Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@02:33:29 GMT

تلویزیونی برای حیوانات

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۳۶۵۳

تلویزیونی برای حیوانات

پژوهشگران استرالیایی، نوعی تلویزیون مبتنی بر پرتو ماوراءبنفش ابداع کرده‌اند که می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا بفهمند که حیوانات چگونه جهان را می‌بینند.

به گزارش ایمنا، دانشمندان "دانشگاه کوئینزلند"(University of Queensland) استرالیا، نوعی تلویزیون ماوراءبنفش ابداع کرده‌اند که می‌تواند به پژوهشگران در درک بهتر این موضوع که حیوانات چگونه جهان را می‌بینند، کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون نمایشگرهای استانداردی که روی وسایلی مانند تلویزیون‌ها یا رایانه‌ها نصب می‌شوند، برای نمایش محرک‌های بینایی در پژوهش‌های مربوط به بینایی حیوانات مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما هیچکدام نتوانسته‌اند بینایی ماوراءبنفش را که توانایی دیدن طول موج‌های نور کوتاه‌تر از ۴۰۰ نانومتر است، آزمایش کنند.

"ساموئل پاول"(Samuel Powell)، از پژوهشگران این پروژه گفت: فناوری جدید، اسرار مربوط به بینایی همه انواع حیوانات از جمله ماهی‌ها، پرندگان و حشرات را آشکار خواهد ساخت.

وی افزود: تلویزیون‌های مخصوص انسان به طور کلی از سه رنگ قرمز، سبز و آبی برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کنند، اما نمایشگرهای تازه توسعه یافته دارای پنج رنگ از جمله بنفش و ماوراءبنفش است. با استفاده از این نمایشگر می‌توانیم شکل‌های ساده را به حیوانات نشان دهیم تا توانایی آنها در تشخیص رنگ‌ها از یکدیگر یا درک آنها از حرکت را با حرکت الگوهای نقطه‌ای محک بزنیم. ما نام این فناوری را "تلویزیون ماوراءبنفش"(UV-TV) گذاشته‌ایم، اما شک دارم کسی بخواهد آن را در خانه خود داشته باشد.

پاول ادامه داد: اگر بخواهید تلویزیون ماوراءبنفش را تماشا کنید، باید عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب داشته باشید. وضوح تصویر این تلویزیون نیز نسبتاً پایین است. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که به زودی شبکه‌های مورد علاقه خود را در آن تماشا کنید. این وضوح کم برای نشان دادن الگوهای نقطه‌ای به ماهی و بررسی درک آن در آزمایش موسوم به "آزمون ایشیهارا" (Ishihara test) کافی است. آزمون ایشیهارا برای افرادی که آزمایش بینایی رنگ را پشت سر گذاشته‌اند، آشنا است.

انسان‌ها در این آزمایش، یک شماره را که در پس شمار زیادی از نقاط رنگی پنهان شده است، می‌خوانند، اما از آنجا که حیوانات نمی‌توانند شماره‌ها را مانند انسان‌ها بخوانند، آموزش می‌بینند که نقطه عجیبی را در میان زمینه‌ای از نقاطی با رنگ‌های متفاوت پیدا کنند.

"کارن چنی"(Karen Cheney)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این فناوری به پژوهشگران امکان خواهد داد تا درک خود را در مورد زیست‌شناسی حیوانات گسترش دهند. الگوهای رنگ بسیاری در طبیعت وجود دارند که برای ما قابل دیدن نیستند، زیرا نمی‌توانیم پرتو ماوراءبنفش را تشخیص دهیم. زنبورهای عسل از الگوهای ماوراءبنفش استفاده می‌کنند تا جای شهد گل را بیابند و ماهی می‌تواند افراد را با استفاده از الگوهای ماوراءبنفش تشخیص دهد. ما اخیراً بررسی بینایی دلقک‌ماهی را که برخلاف انسان، بینایی حساس به پرتو ماوراءبنفش دارد، مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی افزود: این پژوهش نشان می‌دهد که راه‌راه‌های سفید روی بدن دلقک‌ماهی نیز پرتو ماوراءبنفش را منعکس می‌کنند. بنابراین ما باور داریم که ممکن است ماهی‌ها از سیگنال‌های رنگ ماوراءبنفش برای تشخیص یکدیگر و تسلط بر گروه اجتماعی استفاده کنند. این فناوری به ما امکان می‌دهد تا بفهمیم که حیوانات چگونه جهان را می‌بینند و به سوالات قابل توجه در مورد رفتار حیوانات پاسخ دهیم.

این پژوهش در مجله "Methods in Ecology and Evolution" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

کد خبر 476486

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تلویزیون ماهی ماوراءبنفش تازه های تکنولوژی فناوری های نوین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پرتو ماوراءبنفش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۳۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حیوانات؛ بعد از اضافه وزن شدید! (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حیوانات؛ بعد از اضافه وزن شدید! (عکس)
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • اسرار زندگی در ۳۷۰۰ سال قبل؛ زنان عصر برنز چه شکلی بودند؟
  • فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد
  • نماپردازی زیبا و اروپایی یک مدرسه در سیستان و بلوچستان؛ الله اکبر
  • کشف هیولایی در کیهان
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • پشت صحنه برنامه تلویزیونی بهار بهار
  • ادعای جدید ایلان ماسک ؛ بازگشت بینایی به افراد نابینا
  • چین کم‌مصرف‌ترین و کارآمدترین تراشه هوش مصنوعی را ساخت