Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@09:37:22 GMT

چه مجازاتی در انتظار رانندگان بدون گواهینامه است؟

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۶۱۸۵

آفتاب‌‌نیوز :

سرهنگ «رضا همتی‌زاده» اظهار کرد: داشتن گواهینامه از ضروریات رانندگی برای وسایل نقلیه است و رانندگی بدون داشتن گواهینامه غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: متاسفانه تعداد زیادی از افراد که سن آنها کمتر از ۱۸ سال است در جاده های برون شهری استان که خطر شدت تصادفات آن بالاست بدون داشتن گواهینامه مجاز، اقدام به رانندگی می کنند که این امر برخلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بوده و در صورت وقوع حوادث به علت عدم مهارت کافی توانایی واکنش به موقع در جهت دفع خطر تصادف را نداشته و منجر خسارت های مالی و جانی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پلیس راه استان ایلام ادامه داد: اگر راننده خسارات دیده فاقد گواهینامه معتبر رانندگی باشد، با وجود داشتن بیمه حوادث ،شرکت های بیمه هیچ دیه یا خسارتی به او پرداخت نمی کند و راننده متضامن خسارت های بوجود آمده می باشد.

همتی‌زاده تصریح کرد: افرادی که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی می کند ۲ نوع مسئولیت دارد اولا به صرف رانندگی بدون گواهینامه ،مرتکب شده و مسئولیت کیفری دارد ،ثانیا اگر در هنگام رانندگی تصادفی رخ دهد و خساراتی جانی و مالی به دیگری وارد کند مسئولیت مدنی دارد که راننده باید خسارت های آن را جبران و عقوبت آن را تحمل کند.

وی خاطر نشان کرد: هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل نقلیه موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است کند و همچنین هر کس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه ممنوع شده باشد رانندگی کند، برای بار اول به حبس تعزیری تا ۲ ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هردو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به ۲ ماه تا ۶ماه محکوم حبس خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: گواهینامه رانندگی رانندگی داشتن گواهینامه بدون گواهینامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۶۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ شایعه ای در مورد افزایش تبعات پرداخت نکردن جریمه های رانندگی

تین نیوز

کاربران شبکه های اجتماعی از شایعاتی که در مورد تبعات عدم پرداخت جریمه های راهنمایی و رانندگی منتشر شده ابراز نگرانی کردند.

به گزارش تین نیوز، این کاربران با اشاره به ارسال پیامک خلافی برای رانندگان برابر ماده ۲۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگان،  عنوان کردند: پیش از این برداشت این بود که راهنمایی و رانندگی با ارسال این پیامک سعی می کند رانندگان را از تعداد و مقدار جریمه های خلافی مطلع و آگاه سازد.

آنان افزودند: برای رانندگان انواع قبض جریمه در طول سال صادر می شود که ممکن است نوعی از قبض جریمه باشد که در صورت تاخیر در پرداخت آن، مبلغ جریمه مذکور دو برابر نشود.

آنان با برشمردن انواع قبض های جریمه شامل قبض جریمه تسلیمی، قبض جریمه دو برگی، قبض جریمه الصاقی، قبض جریمه خودداری و قبض جریمه دوربینی، عنوان کردند: شایعه شده در سال جاری با ارسال این پیامک، راهنمایی و رانندگی دنبال تصویب طرح و قانونی است که از تاریخ ارسال این پیامک ها به صاحب خودرو و اطلاع رسانی در مورد تعداد تخلفات و مبلغ کل جریمه، در صورت بی اعتنایی راننده نسبت به پرداخت در زمان معین و قانونی (دو ماه) ، همه این جریمه ها شامل جریمه پرداخت نکردن شوند که به معنی  دو برابر شدن مبلغ همه این جریمه ها خواهد بود.

این اظهارات در حالی بیان می شود که از صحت و سقم آن اطلاعی در دست نیست اما پیش از این و در اسفند ماه سال گذشته، رئیس پلیس راهور فراجا  در سخنانی که ایرنا منتشر کرد، گفته بود: عامل انسانی بیشترین علت را در بروز حوادث جاده ای دارد.

سردار سید تیمور حسینی با بیان این مطلب که سیاست های تنبیه و تشویق در کاهش آمار حوادث رانندگی اثر گذار است، ادامه داده بود: باید به گونه ای عمل شود که ارتکاب به جرم مقرون به صرفه نباشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • بارش باران بهاری در چهارمحال و بختیاری
  • لغزنده بودن معابر وآب گرفتگی خیابانهای شهر زرند
  • هشدار پلیس زرند به رانندگان وسائل نقلیه
  • ◄ شایعه ای در مورد افزایش تبعات پرداخت نکردن جریمه های رانندگی
  • ۶.۵ میلیون موتورسوار بدون گواهینامه رانندگی می کنند/ فقط با ۵۷۰ هزار تومان گواهینامه بگیرید
  • فوت یک کودک در پی موتورسواری نوجوان ۱۳ ساله
  • مهاجران افغانستانی می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟
  • موتورسواری مرگبار نوجوان ۱۳ ساله در اصفهان / مرگ کودک ۶ ساله
  • کودک ۶ ساله در تصادف موتور و پیکان در برخوار جان باخت