Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@03:49:01 GMT

بانوی کارآفرین کجوری و صرف فعل توانستن

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۴۰۷۲

بانوی کارآفرین کجوری و صرف فعل توانستن

خبرگزاری آریا -

بانوی کارآفرین روستایی در بخش کجور شهرستان نوشهر که علاوه بر تولید و فراوری 27 نوع محصول غذایی ارگانیک، با گسترش کسب و کار خود برای زنان بومی به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است، توانسته خود را در جایگاه برترین کارآفرینان استان مازندران قرار دهد.
پری بالی لاشکی ساکن روستای کدیر بخش کجور شهرستان نوشهر است که موفق شد در دهه فجر امسال به عنوان بانوی کارآفرین نمونه روستایی مازندران تجلیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او روستازاده است و خود را به محیط روستا وابسته می داند که باعث شد فعالیت اقتصادی‌ خود را در دل زندگی روستایی کجور به عنوان زنی کارآفرین همراه با هم کیشانش آغاز کند.
این بانوی کجوری بیش از سه دهه تجربه در آشپزی محلی دارد و با پخت دهها نوع غذای بومی مشتریانی از شهرهای مازندران تا دور ترین نقاط کشور دارد که همین اشتیاق و مشتریان باعث شده او از یک آشپز محلی به تولید کننده محصولات ارگانیک تبدیل شود.
او به عنوان یک فعال اقتصادی و کارآفرین از موفقیت هایش به عنوان یک زن موفق در حوزه تولید محصولات ارگانیک به خبرنگار ایرنا می گوید: با استفاده از فراگیری راز و رمز آشپزی نسل های گذشته از طریق مادران و بزرگ‌ترها ، علاقه به محصولات محلی و بهره گیری از تجربه چندین ساله خویش 27 نوع محصول ارگانیک را تولید کردم که بسیاری از آنها از نظر پزشکی وسلامت نیز دارای جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی هستند.
بالی لاشکی ادعا میکند نه تنها در محصولات تولیدی خود از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌کند بلکه فقط با ترکیب و تجربه ماندگاری محصولاتش را بالا می برد و ادامه می دهد: محصولاتی که ما تولید می کنیم ارزش غذایی بالایی دارد و از نظر طب سنتی و همچنین مواد بکار رفته برای بیماری‌هایی همچون کم خون، دیابت، فشارخون، اعصاب، معده، کلیه نه تنها بی ضرر بلکه مفید نیز می باشد و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.
وی به شرح کسب و کار خود می پردازد و می گوید که در حال حاضر با توجه به نداشتن فضای لازم و همچنین دستگاه بسته بندی محصولات، تنها 11 نوع از 27 محصولات فرآوری شده به همراه انواع غذاهای سنتی و محلی با فرمول جدید در کارگاه او تولید و به بازار عرضه می شود.
این کارآفرین روستایی محصولات کارگاهش را متنوع دانسته و می گوید: هم اکنون در این کارگاه شکلات حبوبات، کشک، سبزیجات و شیره گیاهان وحشی بدون بکارگیری پارافین، سوهان با روغن گیاهان وحشی، معجون هفت میوه با شیره و میوه ها وحشی ، بیسکویت هفت مغز با شیره گیاهان وحشی، نان مغزدار ، آش گیاهان وحشی، ترشی ها و مرباجات با فرمول جدید و تمام محصولات ارگانیک تولید می شود.
به گفته خانم لاشکی در کارگاه‌اش انواع غذاهای محلی به صورت آماده البته با ترکیب جدید که برگرفته از سالها تجربه در شناخت گیاهان ، سبزیجات و میوه های وحشی می باشد ، پخت می شود که مشتریانی از استان هایی همچون تهران طلبه این محصولات هستند و در این میان مردم محلی از مشتریان ثابت می باشند.
این بانوی کارآفرین که سابقه 30 ساله در آشپزی دارد در خصوص چگونگی آغاز به کارش در زمینه تولید محصولات ارگانیک و غذاهای محلی می گوید: فعالیت ابتدایی در یک کارگاه کوچک 50 مترمربعی با سرمایه بسیار ناچیز شروع شد و پس از اخذ مدرک سرآشپزی از دانشگاه در سال 78 فعالیتم را گسترش دادم. از آن پس توانستم کیفیت محصولاتم را به عنوان یک تولیدکننده ارتقا دهم و با کمک یافته های علمی همراه با تجربیات بانوان محلی ترکیبات جدید در محصولات خود ایجاد کنم.
بلای کرونا بر کسب و کار روستایی
خانم بالی لاشکی همچنین به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر کسب و کار خودش می گوید: کسب و کارش همانند دیگر فعالیت های اقتصادی در مناطق غربی استان مازندران پیوند تنگاتنگی با گردشگری دارد و مشکلات پیش آمده از شیوع ویروس کرونا تاثیر منفی بر درآمد و به طور کل فعالیت اقتصادی ما گذاشته است.
به گفته او، با توجه به محدودیت های کرونایی از هفت ماه گذشته که با کاهش میزان گردشگران به عنوان مهم ترین مشتریان تولیدات محصولات محلیهمراه بوده است ، تولیدات محصولات کارگاه کاهش یافته است.
این بانوی کارآفرین با اشاره به همکاری و اشتغال هفت بانوی کجوری در کارگاه تولیدی‌اش می گوید که پیش از شیوع ویروس کرونا بیش از 40 بانوی خانه‌دار از روستاهای کدیر، چمرکوه، شاه ناجار، خاچک، سریوده، فیروزکلا، نارنجبن و حسن‌آباد در تولید و تهیه محصولات با او همکاری می کردند که با توجه به شرایط پیش آمده مجبور به تعدیل نیرو شدند.
وی که به ادعای خودش تاکنون اقدام به دریافت هیچگونه تسهیلات بانکی نکرده است به تغییر و تنوع در کسب و کار خود اشاره کرده و اظهار داشت: امسال با دریافت مجوز بوم گردی با ظرفیت 10 نفر در خانه قدیمی روستایی علاوه بر تهیه و فروش محصولات غذایی پذیرای گردشگران با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز در روستای کدیر هستیم تا بتوانیم با این شیوه اشتغال پایدار بانوان را در روستا حفظ کنیم.
بالی لاشکی سود کم و کیفیت بالای تولیدات این کارگاه را عامل موفقیت در این سال های اخیر دانست و ایجاد یک کارگاه بزرگتر به همراه چندین شعبه و تنوع تولیدات و صادرات را از برنامه های کاری آینده خود می داند.
بخش تاریخی ، ییلاقی و کوهستانی کجور نوشهر با قدمتی حدود هفت هزار سال دارای ظرفیت های فراوان در حوزه گردشگری و کشاورزی است. روستای کُدیر نیز با قدمت حدود 800 سال به عنوان بخش از مبادی سرزمین رویان قدیم بین آمل و دیلم به شمار می‌رفت.
برخورداری از شرایط آب و هوایی مستعد در حوزه کشاورزی نظیر پرورش انواع گیاهان دارویی ، پرورش قارچ ، ماهی قزل آلا ،‌پرورش و تولید دام و طیور سنتی و صنعتی ، تولید انواع میوه های باغی مانند گیلاس ، گردو ، فندوق ، سیب ، انگور ،‌ گلابی و نیز گندم ، جو ، برنج و حبوبات از مهم ترین ظرفیت های بخش کشاورزی کجوراست.
بخش کجور نوشهر با برخورداری از 62 روستا و 2 شهر ، دستکم 12 هزار نفر جمعیت ثابت و 25 هزار نفر جمعیت متغیر دارد و این منطقه ییلاقی و کوهستانی درفاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرارگرفته است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: محصولات ارگانیک بانوی کارآفرین کسب و کار خود گیاهان وحشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۴۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۷ هزار و ۶۸۶ تن محصولات دامی در خمین تولید شد

احمدرضا جعفری گفت: این محصولات شامل ۳۱ هزار و ۶۳۶ تن شیر خام، سه هزار و ۱۴۳ تن گوشت قرمز و ۱۱ هزار و ۱۰۰تن گوشت سفید است.

وی بیان کرد: یک‌هزار و ۵۶۸ت تن تخم‌مرغ نیز پارسال در خمین تولید و روانه بازار شد.

رئیس جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: ۲۳۹ تن عسل از ۲۶ هزار و ۹۹۵ کندو پارسال در این شهرستان تولید شد.

جعفری اظهار کرد: پنج میلیون و ۱۰۴ هزار و ۷۱قطعه جوجه‌ریزی در ۲۲ واحد مرغداری گوشتی این شهرستان در سال گذشته انجام شد.

وی یادآور شد: در این مدت، بر توزیع ۲۸ هزار و ۶۱۰ تن خوراک دام نیز در شهرستان خمین نظارت شد.

خمین در قسمت جنوبی استان مرکزی واقع است و ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ
  • کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • رئیسی: ۸۴۰۰ کارخانه و کارگاه نیمه‌راکد و راکد در سراسر کشور احیا شدند
  • ورامین پیشرو در تولید محصولات گلخانه‌ای
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • ۴۷ هزار و ۶۸۶ تن محصولات دامی در خمین تولید شد
  • برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا
  • کارگاه تولیدی لامپ‌های LED در اوین راه‌اندازی شد
  • معرفی کارگاه تولیدی انواع هاردباکس آماده و اختصاصی