Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مجتبی ورمقانی مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در اجرای عملیات رصد و پایش برنامه ملی کنترل و پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پنج کانون شیوع بیماری در استان شناسایی و مهار شد.

او افزود:کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستا‌های "جعفرآباد" و "عزیزآباد" از توابع دیواندره و ۲ روستای "بوبکتان" و "کندولان" سقز و نیز دریاچه زریبار مریوان شناسایی و عملیات معدوم سازی طیور بومی در آن آنجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورمقانی بیان کرد: از کانون‌های شناسایی شده چهار کانون روستایی و یک کانون مربوط به پرندگان مهاجر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: تاکنون ۴۰۰ میلیون ریال خسارت ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به روستاییان شهرستان‌های سقز و دیواندره پرداخت شده است.

او با بیان اینکه نگرانی‌ها از شیوع این بیماری در حال افزایش است، افزود: در حال حاضر مرغداری‌های صنعتی استان عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.

ورمقانی تاکید کرد: با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری به طیور بومی و یا واحد‌های صنعتی و گسترش آن، شهروندان هرگونه بروز تلفات غیر متعارف در طیور بومی را در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و یا خانه‌های بهداشت اطلاع دهتد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با تاکید بر محصور نمودن محل نگهداری طیور بومی و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز، افزود: کاهش مصرف دانه و آب و کاهش تولید در واحد‌های صنعتی توسط مسوول فنی بهداشتی و یا مدیریت واحد به نزدیکترین اداره دامپزشکی گزارش شده و از خرید و فروش طیور بومی بصورت دوره‌گردی خودداری شود.

ورمقانی با بیان اینکه در کردستان علاوه بر واحد‌های مرغداری گوشتی، ۱۶ واحد مرغداری مرغ مادر و هشت واحد مرغداری تخمگذار فعالیت می‌کنند، که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، افزود: واکسن به اندازه کافی تامین شده و به مرغداران توصیه می‌شود تا هرچه زودتر نسبت به تهیه و تزریق آن به طیور خود اقدام کنند.

او افزود: این تاکید نسبت به واحد‌هایی که در اطراف تالاب‌ها و دریاچه‌ها از جمله زریبار مریوان و سراب قروه هستند بیشتر از سایر واحد‌ها است و در این بیماری نگرانی اصلی متوجه روستاییانی بوده که با کشتار بدون مجوز و نظارت بهداشتی، خرید و فروش مرغ بومی امکان شیوع بیماری را افزایش می‌دهند.

ورمقانی تاکید کرد: به صورت مرتب از تلفات مشکوک نمونه برداری و در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان، آزمایش می‌شود.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی کردستان آنفولانزای فوق حاد پرندگان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دامپزشکی کردستان طیور بومی واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات تب کریمه کنگو در کشور

امین اسدی افزود: بنابر آمار وزارت بهداشت تاکنون ۳ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که متاسفانه یک نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به گفته او، با توجه به اقدامات سازمان دامپزشکی و رعایت توصیه‌ها از سوی مردم، بیماری تب کریمه کنگو نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

اسدی با بیان اینکه شیوع تب کریمه کنگو تا پایان فصل گرما ادامه دارد، افزود: با وجود آنکه ویروس تب کریمه کنگو حساس به حرارت است، لذا به افراد توصیه می‌شود از خوردن گوشت و جگر خام و نیم پخته جلوگیری کنند.

سخنگوی سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به شیوع تب کریمه کنگو در فصل گرما به دامداران به عنوان تولیدکنندگان دام توصیه می‌شود که از له کردن و برداشت کنه‌ها با دست جلوگیری کنند و همواره افراد در کشتارگاه‌ها از پوشش‌های محافظتی برای کشتار استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • معدوم شدن حدود ۱۶ تُن فرآورده خام دامی در اصفهان
  • معدوم شدن ۱۵ هزار تن انواع فرآورده خام دامی غیر بهداشتی
  • بیش از ۲۸ تن لاشه غیربهداشتی دام و طیور در کرمانشاه ضبط و معدوم شد
  • انجام بیش از ۲۲۰ میلیون نوبت واکسیناسیون طیور در خوزستان
  • شناسایی ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان کردستان
  • واکسیناسیون ۳۰ هزار قطعه طیور بومی در برابر نیوکاسل در هندیجان
  • شناسایی ۶۶۸ بیمار مبتلا به تب مالت در کردستان
  • آخرین جزئیات تب کریمه کنگو در کشور
  • شناسایی و درمان ۶۶۸ بیمار مبتلا به تب‌مالت در کردستان
  • پایش و مراقبت بیماری سل و بروسلوز ازسوی کارشناسان شبکه دامپزشکی فریمان