Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنگ یمن در لحظات سرنوشت‌سازی به سر می‌برد و عملیات مأرب در آستانه پیروزی و آزادی شهر به دست ارتش و کمیته‌های مرکزی قرار گرفته است. در این میان ائتلاف سعودی تلاش دارد با تمامی ابزارهای نظامی، سیاسی و تبلیغاتی مانع این پیروزی شود. 

سلاح «تحریک مذهبی»

به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، در کنار توجه به تحولات میدانی و پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در یمن، باید به یک کارزار بسیار مهم دیگر نیز توجه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعودی‌ها مهم‌ترین سلاح خود را یعنی تحریک مذهبی و تحریک تفاوت‌های عقیدتی میان مناطق مختلف یمن را به میان کشیده‌اند و هر زمان در میدان نبرد شکست می‌خورند به این روش پناه می‌برند. این شیوه امروز در عملیات مأرب نیز تکرار می‌شود و عوامل سعودی شعارهایی از قبیل «دفاع از مکه مکرمه و صاحبه پیامبر(ص)» سر می‌دهند. در کنار این، وعده‌های مالی نیز به وفور داده می‌شود و از این رو نباید از پیدا شدن سر و کله تروریست‌های داعش در مأرب و جنگ علیه دولت ارتش و انصارالله تعجب کرد. یا اتفاقی نیست که گروهک القاعده تصمیم گرفته است استان مأرب را مرکز اصلی خود قرار دهد و رهبرانش علیه انصارالله یمن فراخوان دهند.

از این رو شاهد هستیم که ائتلاف سعودی به افراد خود مأموریت داده است که قبائل مأرب را به جنگ با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تحریک کنند و از هر راهی از قبیل تشویق و ارعاب بهره ببرند. برخی افسران و فرماندهان سعودی به روابط تاریخی عشیره خود با قبائل یمنی اشاره می‌کنند تا از این باب وارد شوند. در این میان هیچ رئیس قبیله‌ای حق بی طرفی ندارد و اگر قبیله‌ای خواهان بی طرفی باشد، تهدید به بمباران هوایی می‌شود. از این روست که برخی رسانه‌های وابسته به دولت منصور هادی هر از گاهی از حمله هوایی ائتلاف سعودی به سمت یک گروه مسلح همسو خبر می‌دهند و آن را اشتباهی توصیف می‌کنند.

به نوشته الاخبار، توجه و اهتمام بالای سعودی‌ها به استان مأرب مسأله جدیدی نیست. بلکه از دهه‌ها پیش به بهانه حفظ «امنیت ملی» وجود داشته است. به طوریکه از دهه هفتاد قرن بیستم دولت سعودی به بسط نفوذ سیاسی خود در مأرب از طریق جذب دهها تن از اهالی این استان نفت خیز در مدارس دینی خود اقدام کرده و به برخی رهبران قبائل امتیازات ویژه‌ای داده است، به خصوص دو قبیله «عبیده» و «مراد» که بزرگانشان با برخی افراد خاندان سلطنتی سعودی روابط خوبی دارند. بنابراین این اولین بار نیست که ریاض از تحریک مذهبی علیه دشمنان خود بهره می‌برد. ریاض هر زمان که بخواهد صنعاء را تهدید کند یا چیزی به دست آورد، دست به این سلاح می‌برد و پیچیدگی‌های تاریخی میان قبائل با قدرت مرکزی در صنعاء را به میان می‌کشد. فرقی هم ندارد چه حکومتی در صنعاء بر سر کار باشد. آن‌گونه که در سال ۲۰۰۰ و در جریان ترسیم مرزها، قبائل را به اخلال در امنیت انرژی یمن و تخریب خطوط انتقال برق تحریک کرد.

جبهه صنعاء

اما در روبه‌رو و جبهه صنعاء، عملیات مأرب ابعاد مختلفی دارد و بخش‌‌های مختلفی مشارکت دارند. از لحاظ سیاسی اعضای دولت نجات ملی و افرادی از شورای سیاسی انصارالله حضور دارند و در بخش غیر نظامی، کمیته‌های آشتی و شورای قبائل و در بخش امنیتی، سازمان امنیت و اطلاعات و سازمان اطلاعات نظامی و وزارت کشور با تمامی زیر مجموعه‌های خود حضور دارند. ارگان‌های اصلی حاکمیتی از جمله شورای عالی سیاسی، دولت نجات ملی و پارلمان نیز فعالانه بخشی از عملیات مأرب را در دست گرفته و از طریق سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها اعلام می‌کنند که عملیات مأرب عملیاتی برای آزادی میهن است و همزمان هرگونه سخن طائفی‌گرایانه را رد می‌کنند. رهبران یمنی کانال‌های ارتباطی با بزرگان قبائل را باز کرده و از آن‌ها می‌خواهند به صنعاء بیایند. در نتیجه در ماههای گذشته شاهد ورود هیأت‌های مختلفی از مأرب به صنعاء و اعلام هم‌پیمانی با ارتش و انصارالله یمن بودیم. رهبران صنعاء همچنین موفق شده‌اند که از میان قبائل تازه جدا شده از ائتلاف سعودی، سه تیپ نظامی تشکیل دهند.

در این راستا، رسانه‌های همسو با ائتلاف سعودی نوشته‌اند که مسئولان دولت صنعاء با صدها افسر و مقام نیروهای منصور هادی ارتباط برقرار کرده و توانسته‌اند برخی از آن‌ها را به سمت صنعاء سوق دهند و موجب چند دستگی در میان شبه نظامیان ائتلاف سعودی شوند. منابع آگاه می‌گویند که شامگاه جمعه گذشته یک گردان از تیپ پیاده ۱۱۷، به طور کامل با تمامی تجهیزاتش به نیروهای دولت صنعاء پیوسته‌اند. همزمان تنش میان ائتلاف سعودی و برخی قبائل به علت سربازگیری اجباری از سوی ائتلاف افزایش یافته است.

اما یک موضوع مهم دیگر؛ «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اخیرا در سخنانی گفته است: «اتفاقات ناگهانی مهمی قرار است در اردوگاه مزدوران رخ دهد. انقلابیونی که به خدمت وطن و مردمشان درخواهند آمد. این لحظه‌ای است که آن‌ها و مستضعفان انتظارش را می‌کشند و به زودی اتفاق خواهد افتاد.» اخیرا ۳۶ تن از افسران و مقامات دولت مستعفی طی درگیری‌ها کشته شده‌اند و مقامات دولت هادی احتمال می‌دهند که کشته شدن این تعداد در نتیجه یک نفوذ امنیتی از سوی نیروهای دولت صنعاء بوده باشد.

امپراتوری رسانه‌‌ای 

روزنامه الاخبار در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد که در طول جنگ، یمن با یک امپراتوری رسانه‌ای بزرگ وابسته به کشورهای متجاوز رو به رو بوده است. رسانه‌هایی که از تمامی ابزارهای فنی و تکنولوژی پیشرفته برای ارتباط‌گیری با مخاطبان هر دو طرف جنگ بهره می‌برند و این مسأله می‌طلبد تا نیروهای دولت صنعاء هوشیارانه در قبال جنگ روانی و تحریک مذهبی عمل کنند و همزمان از شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های در دسترس در این جنگ روانی بهره ببرند.

چه بسا در این میان تهدید اصلی در مقابل انصارالله، اختلاف داخلی میان خود و حزب «کنگره مردمی» وابسته به «علی عبدالله صالح» باشد که در صورت بی توجهی، می‌تواند موجب چند دستگی و گرویدن بسیاری از اعضای آن به اردوگاه ائتلاف سعودی شود. هرچند پس از موفقیت صنعاء در اتفاقات موسوم به «فتنه ۲۰۱۷» رهبران انصارالله توانستند بسیاری از فرماندهان و نیروهای ائتلاف را به سوی جذب کنند و با شعار «با چشم و سر از شما در کشورتان استقبال می‌کنیم.» موجب چند دستگی در میان ائتلاف سعودی شوند تا جایی که به گفته «ابو علی الحاکم» رئیس سازمان اطلاعات دولت صنعاء، تا کنون ۲۰ هزار نفر از افسران و سربازان وابسته به ائتلاف، به دولت صنعاء پیوسته‌اند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: ائتلاف سعودی عملیات مأرب انصارلله یمن داعش در یمن جنگ یمن میان ائتلاف سعودی عملیات مأرب تحریک مذهبی دولت صنعاء

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۶۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» به معنای پیروزی ایران در برابر دشمن صهیونیستی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «محمد شریف ابوسعیده» رئیس جنبش سیاسی «وجود» در عراق تاکید کرد که جنگنده‌های اردنی به مدت ۱۱ ساعت در حریم هوایی عراق و سوریه به پرواز درآمدند تا علیه جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از رژیم صهیونیستی وارد عمل شوند.

وی افزود: این اتفاق در جریان عملیات وعده صادق رخ داد. جمهوری اسلامی ایران بعد از شلیک ۱۲۰ موشک در کنار به پرواز درآوردن تعداد زیادی پهپاد به سمت اهداف مشخصی در داخل خاک دشمن علیه رژیم صهیونیستی به پیروزی دست یافت.

ابوسعیده اضافه کرد: این عملیات کشورهای حامی رژیم صهیونیستی را رسوا کرد. اردن یکی از این کشورها بود که برای مواجهه با موشک‌ها و پهپادهای ایران وارد عمل شد.

وی بیان کرد: این اقدام اردن باعث شد موضع گیری این کشور در برابر رژیم صهیونیستی آشکار شود.

مقامات امان اعلام کردند که تلاش آنها صرفاً به منظور دفاع از حریم هوایی خود اردن بوده است. اما حتی تحلیلگران غربی نیز توجیه اردن را نپذیرفتند و به قول پاتریک وینتور از تحلیلگران روزنامه گاردین انگلیس دولت اردن با این اقدام، خود را در یک موقعیت دشوار و بغرنج قرار داد. جالب اینجاست که حکومت پادشاهی ملک عبدالله دوم شاه اردن در داخل نیز با واکنش اعتراضی مردم روبرو شد و تلاش نیروی هوایی و دستگاه‌های اطلاعات نظامی اردن برای مهار پهپادهای ایرانی، موجب اعتراض آن دسته از شهروندانی شد که اقدام به حق ایران را در راستای تنبیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین قلمداد کردند.

کد خبر 6086241

دیگر خبرها

  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • دشمن در تلاش برای ایجاد دوگانگی و اختلافات قومی و مذهبی است
  • شکایت حزب کنگره هند از مودی به دلیل اظهارات علیه مسلمانان
  • «وعده صادق» به معنای پیروزی ایران در برابر دشمن صهیونیستی است
  • ۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!
  • اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو ملت ایران و پاکستان زمینه‌ساز تعمیق روابط دو کشور است
  • تلاش تهران و اسلام‌آباد برای تقویت روابط دو جانبه
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد