Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@05:42:45 GMT

عملیات مأرب و معادلاتی که تغییر خواهد یافت

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۳۴۶۵

عملیات مأرب و معادلاتی که تغییر خواهد یافت

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فاطمه صالحی: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن همچنان به پیشروی های برق آسای خود در محورهای مختلف عملیات مأرب ادامه می دهند به طوری که خبر رسیده است، طی ساعات گذشته، این نیروها موفق شده اند پس از درگیری شدید با نیروهای دولت خودخوانده یمن منطقه «الطلعه الحمراء» در غرب مأرب را تحت کنترل خود درآورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملیات مأرب از چند جهت قابل توجه و حائز اهمیت است؛ نخست آنکه نیروهای دولت نجات ملی و ارتش و کمیته های مردمی یمن بر اساس برنامه ریزی های دقیق و حساب شده عملیات آزاد سازی شهر مأرب را آغاز کرده اند و در حال حاضر در بالاترین سطح از آمادگی نظامی برای بازپس گیری این شهر هستند.

این نیروها دیگر به چند عملیات تعقیب و گریز میدانی، بسنده نخواهند کرد و تنها با مستقر شدن در مرزهای مشترک با عربستان سعودی رضایت می دهند؛ کما اینکه نیروهای یمنی در ادامه پیشروهای خود به سمت گذرگاه الودیعه واقع در مرزهای مشترک میان یمن و عربستان حرکت کرده اند. نکته بعدی آنکه عملیات مأرب صرف نظر از تحولات میدانی و نظامی آن، به مثابه یک برگ برنده بزرگ در دست دولت نجات ملی خواهد بود که می تواند در روند سیاسی و یا مذاکرات آتی با طرف مقابل از آن استفاده کند.

متجاوزان که با دیدن پیشروی های مقاومت یمن و حرکت آنها به سمت مرکز مأرب، دستپاچه از کشورهای غربی خواسته اند نبرد در این محور را متوقف کنند، بعد از پیروزی کامل نیروهای صنعاء چاره ای جز امتیاز دهی به آنها نخواهند داشت؛ امتیازاتی که می توان امیدوار بود در نهایت به کاهش درگیری ها در یمن و توقف جنگ در این کشور ختم شود. اگر متجاوزان به راستی به دنبال توقف جنگ و درگیری هستند باید در سراسر یمن این خواسته را محقق کنند نه آنکه در میادینی که شکست خود را قطعی می بینند دست به کار شوند.

عملیات مأرب صرف نظر از تحولات میدانی و نظامی آن، به مثابه یک برگ برنده بزرگ در دست دولت نجات ملی خواهد بود که می تواند در روند سیاسی و یا مذاکرات آتی با طرف مقابل از آن استفاده کند. متجاوزان بعد از پیروزی کامل نیروهای صنعاء در نبرد مأرب چاره ای جز امتیاز دهی به آنها نخواهند داشت

مسأله بعدی این است که متجاوزان با تحویل دادن شهر مأرب به نیروهای صنعاء که سرشار از منابع نفتی و گازی است، یکی از مهم ترین ابزارهای فشار خود بر ملت یمن یعنی توقیف کشتی های حامل مواد سوختی و تشدید اوضاع وخیم بهداشتی و خدماتی در مناطق تحت کنترل جنبش انصارالله را از دست می دهند.

بسیاری از سرکردگان گروه های مزدور وابسته به عربستان و امارات در این شهر، با فروش محموله های نفتی و گازی از آغاز تجاوز به یمن تاکنون، ثروت هنگفتی به جیب زده اند. هم چنین متجاوزان از شهر مأرب به عنوان دروازه ای برای ورود به صنعاء یاد می کردند؛ معادله ای که امروز به فضل دستاوردهای میدانی نیروهای یمنی، تغییر کرده است.

متجاوزان با وجود آنکه برای متوقف کردن حرکت نیروهای صنعاء به سمت مأرب دست به دامن القاعده و داعش شده اند، اما بازهم نتوانسته اند عملا در میدان دستاوردی محقق کنند زیرا نیروهای یمنی این عناصر تروریست را در جبهه العلم تحت محاصره خود درآورده اند.

بازپس گیری مأرب فی نفسه باعث می شود که بخش های باقی مانده از استان تعز تا الحدیده نیز از دست اشغالگران آزاد شود و راه برای رسیدن به استان های جنوبی در برابر نیروهای مقاومت، هموار گردد. بنابراین به جرأت می توان گفت که پیروزی نیروهای صنعاء در عملیات مأرب معادلات سیاسی و نظامی در یمن را به نفع محور مقاومت تغییر خواهد داد.

کد خبر 5151664 فاطمه صالحی

منبع: مهر

کلیدواژه: استان مأرب یمن عربستان سعودی صنعاء جنگ 2015 یمن ایالات متحده امریکا عراق ایران روسیه رژیم صهیونیستی فلسطین برجام ناتو عربستان سعودی جو بایدن سوریه افغانستان اربیل ترکیه نیروهای صنعاء عملیات مأرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۳۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در صورت پاسخگویی به عملیات امروز سیاست تنبیهی ایران تغییر خواهد کرد

مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان گفت: واکنش امروز جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در دمشق چندین مطلب را ثابت کرده است:

۱- ایران مصمم به دفاع از خود است.
۲- موشک‌های ایرانی با وجود همه کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا و... از فاصله ۱۱۰۰ کیلومتری به هدف اصلی خود اصابت کردند.
۳- مشخص بود که ایران قصد حمله همه جانبه را نداشت و فقط به مجازات اکتفا کرد و در آن موفق شد. ایران می‌توانست با همین تاکتیک مکان‌های بیشتری را هدف قرار دهد.
۴- جبهه مقاومت در این جریان فقط ناظر بود.

بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که در این صورت سیاست تنبیهی ایران تغییر خواهد کرد.

منبع : تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • وقوع درگیری میان جوانان فلسطینی و متجاوزان به کرانه باختری
  • هر گونه خطای دولت غاصب قدس با پاسخ سخت مواجه خواهد شد/موازنه قدرت به نفع جبهه مقاومت تغییر کرد
  • نبرد برای تسخیر اذهان افراد در اولویت دشمن و رسانه‌های استعماری است
  • معادله جدید ایران در منطقه؛ راه گریزی برای متجاوزان نیست
  • ایران در برابر تجاوز متجاوزان سکوت نخواهد کرد
  • اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی کریدورهای پروازی در آسمان کشور | آسمان تهران برای متجاوزان ناامن است |ببینید
  • در صورت پاسخگویی به عملیات امروز سیاست تنبیهی ایران تغییر خواهد کرد
  • در واکنش به تنبیه موشکی و پهپادی متجاوزان؛ بایدن تا دقایقی دیگر سخنرانی می‌کند
  • در واکنش به تنبیه موشکی و پهپادی متجاوزان صورت می‌گیرد؛ بایدن تا دقایقی دیگر سخنرانی می‌کند
  • انگلیس قصد تغییر آرایش نیروهای خود را در منطقه ندارد