشمن در همه محورها.

مرحله دوم: پدافند در مقابل دشمن و اقدام به بازسازی نیروهای خودی برای کسب آمادگی حمله متقابل.

مرحله سوم: اجرای حملات متقابل به منظور آزادسازی مناطق اشغالی و انهدام نیروی متجاوز.

این که می‌گویند ارتش غافگیر شد، کاملا نادرست است

همچنین امیر سرتیپ دوم مروت آزادبخت فرمانده «تیپ ۵۵ هوابرد» در دوران دفاع مقدس می‌گوید: عناصر اطلاعاتی ارتش و ژاندارمری پیش از آغاز رسمی جنگ، فعالیت‌ها و تحرکات ارتش عراق را زیر نظر داشتند. به دنبال این رصدها، گروه‌های اطلاعاتی ارتش مانند امیر سید تراب ذاکری تمام فعالیت‌های رژیم بعثی صدام را گزارش می‌دادند و پوشش اطلاعات گسترده‌ای را از سال ۱۳۵۸ تا لحظه آغاز رسمی جنگ داشتیم. از همین رو این که می‌گویند ارتش غافگیر شد، کاملا نادرست است.

پیش از ۶ ماه اول سال ۱۳۵۹ از سوی عراق ۶۳۶ بار مرزهای ایران مورد تجاوز نیروهای هوایی، زمینی و دریایی قرار گرفت که ۴۹۰ مورد آن از سوی وزارت خارجه ایران به سازمان ملل متحد گزارش شد. در آن زمان به دلیل مسائل بعد از انقلاب، ارتش در حال کوچک شدن بود و عده‌ای می‌خواستند تا این یگان نظامی منحل شود.

از جمله آن برخی از طرح‌ها به ارتش ابلاغ شده بود مانند خدمت در موطن اصلی و نصف شدن سربازخانه‌ها. ازهمین رو ارتش نیروی انسانی کارآزموده و خوبی در اختیار نداشت چرا که حتی فرماندهان ارتشی را هم تصفیه می‌کردند. با این حال براساس گزارش‌هایی که ارتش به دولت و مجلس ارائه کرد، «طرح ابوذر» از سوی ارتش در ۷۶ صفحه ارائه شد که درآن به بنی‌صدر رئیس جمهور وقت، گزارش احتمالی حمله ارتش عراق بیان شده بود و ارتش مطابق آن طرح‌هایی داشت.

پیش بینی آغاز جنگ توسط ارتش

در همین رابطه سید تراب ذاکری افسر اطلاعاتی ارتش درباره روزهای نخست جنگ تحمیلی معتقد است: پوشش اطلاعات گسترده‌ای را از سال ۱۳۵۸ تا لحظه آغاز رسمی جنگ داشتیم. از همین رو این که می‌گویند ارتش غافگیر شد، کاملا نادرست است.

در متن این سند «سِری» که روز ۱۲ شهریور ماه ۱۳۵۹ در دو برگ تهیه شده است و به نیروی زمینی و رونوشت آن جهت آگاهی و اقدام مقتضی به ژاجا، نهاجا، نداجا، سماجا (مرکز فرماندهی) و سپاه پاسداران نیز ارسال شده بود، آمده است:

در آخرین بررسی که روی گسترش یگان‌های عراقی در مرز به عمل آمد، قرائن تعرض ارتش عراق در مناطق یادشده زیرین مشهود است. محتمل‌ترین معبر تعرضی ارتش عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران عبارت‌اند از:

۱. عماره ـ بستان ـ دوصلق ـ جسر نادری ـ اندیمشک و دزفول.

عماره ـ بستان ـ سوسنگرد ـ اهواز به استعداد یک لشکر، ۲ تیپ مکانیزه و یک تیپ زرهی.

کوت ـ موسیان ـ عین‌خوش ـ اندیمشک ـ دزفول به استعداد یک لشکر.

۲. بصره ـ تنومه ـ شلمچه ـ خرمشهر.

بصره ـ تنومه ـ کوشک ـ اهواز به استعداد یک لشکر، ۲ تیپ پیاده مکانیزه و یک تیپ زرهی.

عملیات بصره ـ خرمشهر به‌وسیله عناصر نیروهای ویژه با عبور از سیبه به آبادان و کوت‌زین به خرمشهر پشتیبانی می‌شود. ضمناً عملیات عبور از رودخانه [اروند]به‌وسیله آتش توپخانه از ساحل دور حمایت می‌گردد.

۳. معبر بعقوبه ـ المنصور ـ جلولا ـ خانقین با یک لشکر زرهی و یک لشکر پیاده مکانیزه به‌اضافة یک تیپ پیاده مکانیزه برای هدف‌های خسروی ـ قصرشیرین و سرپل‌ذهاب. همین تعرض احتمالاً از معبر مندلی ـ سومار ـ گیلان‌غرب ـ قلاجه و اسلام‌آباد.

۴. نیروهای عراقی مستقر در حلبچه ـ چناره ـ پنجوین ـ چوارتا ـ قلعه‌دیزه و مرگه‌سور، تعرض را به‌صورت تک پشتیبانی با فریب و یا نمایش نیرو و یا تظاهر به‌منظور تثبیت نیروهای ایران در منطقه کردستان و آذربایجان‌غربی اجرا خواهند کرد.

۵. احتیاطات تأمینی و آمادگی و مراقبت برای خنثی‌کردن یک تعرض غافلگیرانه در جبهه وسیع را برابر طرح‌های مصوبه داشته باشید.

۶. جابه‌جایی نیروهای عراقی را در مناطق بلافصل مرز و یا تقویت‌های احتمالی را تاحدّ امکان اعلام دارند.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896617

دیگر خبرها

  • همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسم
  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی
  • ساعت بازی فوتسال تیم ملی ایران - افغانستان در جام ملت‌ها
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • فوتسال جام ملت‌های آسیا؛ پیروزی پرگل عراق مقابل عربستان
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا| ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • شکست سنگین عربستان در جام ملت ها/ شروع مقتدرانه عراق