Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، همزمان با اولین شب جمعه ماه مبارک رجب که لیلةالرغائب نام گرفته است، اماکن مقدس در کشورهای مختلف حال و هوای متفاوتی داشت و با توجه به محدودیت‌های کرونایی وضعیت تشرف زائران نیز نسبت به سال‌های گذشته با تغییراتی همراه بود.

با این وجود، در کربلا و حرم امام حسین (ع) همچنان شور حضور زائران دیده می‌شد و از قبل از اذان مغرب، زائران حسینی با تشرف به بین‌الحرمین برای اعمال لیلةالرغائب خود را آماده و بسیاری از زائران نماز این شب پرفضیلت را در بین‌الحرمین و حرم‌های مطهر اقامه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کربلا هنگام غروب اولین جمعه ماه رجب

همچنبن موکب‌های پذیرایی از زائران راه‌اندازی شده و بود هر کسی با هر حاجتی به زوار غذای نذری می‌داد و تا نیمه شب برکات حسینی در اطراف حرم ادامه داشت. در این روزها که در کربلا شیوع کرونا افزایش پیدا کرده و اخباری مبنی بر ایجاد محدودیت برای جلوگیری از کرونا شنیده می‌شود، مردم عراق با توسل به اهل بیت (ع) از راه‌های دور و نزدیک در لیله الرغائب به حرم سیدالشهدا (ع) مشرف شدند تا در جوار این مکان مقدس از خدا طلب آمرزش کرده و حوائج خود را بخواهند.

نجف اشرف در این شب زائران کمتری را در خود جای داده بود؛ چرا که به رسم و عادت مردم عراق، شب‌های جمعه که شب زیارتی امام حسین (ع) است، مردم به کربلا مشرف می‌شوند. به همین دلیل در این شب پرفضیلت حرم امیرالمؤمنین (ع) غربت خاصی داشت و ایوان نجف غریب‌تر. البته حوالی نیمه شب برخی از زوار با حضور در حرم علوی به نیایش پرداختند.

 

حرم علوی هنگام غروب اولین شب جمعه ماه رجب

در ایران اسلامی نیز حرم امام رضا (ع) در مشهد مقدس با وجود محدودیت‌های اعمال شده، همزمان با لیلةالرغائب مملو از جمعیت بود و زائرانی از شهرهای مختلف به این مکان مقدس مشرف شدند. زائران با رعایت نکات بهداشتی و داشتن ماسک و حفظ فاصله در کنار نرده‌هایی که برای تشرف به سوی ضریح تعبیه شد، حرکت کرده و دست‌های نیاز را رو به آسمان بلند کردند.

در مسجدالحرام نیز لیلةالرغائب همچون سایر شب‌ها بود و با توجه به اینکه همچنان عربستان نیز زائر خارجی نمی‌پذیرد، جای خالی زوار خارجی خالی بود و ساکنان عربستان با حضور در مسجدالحرام به طواف خانه خدا پرداختند.

 

مسجدالحرام در لیلةالرغائب

در سوریه حرم‌های مطهر حضرت رقیه (س) و حضرت زینب (س) نیز به دلیل بارش برف، خلوت‌تر از  گذشته بود. با این وجود برخی از زائران با تشرف به این حرم‌ها نماز لیلةالرغائب را اقامه کرده و پس از آن دعای کمیل را قرائت کردند. اما با توجه به اینکه سوریه نیز هنوز زائر خارجی نپذیرفته جای زوار از کشورهای مختلف در این حرم‌ها خالی بود.

 


بارش برق در حرم حضرت رقیه (س) همزمان با لیله الرغائب

در بیت‌المقدس نیز مسجدالاقصی برف سنگینی باریده بود و برخی از مسلمانان با وجود برف به این مکان مقدس مشرف شده و همچون شب‌های گذشته حلقه‌های قرآنی تشکیل دادند و ختم قرآن در این مکان از برنامه‌های زائران بیت‌المقدس بود.

 


بارش برف در بیت‌المقدس همزمان با لیلةالرغائب

به گزارش فارس، شیوع کرونا در جهان بسیاری از برنامه‌ها به ویژه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را تحت الشعاع قرار داده است، اما در برخی کشورها همچنان مسلمانان به برپایی مراسم‌های مذهبی اهتمام ویژه‌ای دارند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فیلم حج امام حسین لیله الرغائب حرم امام حسین حرم علوی بیت المقدس حرم سوریه حرم حضرت رقیه حرم حضرت زینب سوریه دمشق حرم امام رضا مشهد مقدس بیت المقدس مراسم مذهبی خانه خدا بیت المقدس حرم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۲۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند

مکان‌ها از دو جهت اهمیت دارند، نخست آنکه هر مکانی بُعد اجتماعی دارد و این بدان معناست که می‌توان مکان را پلی ارتباطی میان افراد و جامعه دانست. نقش مکان‌ها در تعاملات اجتماعی و فراهم آوردن محلی برای ارتباط افراد با یکدیگر است. چراکه ابعاد محیط اجتماعی بر یکدیگر تأثیر می‌گذارد و رابطه متقابل معناداری را ایجاد می‌کند. تمدن نوین اسلامی بر خلاف تمدن‌های رایج و مادی جهان رنگ و بویی از آموزه‌های وحیانی و دینی را در خود جای نداده‌اند، دارای ارکان و فاکتورهای طلایی و ممتازی است که ضامن بقا و سعادت زندگی مادی و اخروی است. مساجد، مکان‌های مقدس و بقاع متبرکه نیز در بٌعد اجتماعی از همین الگو پیروی می‌کنند.

مسجد، امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم‌ترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردی چند منظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا نموده است. در پیروزی انقلاب اسلامی، این اماکن مقدس به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش آفرینی کرد و امروز هم می‌تواند در کانون تحولات اسلامی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام عبدالله هادیان در این خصوص اظهار کرد: وجود امامزادگان در ایران بُعد تاریخی و مذهبی عمیقی دارد؛ آنها پیشینه تاریخی دارند و بر اساس گفته‌های بزرگان شیعه ناب بودن مردم ایران به برکت همین امامزادگان است.

وی با تأکید بر اینکه مردم ایران هیچ وقت مشرک نبودند، ادامه داد: شرک به عنوان انحرافی بزرگ هست که در کتاب مقدس قرآن از آن به عنوان ظلم عظیم یاد شده و انجام آن توسط برخی افراد اشتباه استراتژیکی است که آینده را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ ثمره مشرک نبودن مردم ایران همین هست که خداوند متعال کشور را به نور وجود امامزادگان متبرک می‌کند.

استاد حوزه و مبلغ دینی تصریح کرد: عقاید شیعه با عمل خود شیعیان و همچنین شهادت مظلومانه و پرمعنا ائمه و امامزادگان باعث حفظ اعتقادات قوی مردم ایران شده است. وجود مبارک امام رضا (ع) ایران را مرکز شیعه کرد؛ بعد از حضور بابرکت و مناظرات علمی ایشان که علم اسلام را جهانی کرد، دیگر شیعه چند شاخه نمی‌شد و همه شیعه ۱۲ امامی شدند.

وی عنوان کرد: در غزه نیز شایعه‌سازی بسیاری در رسانه‌ها منتشر شده که ایران به اسرائیل کمک می‌کند ولی تاکنون حدود ۱۰ هزار کودک در غزه شهید شده و دنیا تکان خورده که چرا این کودکان مظلومانه کشته می‌شوند؛ شهادت به چراغ راهی برای استحکام عقاید شیعیان تبدیل شده است. وقتی علم امامت و اهل بیت (ع) جهانی شد، مرکز سوال برای همه دنیا ایجاد شد که چرا امامزادگان به شهادت می‌رسند و آن زمان مردم به سمت آنها حرکت کردند و حتی در کنار امامزادگان خانه سازی شد.

هادیان با اشاره به اینکه به امام رضا (ع) لقب عالم آل محمد داده شد، افزود: در حال حاضر کنار حرم حضرت معصومه (س) شهر قم نیز به مرکز تحقیقات دینی تبدیل شده و از همه دنیا به آنجا مراجعه و به سراسر دنیا علم اهل بیت (ع) را صادر می‌کنند؛ بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در تهران که از محدثین اهل بیت (ع) بوده یا امامزاده سلطان علی بن محمدباقر در اصفهان و مشهد اردهال و مشابه آن در کشور زیاد هست که بقاع متبرکه امامزادگان مرکزی برای گرفتن حاجات مردم تبدیل شده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه ویژه معنوی امامزادگان گفت: این ظرفیت فرهنگی و معنوی می‌تواند به عنوان مراکزی باشد که اوقاف روی آنها سرمایه‌گذاری کند؛ بقاع متبرک امامزادگان انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می‌کنند.

وی با اشاره به آیه (وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ اَمواتًا بَل اَحیاء) سوره آل عمران گفت: افرادی که در راه خدا شهید شدند، اموات نیستند آنها احیا هستند و در نزد پروردگار رزق و روزی می‌خورند که رزق آنها دنیایی نیست؛ بقاع متبرکه اماکن زنده و پویا است و از نظر معنوی مأمن مردم است.

هادیان با اشاره به اینکه نیازهای مردم در مساجد و بقاع متبرکه باید برطرف شود، عنوان کرد: با پرداخت تسهیلات ازدواج، اشتغالزایی و فرزندآوری یا فرهنگ‌سازی، فعالیت‌های اقتصادی، گفتمان‌سازی و برگزاری مراسمات ویژه در بقاع همچنان پناه بودن امامزادگان تقویت می‌شود؛ از خاصیت مأمن بودن برای حل مشکلات جامعه باید بهره‌مند شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • چرا روسای جمهور آمریکا به جنگ علاقه دارند؟ / گذشته و حال مافیای موتورسوار ژاپن / آزمایش زندان استنفورد / چرا بیت المقدس اهمیت دارد؟
  • بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • از نقاشی نتانیاهو تا تبلت نماینده اسرائیل در شورای امنیت
  • ارتش مقتدر ۸ سال دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کرد
  • دانش‌آموزان در برابر هجمه دشمن هوشیار باشند
  • ۳۰ فروردین؛ دیدار تیم‌های صنعت نفت و پرسپولیس تهران
  • رباتی برای پمپاژ آب در مکان‌های سیل زده + فیلم
  • برگزاری یادواره شهدای هنرمند بوانات
  • آشنایی با تپه سیلک، هویت تاریخی شهر کاشان
  • میزبانی از زائران ۲۷ کشور در آستان مقدس امامزادگان ناصر و یاسر (ع)شهرستان طرقبه شاندیز