Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان کلاله با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت و هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع وسعت با وجود تمام اقدامات انجام شده از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون از جمله سه هزار و ۱۰۰ پروژه عمرانی، تولیدی و اقتصادی با اعتبار هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید همچنان در برخی بخش‌ها از جمله راه‌های ارتباطی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، آبرسانی و گردشگری نیاز به توجه ویژه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استقرار صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، ساخت جاده (لاین) دوم پل میلاد، حمایت مالی برای گسترش ناحیه صنعتی، تکمیل و تجهیز مجتمع آبرسانی روستایی زاو و ایجاد جاده بین مزارع از مهمترین نیازهای کلاله محسوب می‌شود که توسعه این بخش‌ها نیازمند تخصیص اعتبار از محل منابع ملی و استانی است.

به گفته کارشناسان، پل میلاد واقع در ورودی شهر کلاله و بر روی رودخانه "دوغ" بر اثر سیل سال ۸۰ به طور کامل تخریب شد اما با وجود اهمیت آن به عنوان تنها مسیر اصلی ارتباطی کلاله و مراوه‌تپه با مرکز استان فقط در سال ۸۳ جاده (لاین) اول آن به بهره‌برداری رسید.

فرماندار کلاله به ایرنا گفت: ساخت جاده دوم این پل به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار نیمه تمام ماند و بعد از گذشت ۱۶ سال حجم ترافیک موجود بر روی این پل به شدت افزایش یافته به طوری که در چند سال اخیر حوادث رانندگی در این مسیر منجر به کشته و مجروح شدن تعداد قابل توجهی از اهالی منطقه شده است.

محمد ابراهیمی تودرواری اظهارداشت: برای ساخت لاین دوم پل ورودی شهر کلاله حداقل به ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم با نگاه ویژه مسوولان تصمیمات خوبی برای ساماندهی و تکمیل این پروژه گرفته شود.

فرماندار کلاله همچنین با تاکید بر تخصیص اعتبار برای حل مشکل فرونشست‌ زمین در شهر فراغی این شهرستان گفت: این شهر از تجمیع ۱۱ روستا ایجاد شد اما به دلیل انجام ندادن مطالعات لازم از سه سال قبل شاهد رانش زمین در این محدوده همراه با خسارت فراوان به ساکنان هستیم.

وقوع سیل اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ در گلستان بویژه شرق استان باعث تخریب بخشی از دیوارهای سنگی و بتنی رودخانه دوغ در پایین دست پل میلاد شد که به گفته ابراهیمی تودرواری، این دیوارها برای جلوگیری از خسارت احتمالی به مناطق مسکونی و زمین‌های کشاورزی در پی جاری شدن رواناب‌های شدید نیازمند بهسازی است.

آب کلاله از طریق چشمه "آق سو" و تعدادی چاه در محدوده شهر تامین می‌شود که طبق اعلام کارشناسان دبی آب این چشمه در سال‌های اخیر کاهش یافته و سطح آب چاه‌ها هم پایین آمده و لازم است تا زمان بهره برداری از سد "نرماب چهل چای" به عنوان تامین کننده آب مورد نیاز مردم شرق گلستان، به صورت موقت تعدادی چاه در حریم شهر کلاله حفر شود.

فرماندار کلاله اظهار داشت: طرح آبرسانی به شهر کلاله و چند روستای حومه آن از سال ۹۱ با حفر تعدادی چاه شروع شد اما به سبب تخصیص نیافتن منابع مالی هنوز شبکه‌های انتقال و توزیع آن انجام نشده است.

وی همچنین برلزوم تکمیل و تجهیز مجتمع آبرسانی روستایی زاو (بهسازی چشمه، خط انتقال، شبکه توزیع، مخازن و تاسیسات) و نیز احداث تصفیه خانه این مجتمع بزرگ آبرسانی به عنوان تامین کننده آب روستاهای ۲ شهرستان کلاله و مراوه‌تپه تاکید کرد.

ابراهیمی تودرواری گفت: باتوجه به اینکه شهرک صنعتی کلاله سال ۹۴ به گالیکش واگذار شد و ظرفیت ناحیه صنعتی دهنه این شهرستان نیز تکمیل شده، نیاز است برای حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان محدوده این ناحیه صنعتی گسترش یابد.

وی با اشاره به اجرای کمتر از میانگین استانی طرح هادی در روستاهای کلاله، اضافه کرد: هم اینک طرح هادی از مجموع ۱۰۶ روستای شهرستان در ۴۱ روستا هم به‌صورت نیمه تمام اجرا شده که اجرای کامل آن به حمایت مالی و تامین اعتبار بیشتر نیاز دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی نیز ۲۶ بهمن امسال در نطق پیش از دستور خود در مجلس، شرق گلستان را جزو کم برخوردارترین مناطق استان دانست و گفت که دو سوم روستاهای این منطقه به طور عمده در شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه فاقد جاده دسترسی مناسب هستند.

رضا آریان پور با انتقاد از اجرای طرح ایمن‌سازی دوراهی کلاله، افزود: رونمایی از این طرح به مناسبت دهه فجر به‌جای خوشحالی، باعث ناراحتی مردم شد چرا که با ایجاد دژ مستحکمی از بلوک‌های نیوجرسی در مهمترین ورودی کلاله و مراوه‌تپه، رانندگان مجبور هستند برای ورود به این شهرستان‌ها حداقل هشت کیلومتر مسیر را اضافه طی کنند.

همچنین چهارم دی ماه امسال رییس قبلی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کلاله به خبرنگار ایرنا گفته بود: این شهرستان در مجموع ۴۶۰ کیلومتر راه دارد که ۵۰ کیلومتر آن اصلی و بقیه فرعی و روستایی است.

قاسم دبوری فریمانی افزود: ۳۰ کیلومتر از راه‌های روستایی کلاله از جمله مسیر "چالجه" و "قویجق" به طول ۱۴ کیلومتر، "چیشت خوجه لر" به طول ۶ کیلومتر و مسیر "گچ سو" به "قره ترناو" به طول ۶ کیلومتر نیاز به زیرسازی و آسفالت دارد که برای تحقق آن باید حداقل ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شود.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های کلاله نیز به سبب قدمت بالا، نیاز به روکش آسفالت دارد.

به گفته کارشناسان، کلاله قطب تولید محصولات زراعی و باغی شرق گلستان شناخته می‌شود و طولانی‌ترین جاده‌های بین مزارع استان معادل هزار و ۵۰۰ کیلومتر در این شهرستان وجود دارد اما این جاده‌ها شرایط مطلوبی ندارند و باعث افزایش استهلاک ماشین آلات و ادوات کشاورزی و هدر رفت بخشی از محصولات بعد از جمع آوری و در مرحله انتقال می‌شود که احداث، بهسازی و مرمت این راه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله با اشاره به تولید سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار تن گوجه فرنگی از ۴۰۰ هکتار سطح زیرکشت این شهرستان گفت: به دلیل نبود کارخانه تولید رب، این محصول با قیمت بسیار پایین به دلالان فروخته می‌شود که در صورت ورود سرمایه‌گذار و ایجاد کارخانه رب سازی و افزایش تقاضا به طور قطع این سطح از کشت افزایش خواهد یافت.

علی علیزاده ادامه داد: وجود ۱۲۳ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی و ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی ظرفیت بسیار خوبی را برای کشت گیاهان دارویی در کلاله فراهم کرده که می‌طلبد برای رونق بیشتر این بخش کارخانه‌ فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی برای جلوگیری از خام فروشی آن ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه کلاله یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کلزا در کشور است، گفت: امسال ۱۸ هزار تن کلزا در این شهرستان تولید شده که در کنار واحدهای فعال تولید آجیل و خشکبار، نیازمند ایجاد کارخانه روغن‌کشی کلزا نیز هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله افزود: با توجه به زمان محدود نگهداری دانه کلزا، کشاورزان مجبور به حمل این دانه‌ها به استان‌های دیگر هستند که ایجاد کارخانه روغن کشی باعث نگهداشت ارزش افزوده آن در منطقه می‌شود.

علیزاده ادامه داد: وجود یک کارخانه آرد با توجه به ظرفیت تولید ۱۷۰ هزار تن گندم در کلاله کافی نیست و نیازمند ایجاد کارخانه آرد جدید هستیم.

وی با اشاره به تولید بالای ۳۰ هزار تن شیر در کلاله، افزود: ورود سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی کارخانه فرآورده‌های لبنی این شهرستان که به سبب مشکلات بانکی غیرفعال شده، کمک قابل توجهی به رونق حدود ۳۰۰ واحد دامداری نیمه فعال و تعطیل شهرستان می‌کند.

برچسب‌ها گنبدکاووس مناطق محروم توسعه اقتصادی گلستان کلاله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس مناطق محروم توسعه اقتصادی گنبدکاووس مناطق محروم توسعه اقتصادی گلستان کلاله اخبار کنکور کلاله و مراوه تپه ایجاد کارخانه شهر کلاله هزار تن راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۰۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک روز ملی جمهوری عربی سوریه به آقای بشار اسد رئیس جمهور و نیز مردم شریف و مقاوم سوریه، تصریح کرد: اطمینان دارم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان دو کشور می‌توان در جهت توسعه همه‌جانبه روابط و همچنین پایه‌ریزی همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش صلح، ثبات و توسعه در منطقه در تمامی زمینه‌ها گام‌های ارزنده‌ای برداشت.

رئیس جمهور در پیام خود همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته در کنار دولت و ملت دوست و برادر سوریه خواهد بود و همواره از استقلال و حاکمیت سرزمینی سوریه حمایت و بر خروج اشغالگران از سوریه تاکید می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکمیل طرح‌های زیرساختی به توسعه شهرستان سبزوار منجر می‌شود
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • توجه به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی-هنری در شورای ششم کرج
  • زیرساخت‌های ورزش چوگان در تبریز توسعه پیدا می‌کند
  • پلاتوی بوستان خانواده مرداد ماه به بهره برداری می رسد
  • انتقاداز تکمیل نشدن ساخت تقاطع غیر همسطح سه راه هفشجان
  • توسعه و اصلاح بیش از ۱۱ هزار متر شبکه فشار ضعیف هوایی در مریوان
  • زیرساخت‌های جمعیت هلال احمر اردکان نیازمند توسعه
  • تکمیل بزرگراه‌ها نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است
  • تکمیل بزرگراه‌های استان اردبیل نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است