Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری محمدرضا یزدی زاده، کارشناس اقتصادی و عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: مالیات بر خودرو و مسکن لوکس در بودجه ۹۹ تجربه خوبی برای مجلس بود تا اشتباهی که در این قانون کرد را تکرار نکند چرا که وقتی بعد از تصویب قوانین، تدوین آئین نامه آن به دولت واگذار می‌شود در واقع قانون نابود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آقای رئیس جمهور اعتقادی به اخذ مالیات از کالاهای لوکس ندارد؛ به همین دلیل با وجود اینکه یک سال از قانون بودجه ۹۹ می‌گذرد اما هنوز آئین نامه آن در دولت تصویب نشده است.

یزدی‌زاده گفت: عدم تصویب آئین نامه مذکور، ترک فعل بزرگی است و قوه قضائیه می‌تواند به آن ورود کند. چرا که اخذ این مالیات می‌توانست درآمد خوبی برای دولت ایجاد کند.

عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی ادامه داد: طبق کار پژوهشی‌ای که انجام دادیم ۱,۵۰۰ هزار میلیارد تومان خودرو لوکس در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که اگر بخواهیم در صنعت فولاد نفت، چرم سازی و … از خام فروشی رهایی پیدا کنیم با دلار روز، حدود هزار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است یعنی ۷۰ درصد ارزش خودروهای لوکس، کشور را از خام فروشی در این صنایع رها می‌کند. یعنی باید نقدینگی را از طریق اخذ مالیات‌های تنظیمی، از بخش غیرمولد به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اخذ مالیات از کالاهای لوکس در تضاد با حق مالکیت خصوصی نیست، گفت: همه جنبه‌های مالیات اساساً دخالت در مالکیت خصوصی است. کسی که درآمدی کسب می‌کند و دولت از آن مالیات می‌گیرد دخالت در مالکیت خصوصی نیست؟ حتماً هست. اما هیچ دولتی در دنیا بدون مالیات نمی‌تواند کشورش را اداره کند.

یزدی زاده ادامه داد: اگر فردی پولی درآورده و می‌تواند خودروی ۱۵ میلیارد تومانی سوار شود به دلیل این است که دولت برای او امنیت ایجاد کرده است؛ پس باید به دولت مالیات بدهد؛ مالیات نقش توزیع درآمد و ثروت دارد.

وی اظهار داشت: روزی که من موضوع را مطرح کردم بحث این بود که از خانه‌های بالای ۵ میلیارد و خودروهای بالای ۳۰۰ میلیون تومان مالیات گرفته شود. در آن روز بیش از ۹۰ درصد خودروها زیر ۳۰۰ میلیون تومان ارزش داشتند؛ کسانی که در کمیسیون تلفیق بودند از جمله آقای تاجگردون مخالف این مالیات بودند و سعی کردند آن‌را حذف کنند اما فشار عمومی به قدری بود که نمی‌توانستند این کار را بکنند؛ اما آن‌را بی اثر کردند؛ گفتند خانه تا ۱۰ میلیارد تومان و خودروی تا ۱ میلیارد تومان مشمول این مالیات نیستند؛ ضمن اینکه نرخ مالیات را هم کاهش دادند. بنابراین یک خانه روستایی با یک خانه ۱۰ میلیارد تومانی تفاوتی نداشت! نکته جالب اینجاست که دولت همان را هم اجرا نکرد.

عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی در پاسخ به این سوال که آیا مالیات بر کالای لوکس قیمت مسکن را بالا نخواهد برد، ادامه داد: «مالیات بر کالاهای لوکس» یا «مالیات حق استفاده» به هیچ وجه اثر تورمی ندارد بلکه اثر معکوس دارد یعنی منجر به کاهش قیمت کالاهای لوکس می‌شود؛ چرا که تا به حال به چشم سرمایه گذاری به آن کالا نگاه می‌شد اما اگر قرار به پرداخت مالیات به دولت باشد، باعث انصراف از خرید آن می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس جمهور کالای لوکس ترک فعل قوه قضائیه میلیارد تومان کالاهای لوکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۷۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در گفتگو با مقاماتی از اروپا، اوکراین را بخشی از روسیه خواند. این مطلب توسط وال استریت ژورنال گزارش شده است.

به نوشته این نشریه، ترامپ پیش از این بار‌ها از حمایت واشنگتن از کی یف شکایت کرده بود. این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که او در گفتگو با مقامات اروپایی، اوکراین را "اوکراین آنها" و "بخشی از روسیه" خواند.

پیشتر روزنامه گاردین به نقل از فیونا هیل، مدیر سابق امور روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا، نوشت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در دوران ریاست جمهوری خود نتوانست با این ایده که اوکراین یک کشور مستقل است کنار بیاید. خاطرنشان شد که رئیس جمهور سابق آمریکا به صراحت گفته است که اوکراین و کریمه باید بخشی از روسیه باشند. دونالد ترامپ همچنین اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات آتی، می‌تواند از روز بعد مذاکرات روسیه و اوکراین را آغاز کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ماجرای خودرو‌های لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟!
  • موضوع خودرو‌های لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • رئیس شورای راهبردی بیست‌وچهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر منصوب شد
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال
  • رئیسی: طوفان الاقصی شکست راهبردی اسرائیل و حامیانش بود
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟
  • رئیسی: پیوند های عمیق اعتقادی و دینی دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است/ تاکید بر مواضع مشترک
  • رئیسی: افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در گام اول ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است / روابط ایران و پاکستان مبتنی بر رابطه تاریخیتمدنی و اشتراکات عمیق اعتقادی و دینی است