Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در رابطه با واردات واکسن فرمایش مقام معظم رهبری چراغ راه ما باشد،گفت: تنها راه مقابله با ویروس کرونا تقویت جنبه های پیشگیری است .

خبرگزاری شبستان-گروه سیاسی-مریم رضازاده: بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در دنیا می گذرد و در راستای مهار و کنترل این ویروس نه تنها در ایران بلکه درتمامی نقاط دنیا اقدامات فراوانی از جمله اعمال محدودیت ها و وضع پروتکل های بهداشتی انجام گرفته است اما در این میان همچنان این ویروس پیشتازی خود را دارد و در دوره های مختلف با شیوع گسترده  افراد بسیاری را مبتلا می کند،اینکه دارویی برای درمان این بیماری به صورت صددرصدی موثر نیست از جمله عواملی است که باعث شده است ، زمان طولانی جامعه بشری درگیر این ویروس و پیامدهای حاصل از آن  باشد ،وقتی درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد لذا بحث پیشگیری و تولید واکسن مسئله ای بودکه کشورها در راستای آن تلاش کردند و اتفاقا این تلاشها نتیجه بخش هم بود ،اینکه تا چه اندازه می توان به واکسن تولید داخل و سایر واکسن ها اعتماد کرد مسئله ای است که درذیل در گفت وگوبا محمد پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده بجنورد به آن پرداخته ایم:

 

در حال حاضر مسائل زیادی در مورد تولید واکسن داخل و همچنین واردات آن مطرح است ،تا چه اندازه می توان به اثربخشی واکسن تولید داخل امیدوار بود؟

در رابطه با ضریب اطمینان این نوع واکسن ،سلامت ،اثرگذاری و اینکه واکسن از چه کشورهایی خریداری شده و وارد کشور ما شده است باید کمیته علمی در موردشان نظر دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر واکسن تولید داخل به مرحله نهایی رسیده است اما برای اینکه به تولید انبوه برسد و به شهروندان تزریق شود باید تا پایان اردیبهشت ماه صبر کرد.

 

ما نمی توانیم در مورد کرونا ببینیم و بگوییم کرونا شما صبر کن که ما واکسن مان را تزریق کنیم یا تحمل کن که واکسن ما به مرحله تولید انبوه برسد و ما تزریق کنیم و بعد شما بیایید و موج های بعدی را شکل بدهید.

 

با توجه به اینکه درمان قاطعی برای بیماری کرونا وجود ندارد هیچ دارویی موثر و انتخابی برای درمان این بیماری شناخته نشده است لاجرم تنها راه مقابله با آن بحث پیشگیری است. پیشگیری دو وجه دارد یکی اینکه تلاش کنیم افراد در معرض بیماری قرار نگیرند، زنجیره انتقال و سرایت را بشکنیم، راه دوم نیز این است که اگر افراد ناخودآگاه و سهوا در معرض این ویروس قرار گرفتند بیمار نشوند و بیماری کرونا در بدن شان مستقر نشود.

 

بسیاری از ویروس ها و میکروب ها در بدن ما وارد می شوند ولی ایجاد بیماری نمی کنند. ما در دوران کودکی مرتب واکسن های کزاز و یا واکسن فلج اطفال را زده ایم و قطعا اگر در معرض این ویروس ها قرار گیرد، بدن مان مصون و ایمن است. در رابطه با بیماری کرونا مشابه سایر بیماری ها است چون درمان قاطع و ریشه ای نداریم باید پیشگیری کنیم. یک وجه پیشگیری این است که واکسن تولید کنیم و واکسن را به همه افراد تزریق کنیم و بدن افراد را نسبت به بیماری کرونا و ویروس کویید 19 ایمن کنیم.

 

ویروس کرونا مرتب در کمین جامعه بشری است و افراد متعددی به صورت آندمیک مبتلا شده اند و سپس اپیدمی می شود و موج هایی از شیوع و سرایت را حس می کنیم و ویروس ها با توجه به پرشی که دارند مرتب ژنوم آنها تغییر می کند و شدت بیماری آنها متفاوت است، امروز می گویند ویروس کویید 19 آفریقایی یا انگیسی میزان کشندگی شان بالاست و میزان واگیری و ابتلا کمتر است. همه این موارد نشان می دهد که ما نمی توانیم نسبت به این بیماری اطمینان پیدا کنیم.

 

در حال حاضر که ما ماه های اسفند و قروردین و اردیبهشت و خرداد را در پیش داریم، نمی توانیم این اطمینان را دهیم که موج های بعدی ویروس کی شکل می گیرد و چه تعداد تلفات دارد و چه کسانی از آن مصون می مانند. پس بنابراین ما نیاز به تزریق واکسن داریم چه این واکسن تولید داخل باشد و چه واکسن های مورد اعتماد که از خارج وارد می شوند باشد.

 

مقام معظم رهبری واردات واکسن از برخی کشورها را منع کردند ،این منع قطعا دلایل علمی داشته است ،نظر شما چیست؟

در رابطه با واردات واکسن باید فرمایش مقام معظم رهبری چراغ راه ما باشد. ما می بینیم امروز کشورهایی که ادعای فروش واکسن یا صادرات آنها به دیگر کشورها را دارند خودشان در بحث مقابله با این ویروس زمین گیر شده اند. آمریکا ادعا می کند که واکسن تولید خودش 95 درصدایمنی ایجاد کرده است اما میزان ابتلا به این بیماری در این کشور بسیار زیاد است و بالاترین تلفات را در این کشور داریم یا در انگلیس، مکزیک و ایتالیا نیز همین روند طی می شود؛ پس نمی توانیم بگوییم واکسنی که اینها به ما می دهند از سر دلسوزی است و مشکل ما را حل می کند.

 

چه افردی در اولویت تزریق واکسن قرار دارند؟

در بحث تزریق واکسن چه داخلی و چه خارجی باید در ابتدا افراد در معرض خطر و های ریسک را پوشش دهیم، افراد در معرض خطر کسانی هستند که در مراکز بیمارستانی و درمانی در ارتباط با بیماران کرونایی خدمات ارایه می دهند. این افراد و خانواده آنها باید واکسینه شوند در مرحله بعد سالمندان و افرادی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت، آسم و ضعف سیستم ایمنی و نوعی معلولیت دارند و همچنین دچار نارسایی قلبی کلیوی هستند واکسینه شوند.

 

با فرض اینکه واکسن داخل به تولید انبوه برسد چقدر طول می کشد همه افراد ما واکسینه شوند؟

 

در ارتباط با واکسنی که قرار است تولید شود اگر ما 15 میلیون دوز واکسن در هر ماه  تولید کنیم 5 الی 6 ماه طول می کشد تا ما 80 میلیون نفر را آن هم برای یک دوز واکسینه کنیم و برای دوز دوم همین 5 الی 6 ماه زمان لازم است. در رابطه با افراد زیر 13 سال هم هنوز محل سوال است و باید متخصصان عفونی نظر بدهند که آیا لازم است واکسینه شوند.

 

آیا تزریق واکسن به صورت رایگان انجام می شود؟

دولت اعلام کرده است که همه افراد به صورت رایگان واکسینه می شوند.

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: واکسن کرونا کمیسیون بهداشت واکسن تولید داخل مقام معظم رهبری واکسینه شوند واردات واکسن بیماری کرونا تزریق واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۷۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت پرویز داودی

مقام معظم رهبری در پیامی درگذشت پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مدیران مومن و انقلابی و دانشمند را تسلیت گفتند.

به گزارش ایسنا،‌ متن پیام مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت مرحوم مغفور جناب آقای دکتر پرویز داودی از مدیران مومن و انقلابی و دانشمند را به خاندان محترم ایشان و به جامعه‌ علمی کشور تسلیت عرض می‌کنم. خدمت مخلصانه و بی‌شائبه در مسئولیت پذیری ایشان در مسئولیت‌های بزرگ در طول سالیان طولانی، چهره‌ یک مدیر با اخلاص و کارآزموده و پرتلاش از آن مرحوم را نشان داد و این در محاسبات الهی ارزشی والا است.

رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عکس| نقاشی جدید حسن روح‌الامین برای سروده مقام معظم رهبری
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • آغاز به کار دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت بهداشت
  • تسهیل صادرات فرآورده های سلامت محور در سال گذشته
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • با توجه به شعار سال مقام معظم رهبری باید در تقویت بیشتر بخش خصوصی کوشا باشیم
  • دیدگاه مقام معظم رهبری درباره سعدی
  • تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت پرویز داودی