Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: هم‌اکنون به‌دلیل شیوع کرونا شاهد قرنطینه‌های خانگی و افزایش حضور بیش از پیش خانواده‌ها در منزل هستیم. باید در این زمینه به فکر راهکاری برای دانش آموزان در زمینه ایجاد سرگرمی و بهانه‌ای برای در خانه ماندن آنها ایجاد کرد.

به گزارش برنا؛ طی روزهای اخیر وزیر آموزش و پرورش از  عدم اختصاص تکالیف در ایام نوروز برای دانش آموزان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که کارشناسان آموزش و پرورش نبود و کمبود کیفیت آموزش در ایام کرونا را مطرح می کنند و بر این باورند که در صورت برگزاری کلاس‌های حضور کیفیت آموزش دانش آموزان چندان مناسب نیست.

ارائه راهکار برای مهار دانش آموزان در ایام کرونا

نرگس ملک‌‎زاده، کارشناس آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: طی چند سال اخیر مقوله تکالیف نوروزی مطرح شده است. در ایام نوروز کارشناسان آموزشی و خانواده‌های دانش آموزان در زمینه  ارائه تکالیف نوروزی سنگین نظرات متعدد دارند.

 او افزود: خانواده‌ها بر این باور بودند که تکالیف نوروزی باعث عدم امکان سفر، کاهش دید و بازدید و ... را در ایام قبل از  شیوع کرونا به دنبال داشته اما هم‌اکنون به‌دلیل شیوع کرونا شاهد قرنطینه‌های خانگی و افزایش حضور بیش از پیش خانواده‌ها در منزل هستیم. باید در این زمینه به فکر راهکاری برای دانش آموزان در زمینه ایجاد سرگرمی و بهانه‌ای برای در خانه ماندن آنها ایجاد کرد.

 ملک‌زاده ادامه داد: برای دانش آموزان ابتدایی اول، دوم و پایه‌های بالاتر در مقطع ابتدایی رها کردن آموزش در ایام نوروز ضررهای جبران ناپذیر را داشته و همین مقوله زحمات آموزش را بعد از ایام نوروز برای معلمان چندین برابر می‌کند.

او تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش هم تکالیفی در قالب مهارت‌آموزی یا هنر آموزی دارد باید تکالیف آن مورد بررسی قرار بگیرد.

مهارت آموزی کم هزینه یا بدون هزینه برای دانش آموزان

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به مقوله مهارت‌آموزی باید هزینه‌ها و شرایط اقتصادی مردم تاثیرگذار از کرونا مورد توجه قرار بگیرد. به باور بنده باید به فکر آموزش مهارت‌های کم هزینه یا بدون هزینه برای خانواده‌ها بود. درضمن دانش آموزان باید به یادگیری مهارت بپردازند نه اینکه خانواده هم درگیر این روند باشد.

به گفته او اتفاقاتی که در مدارس رخ می‌دهد با تصمیمات وزارت آموزش و پرورش متفاوت است. برای مثال در سال‌هایی که مسئولان و مدیران آموزش و پرورش عدم ارائه تکالیف نوروزی را مطرح می‌کردند اما باز هم تکالیف مدرسه وجود داشت. تکالیف مدرسه برای رفع گسستگی بین تعطیلات لحاظ می‌شود. اغلب مدارس تصمیمات بالادستی را اجرا نمی‌کنند. برای مثال در مدارس غیرانتفاعی و مدارس خاص  تکالیف سنگین برای دانش آموزان آماده می‌کنند و از قبل پیک‌هایی را برای دانش آموزان مهیا می‌کنند.

این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: برای تعطیلات دانش آموزان پیک آدینه و برای نوروز هم پیک‌های نوروزی آماده شده است. در فصل تابستان هم مدارس پیک تابستانه برای دانش آموزان لحاظ می‌کنند.

کیفیت آموزش در ایام کرونا تنزل یافته است

ملک‌زاده ادامه داد: بنده هم موافق تکالیف سنگین نیستم و از سوی دیگر موافق رهایی دانش آموزان در ایام نوروز نیستم، بلکه دانش آموز باید تعطیلات را آهسته و پیوسته طی کنند.

او ادامه داد: شرایط آموزشی امسال چندان متعادل نبود و بی‌شک اگر دانش آموزان در فضای مجازی به شکل حضوری دعوت کنیم، نصف این نمرات را کسب نمی‌کنند. در حالی که شرایط برای سنجش دانش آموزان در نیم اول سال تحصیلی دشوار بود. برای مثال در آزمون نیم سال اول دانش آموز را به حضور در مدرسه فراخوانده‌ایم و برگه‌های سفید را تحویل گرفتیم. این مقوله نگران کننده است. با توجه به شرایط دانش آموزان در سال تحصیلی جاری رهایی دانش‌آموزان در ایام نوروز مناسب نیست و مدارس باید به فکر آموزش باشند.

ملک‌زاده در پایان تصریح کرد: اگر مهارت آموزی با آموزش همراه باشد نیروی انسانی باید به دانش آموز آموزش بدهد و در این شرایط وقت معلم در ایام تعطیل گرفته می‌شود که همین مقوله مشکل‌ساز است.

//انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عید نوروز کرونا زهرا سلیمانی تکالیف نوروزی کارشناس آموزش و پرورش برای دانش آموزان دانش آموزان تکالیف نوروزی ایام نوروز مهارت آموزی خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۷۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود

محمود امانی طهرانی، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در ۴ دولت دغدغه مشترک ۶ وزیر بوده است؛ اما در طول این مدت به ادبیات مشترک درباره مفهوم عملیاتی اجرای سند تحول بنیادین نرسیده‌اند، حال سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مراحل ترمیم سند را به‌صورت کامل پشت سر گذاشته و تغییرات بسیار جدی‌ای نسبت به قبل داشته است.

بازنگری ماموریت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه بخش اهداف، ماموریت‌ها به‌صورت خیلی جدی مورد بازنگری قرار گرفته است، عنوان کرد: بخشی از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در فصل هفتم ماموریت‌ها بود، در سرجای خود قرار گرفته است.

تولید شاخص در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای سنجش اجرایی سند

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مهم‌ترین بخشی که در بازنگری سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته است، تولید تعدادی شاخص درون خود سند برای سنجش اجرایی سند است، تصریح کرد: با تصویب این شاخص‌ها، گزارش وضعیت خوبی از آموزش و پرورش به‌صورت ادواری قابلیت انتشار خواهد داشت. همچنین موضوع اجرای سند را به‌صورت روشن همراه با آمار دقیق مرتبا رصد و گزینش کند.

امانی طهرانی با اشاره به جزئیات شاخص‌ها، ادامه داد: شاخص‌های متعددی‌اند که با اهداف ده‌گانه سند و زیرنظام‌های ۶ گانه و راهکار‌های مربوط به هر یک از این اهداف ده‌گانه که در سند جدید هستند، مرتبط است.

تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود

وی با بیان اینکه به مدارس، خانواده‌ها و دانش‌آموزان به‌ویژه در دوره اول متوسطه توصیه می‌کنم که بر تمرین‌های تمرکزی کار کنند، اظهار کرد: همچنین باید تکنیک‌های خواندن همراه با درک و فهم را یاد بگیرند و تلاش کنند که بهره‌وری خود را در یادگیری افزایش دهند.

امانی طهرانی با بیان اینکه دانش‌آموزان باید از ابزار‌های فراوانی که آنها را با فضای مجازی مواجه می‌کند، دوری کنند، عنوان کرد: این ابزار‌ها تمرکز دانش‌آموزان و ماندگاری ذهنی را کاهش می‌دهد و باید خانواده‌ها این موضوع را کنترل کنند تا دانش‌آموزان تحصیل باکیفیت و با موفقیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اثرات نامطلوب فضای مجازی، ادامه داد: این یک هشدار جدی برای نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود و دانش‌آموزان زیادی را تحت تاثیر پیام‌های آشفته و ازهمگسیخته قرار می‌دهد و تمرکز و یادگیری آن‌ها افت پیدا می‌کند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه می‌کنیم دانش آموزان وقت خود را به درستی مدیریت کنند و مطالعات جدی داشته باشند. همچنین در یادگیری با هم‌کلاسی‌هایشان تلاش کنند تا در یک کار تیمی با یکدیگر درس بخوانند و به موفقیت برسند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید در حوزه آموزش‌های ناب تربیتی تمرکز شود
  • ارائه خدمات مراکز مشاوره روانشناختی به ۲۷۵۶ دانش آموز همدانی
  • مجروحیت ۱۱۶ فرهنگی و دانش آموز در حادثه تروریستی کرمان
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود/ ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود / ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • اجرای پویش ملی در پناه خدا ویژه دانش آموزان در ایام نوروز و ماه رمضان
  • تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود
  • ابتکار بولونیا در افزایش مهارت و مشارکت اجتماعی جوانان
  • مشارکت ۶۴۰ دانش‌آموز خراسان جنوبی در اعتکاف علمی