Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد که برای آزادی زن جوانی که اوایل ماه جاری میلادی از طریق بلندی‌های جولان به سوریه رفته و گرفتار شده بود، به توافق‌نامه‌ای با میانجیگری روسیه رسیده است. در مقابل، تل‌آویو نیز متعهد شده تا دو چوپان سوری را که وارد خاک اسرائیل شده بودند، آزاد کند.

اما رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع آگاه خبر دادند که اسرائیل در جریان این تبادل زندانی ناچار شده هزینه تامین بیش از ۱۲۰ هزار دُز از واکسن روسی اسپوتنیک وی را برای دولت سوریه به روسیه پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکسنی که بهای هر دُز آن در بازار جهانی کمتر از ۱۰ دلار است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز شنبه تاکید کرد که «حتی یک واکسن اسرائیلی» نیز در این معامله نقش نداشته است. البته در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل هزینه واکسن‌های روسی ارسالی به سوریه را پرداخت کرده است یا خیر، گفت که روسیه اصرار دارد که جزئیات این مبادله مخفی بماند.

همزمان خبرگزاری رسمی سوریه نیز انجام چنین معامله‌ای را با اسرائیل تکذیب کرد و این ادعای دروغ را تلاشی برای بهبود چهره اسرائیل و دادن اعتبار بشردوستانه به دولت این کشور اعلام کرد.

زن ۲۵ ساله اسرائیلی روز جمعه و پس از آن که از سوریه به روسیه منتقل شده بود، با یک پرواز خصوصی وارد اسرائیل شده و در بدو ورود مورد بازجویی توسط آژانس امنیت داخلی اسرائیل قرار گرفته است. اسرائیل هدف از این اقدام را روشن شدن انگیزه او در ورود به خاک سوریه آن هم از منطقه غیر متعارفی همچون بلندی‌های جولان عنوان کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اسراییل واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۰۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیویورک تایمز: داعش بر یارگیری از تاجیک ها متمرکز شده است/ داعش برخلاف ادعاها نابود نشده است

به گزارش جماران، نیویورک تایمز در گزارشی درباره حمله تروریستی اخیر در حومه مسکو، پایتخت روسیه که گفته می شود داعش خراسان مسئولیت آن را برعهده داشته و به کشته شدن بیش از 100 شهروند روسی منتهی شد، نوشت:

گروه تروریستی داعش که خود را دولت اسلامی می خواند امروز  سایه ای از چیزی است که اندکی کمتر از یک دهه پیش بود، زمانی که هواداران افراطی آن از جنگ داخلی سوریه برای ساختن دولت خود در وسط عراق و سوریه سوء استفاده کردند. داعش اگرچه ممکن است "خلافت" فرضی خود را از دست داده باشد، شاخه های آن در سراسر جهان گسترش یافته اند. جناحی که گمان می‌رود پشت حمله مسکو باشد، دولت اسلامی خراسان یا داعش خراسان  مستقر در پاکستان و افغانستان است. داعش خراسان مدتها است که از مهاجران و شبه نظامیان کشورهای آسیای مرکزی یارگیری کرده و آنها را برای حمله در خاک روسیه آموزش داده است. روسیه به دلیل فعالیت های خشن علیه نیروهای شبه نظامی در چچن و البته حمایت از بشار اسد در سوریه مورد انتقاد این گروه های تندرو قرار دارد.

برخی از کارشناسان معتقدند که داعش خراسان اکنون مسئولیت گرفتن انتقام را برعهده گرفته است. در سپتامبر 2022، داعش خراسان مسئولیت یک حمله در خارج از سفارت روسیه در کابل را بر عهده گرفت که در آن دو کارمند و سه نفر دیگر کشته شدند. سال گذشته، داعش خراسان یک  شبکه تبلیغاتی به زبان تاجیکی راه‌اندازی کرد و تلاش‌ها را برای عضوگیری در کشورهای  آسیای مرکزی که این گروه آن‌ها را دست نشاندگان مسکو معرفی می‌کند، افزایش داد.  کانال‌های تلگرامی متعدد به زبان‌های تاجیک، ازبکستان و روسی، تبلیغات داعش را مخابره می‌کنند و از شبه‌نظامیان تاجیک که در حملات در افغانستان، ایران، تاجیکستان و ازبکستان شرکت کرده‌اند، تعریف و تمجید می کنند.

علاوه بر این، گروه های مرتبط با داعش مسئولیت بیش از 1100 حمله را بر عهده گرفته اند که تنها در 12 ماه گذشته نزدیک به 5000 نفر را در سراسر جهان کشته یا زخمی کرده اند. حمله این حملات در حقیقت به ما گسترش و تهدید مستمر این گروه تروریستی را یادآوری می کند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ادعا کرد در سال 2019 ادعا کرد به طور کامل شکست خورده است.

کبیر تانجا از بنیاد تحقیقات آبزرور، یک اندیشکده برجسته هندی، در این باره می گوید که داعش «در سایر نقاط جهان به رشد خود ادامه داده است، مناطقی که شاید بیشتر مردم به آن اهمیت زیادی نمی‌دهند». او افزود که ممکن است امروز تهدید داعش کمتر یا کم رمق تر به نظر برسد  اما شاخه های این گروه در افغانستان، ساحل آفریقا، موزامبیک، و حتی در سوریه به فعالیت های خود ادامه داده و  حتی در بخش هایی از جهان بر عمق این فعالیت افزوده اند.

در روسیه وضع برای مهاجران آمده از کشورهای آسیای مرکزی در چندماه اخیر بسیار تیره و تار بوده است.  بسیاری از مهاجران آسیای مرکزی ماه هاست که با ارعاب پلیس و خطر تحت فشار قرار گرفتن از سوی دولت مرکزی برای پیوستن به جنگ در اوکراین مواجه بوده اند. موقعیت آنها پس از حمله تروریستی بیش از پیش متزلزل شده است.

یک مهاجر تاجیک در مسکو  به وب سایت خبری اوراسیا نت گفت: «در طول سال گذشته، وضعیت در روسیه دشوار بوده است.حمله های مداوم پلیس به مهاجران ادامه دارد.  با شما طوری رفتار می‌کنند که انگار یک جنایتکار هستید. اکنون راه رفتن در خیابان غیرممکن است، همه مراقب شما هستند و از شما دوری می کنند. برخی با شما مانند یک سگ رفتار می کنند.

مقامات کرملین قول داده اند که مجازات های گسترده ای را علیه عاملان این حمله تروریستی اعمال کنند. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق، که اکنون معاون رئیس شورای امنیت روسیه است، در این باره گفته است: « مظنونان بازداشت شده احتمالا اعدام خواهند شد. اما کشتن همه کسانی که درگیر این جنایت بودند، مهم تر است. چه کسی به آنها پول داد، چه کسی با آنها همدردی کرد، چه کسی به آنها کمک کرد. همه را باید مجازات کرد.»

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • برلین: درباره حمله تروریستی به مسکو هیچ اطلاعاتی نداشتیم
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک ها
  • نیویورک تایمز: داعش بر یارگیری از تاجیک ها متمرکز شده است/ داعش برخلاف ادعاها نابود نشده است
  • پنتاگون حمله هوایی آمریکا به شرق سوریه را رد کرد
  • شلیک بیش از ۵۰ موشک از لبنان به سمت الجلیل و جولان اشغالی
  • حمله اسرائیل به سوریه / نیروی سپاه شهید شد
  • شهادت پاسدار ایرانی در حمله اسرائیل به سوریه
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟
  • پیامدهای جنگ حماس و اسرائیل بر غرب آسیا/ رادیکالیسم دامن غرب را خواهد گرفت؟