Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@19:12:32 GMT

کنگره بین المللی سید مرتضی در قم برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۳۳۸۸

کنگره بین المللی سید مرتضی در قم برگزار می شود

کنگره بین المللی سید مرتضی علم الهدی همزمان با میلاد امیرالمومنین (ع) با پیام رهبر انقلاب اسلامی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین«مهدی مهریزی» امروز(سه شنبه 5 اسفند) در نشست خبری آیین رونمایی از آثار کنگره بین المللی سید مرتضی علم الهدی با اشاره به فعالیت های دارالحدیث در خصوص بزرگداشت عالمان ری  گفت: دانشگاه قرآن و حدیث از سال ۱۳۸۰ این برنامه ها را در دستور کار خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر همایش های علمی وپژوهش های آزاد دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه تاکنون چهارکنگره حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، ابوالفتوح رازی، شیخ کلینی و عبدالجلیل رازی توسط دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شده است، افزود: امسال نیزکنگره سید مرتضی علم الهدی با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه کنگره سید مرتضی به مناسبت هزارمین سال رحلت این عالم جلیل القدر شیعه از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است گفت: این فعالیت های علمی پؤوهشی شا مل سه بخش تصحیح آثار سید مرتضی، تولید کارهای علمی پیرامون افکار و اندیشه های سید مرتضی و کارهای فرهنگی است.

 

مهریزی افزود: در بخش تصحیح آثار، کارهای سیدمرتضی غالبا در زمینه های قرآنی، حدیثی و تفسیری است که به طور متناوب منتشر شده بود اما کار علمی خوبی انجام نشده بود که این آثار تصحیح شده در قالب ۴۰ جلد کتاب منتشر شده است.

 

وی با بیان اینکه در بخش مقالات علمی و تبیین افکار و اندیشه های سید مرتضی نیز ۲۰ جلد کتاب منتشر شده که در روز همایش رونمایی می شودگفت: در بخش فرهنگی هم تمبر یادبود سیدمرتضی در نظر گرفته شده که روز همایش رونمایی می شود. علاوه بر این، ۲۶ مجله و خبرنامه هایی منتشر شده است.

حجت الاسلام مهریزی افزود: از سال گذشته تاکنون که بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی به صورت جدی وارد کار شدند، ۴۰ جلسه سخنرانی برگزار گردید.

 

مدیر همایش های علمی وپژوهش های آزاد دانشگاه قرآن و حدیث یادآور شد: یونسکو سال ۲۰۱۹ میلادی را به نام این شخصیت بزرگ شیعه نامگذاری کرد.

 

مدیر همایش های علمی وپژوهش های آزاد دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: قرن ۴ و ۵ دوران طلایی فکری شیعه و اهل سنت است. در این دوره، مراکز بزرگ علمی شاهد حضور شخصیت های برجسته در بغداد هستیم که شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی از جمله آنها هستند

 

وی تاکید کرد: سید مرتضی در عین پایبندی به اعتقادات شیعه، شاگردانی از اهل سنت داشته است و به اذعان علمای اهل سنت، منزل وی محل مناظره و مباحثه های علمی بوده است.

 

سید مرتضی به عنوان یک عالم طراز نام برد و گفت: چهارویژگی در شخصیت سید مرتضی، وجود دارد که او را به عنوان یک عالم طراز مطرح کرده و شایسته است چنین شخصیت هایی که هویت دینی و فرهنگی ما هستند، اندیشه هایشان برجسته و ترویج شود. از جمله اینکه: سید مرتضی، علم را با فعالیت های بزرگ اجتماعی همراه کرده است، عقلانیت را با تعبد و دینداری خالص همراه نموده و مدارا را در کنار پایبندی به معتقدات مذهبی خود همراه کرده و ثروت را در ترویج علم به کار گرفت.

 

وی در پایان یادآور شد:  کنگره بین المللی سید مرتضی و رونمایی آثار ایشان، روز پنجشنبه همزمان با میلاد مولود کعبه امیرالمومنین (ع) از ۹:۳۰ با پیام رهبر انقلاب اسلامی آغاز خواهد شد و در ادامه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، حجج اسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی و ری شهری تولیت آستان عبدالعظیم حسنی، آیت الله استادی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی خواهند کرد.

 

 

 

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: علم الهدی مهریزی سید مرتضی علم الهدی دانشگاه قرآن و حدیث آستان قدس رضوی منتشر شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۳۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی

یک قرآن نفیس ویژه فلسطین که در حمایت از مردم غزه به چاپ رسیده است به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی به کشور مالزی اهدا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امیر مهدی حکیمی، مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری، مسعود فرزانه، مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات و جعفر مروارید، معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به دعوت بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» به کشور مالزی سفر کردند.

هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در پی سفر بنیاد رستو به ایران و دیدار با برخی از مدیران آستان قدس رضوی که سال گذشته صورت گرفت، در راستای پیگیری تفاهمات صورت گرفته در زمینه تبادل تجربیات مشترک، چاپ قرآن، آموزش‌های هنر اسلامی و مرمت نسخ خطی و همچنین چاپ کتب مشترک در خصوص فلسطین به کشور مالزی سفر کردند.

این هیئت اعزامی، ضمن حضور در بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» از نزدیک با فعالیت‌های مختلف و دستاوردهای قرآنی این مجموعه آشنا شدند. 

در این بازدید هیئت اعزامی آستان قدس رضوی با پروفسورعبداللطیف، و رئیس بنیاد رستو دیدار و گفت وگو کردند و قرآن ویژه مردم فلسطین که به منظور حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده غزه به چاپ رسیده است به این هیئت اهدا شد. 

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان برگزار می‌شود
  • اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی
  • در سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • «جهاد و هجرت» شعار ایام رحلت حضرت عبدالعظیم (ع)
  • برگزاری پیش نشست همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین
  • کنگره بین المللی سلامت اربعین برگزار می‌شود
  • اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» در دانشگاه الزهرا (س) برگزار می‌شود
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می شود