Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- ارتش و کمیته‌های مشترک یمنی همچنان به پیش می‌روند و علاوه بر این تلاش می‌کنند از طریق توافق با قبایل، بسیاری از مناطق را از حمله و جنگ در امان نگه دارند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، ارتش و کمیته‌های مشترک یمنی به رغم تلاش‌های مزدوران و رژیم سعودی برای جلوگیری از پیشروی آن‌ها به سمت مأرب، همچنان به پیش می‌روند و علاوه بر این تلاش می‌کنند از طریق توافق با قبایل، بسیاری از مناطق را از حمله و جنگ در امان نگه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درگیری‌های شدید بین نیرو‌های مشترک یمنی و مزدوران رژیم متجاوز سعودی در مارب شمال یمن ادامه دارد. همزمان با درگیری‌های نظامی، برخی طرف‌های یمنی از طریق کانال‌های ویژه خود تلاش می‌کنند با برخی قبایل در منطقه به توافقاتی جهت در امان ماندن مناطق آن‌ها از جنگ و درگیری دست پیدا کنند. این اقدام طی روز‌ها و هفته‌های اخیر موفقیت‌های زیادی در پی داشته است.
گزارشگر العالم با اشاره به ادامه عملیات آزادسازی مأرب و پیروزی‌ها و موفقیت‌هایی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این درگیری‌ها به دست آورده اند افزود: طی ساعات گذشته، درگیری‌ها در اطراف منطقه طلعه الحمراء که یکی از مناطق راهبردی و مشرف به مأرب به شمار می‌رود شدت گرفته است. این درگیری‌ها به دیگر ارتفاعات مشرف به مأرب از سمت غرب نیز کشیده شده است. در درگیری‌های ساعات گذشته ده‌ها تن از مزدوران به هلاکت رسیده و شماری نیز زخمی شده اند که در میان آن‌ها شماری از عناصر گروه تروریستی القاعده و ده‌ها تن از عناصر سلفی و تکفیری وابسته به حزب الاصلاح تحت حمایت عربستان سعودی نیز دیده می‌شود. این افراد از استان‌های جنوبی یمن برای شرکت در درگیری‌های مأرب به آنجا آورده شده اند.
در ادامه گزارش آمده است: جنگنده‌های رژیم متجاوز سعودی برای جلوگیری از پیشروی نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، برخی مواضع را در صرواح و مدغل بمباران کردند، اما پیشروی این نیرو‌ها به سمت مأرب همچنان ادامه دارد. منابع نظامی یمنی اعلام کردند نیرو‌های ارتش و کمیته‌های نظامی توانستند محاصره مأرب را از همه سو تکمیل کنند. مزدوران در این درگیری‌ها خسارات زیادی متحمل شده و در مرکز استان محصور شده و به اردوگاه‌های پناهندگان روی آورده اند.
گزارشگر ادامه داد: استان مأرب شاهد انقلابی واقعی علیه رژیم آل سعود است، زیرا ریاض پس از شش سال که از سیطره شبه نظامیان وابسته به آن در این استان می‌گذرد نتوانسته است نظر قبایل را جلب کند. صنعا، همزمان با اعمال فشار‌های نظامی علیه مزدوران، تلاش می‌کند از طریق کانال‌های ویژه با برخی قبایل به توافقاتی دست یابد و براساس این توافقات بسیاری از مناطق از جنگ و درگیری در امان مانده اند.

مأرب شاهد کودتای قبائل علیه سعودی است
قبائل به عنوان رکن اصلی جامعه یمن، سهم بالایی در معادلات جنگ و درگیری‌ها دارند، اما در مأرب علی‌رغم روابط تاریخی، به نفع ائتلاف سعودی عمل نمی‌کنند.
سیر تحولات در استان مأرب بسیار سریع اتفاق می‌افتد و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به 10 کیلومتری شهر مأرب رسیده‌اند و در این شرایط منابع محلی خبر می‌دهند که قبائل مأرب یکی پس از دیگری اقدام به امضای توافق صلح با دولت صنعاء کرده و از جنگ کنار می‌کشند.
سیستم قبلیه‌ای، عشیره‌ای همچنین اصلی‌ترین نهاد اجتماعی در یمن به شمار می‌رود و هر اقدام و فعالیتی باید با هماهنگی بزرگان این قبائل باشد. اهمیت این قبائل به خصوص در زمان درگیری‌ها و جنگ بیش از پیش خود را نشان می‌دهد و از آنجایی که هر قبیله منطقه وسیعی را در کنترل خود دارد، صلح و توافق با شیخ قبیله به معنای تسلط بر آن منطقه است.
در این راستا روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشته است که استان مأرب شاهد کودتای واقعی علیه عربستان سعودی است و با گذشت شش سال از تسلط شبه نظامیان همسو با ریاض بر این استان، دیگر ابزارهای قدیمی سعودی‌ها برای فرمانبری گروهها و قبائل کارساز نیست و قبائل یکی پس از دیگری در حال امضای توافق صلح با نیروهای ارتش و انصارالله هستند و این یک ضربه کاری به عربستان سعودی است، چرا که مسأله نفوذ سعودی‌ها در مأرب بحث تازه‌ای نیست و ارتباط قبائل مأرب با خاندان سعودی دهها سال است که جریان دارد و برخی سران قبائل در برهه‌های مختلف ارتباطات دوستانه با شاهزادگان سعودی داشتند. از سوی دیگر سعودی‌ها اقدام به جذب طلاب دینی از استان مأرب و آموزش آن‌ها در عربستان می‌کردند و از این رو برای تغییر بافت فرهنگی این استان از دهها سال پیش برنامه داشتند.
به عنوان نمونه، رهبران دولت صنعاء در سپتامبر سال 2020 توانستند با قبیله «مراد» توافق امضاء کنند. این قبیله بخش بزرگی از استان مأرب از جمله شهرستان‌های «رحبه»، «الجوبه»، «جبل مراد»، «المأهلیه» و «حریب» را در اختیار خود دارد. امضای توافق میان قبیله مراد با دولت صنعاء، یکی از اصلی‌ترین دلایل میدانی برای پیش‌روی ارتش و انصارالله یمن به سمت شهر مأرب به شمار می‌رود. حضور نیروهای قبیله مراد در این مناطق تا حدودی جلوی پیشروی نیروهای صنعاء را گرفته و خیال سعودی‌ها را راحت کرده بود.
به نوشته الاخبار، اما امضای قراردادهای صلح و کنار زدن مانع قبائل تجربه جدیدی برای دولت صنعاء نیست و در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند توافقات متعددی در مناطق شرقی صنعاء با قبائل متعدد امضاء کنند.
اکنون درگیری‌ها به اراضی قبیله «عبیده» رسیده است. این اراضی از اطراف شهر مأرب تا منطقه «وادی عبیده» و مناطق «صافر» و الرویک» در نزدیکی مرز عربستان را در بر می‌گیرد و دولت صنعاء تمامی کانال‌های ارتباطی خود را با قبیله «عبیده» برای امضای توافق صلح فعال کرده است. گفتنی است «شیخ محسن بن علی بن معیلی» رئیس فقید قبلیه عبیده قبل از فوتش در سال 2018، قصیده‌ای برای «عبدالملک الحوثی» سروده و او را مدح و اعلام کرده بود که آماده استقبال از ارتش و کمیته‌های مردمی است و همچنین آماده است تا در کنار نیروهای صنعاء برای آزادی شهر مأرب بجنگد.
منابع محلی می‌گویند که دولت صنعاء در روزهای گذشته توانسته با تعدادی از بزرگان قبیله «عبیده» به توافق برسد و به علت حفظ جان آن‌ها، این توافقات علنی نشده و قرار بر این شده است تا به هنگام پیشروی ارتش و انصارالله یمن، افراد این عشیره‌ها مانع نشوند. همزمان ارتباط‌گیری با بزرگان سایر قبائل نیز از طریق شیوخ مورد وثوق منطقه در حال انجام است.
الاخبار در ادامه نوشت که دولت نجات ملی یمن توانسته معادلات را علیه ائتلاف سعودی و دولت مستعفی منصور هادی از درون خودشان تغییر دهد، به خصوص اینکه قبائل مأرب به درخواست صنعاء پاسخ مثبت داده‌اند. دلیل این واکنش قبائل به دلیل اشتباهات متعدد حزب اخوانی الاصلاح در شش سال گذشته علیه آن‌هاست است. اخوانی‌ها در این سال‌ها با زور و تهدید به منابع درآمدی استان مسلط شدند و تلاش کردند قبائل را به تحت فرمان خود در آورند. قبائلی که در طول دوران گذشته هیچ وقت اجازه نداده بودند هیچ قدرتی بر آن مسلط شوند. بنابراین تهدیدات کنونی قبائل از سوی ائتلاف سعودی فایده چندانی برای ریاض نخواهد داشت. از سوی دیگر شبه نظامیان حزب الاصلاح در سال‌های گذشته جنایات فجیعی در حق قبائل انجام داده‌اند. اواخر سال 2019 با تانک از روی منازل عشیره «الاشراف» عبور کرده و مزارع را به آتش کشیدند. سال گذشته نیز عشیره «آل سبیعان» را قتل عام کردند و بسیاری از بزرگان این عشیره و قبیله «عبیده» را کشتند.
به نوشته این روزنامه لبنانی، ائتلاف سعودی اخیر سطح تهدیدات خود علیه قبائل را افزایش داده و سران قبائل را برای نقض توافقات امضاء شده با ارتش و کمیته‌های مردمی تحت فشار گذاشته است و از این رو فرماندهان نیروهای دولت مستعفی منصور هادی به عناصر خود دستور داده‌اند که به چنین توافقاتی التزامی نداشته باشند. دو هفته پیش جنگنده‌های ائتلاف سعودی عشیره «محمد علی طعیمان» در منطقه الزور را به علت امضای توافق صلح با دولت صنعاء به شدت بمباران کرده و شبه نظامیان دولت مستعفی نیز وارد منطقه شده و با افراد عشیره درگیر شدند تا اینکه نیروهای ارتش و انصارالله وارد منطقه شدند.
از این رو شاهد هستیم که ائتلاف سعودی به افراد خود مأموریت داده است که قبائل مأرب را به جنگ با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تحریک کنند و از هر راهی از قبیل تشویق و ارعاب بهره ببرند. برخی افسران و فرماندهان سعودی به روابط تاریخی عشیره خود با قبائل یمنی اشاره می‌کنند تا از این باب وارد شوند. در این میان هیچ رئیس قبیله‌ای حق بی طرفی ندارد و اگر قبیله‌ای خواهان بی طرفی باشد، تهدید به بمباران هوایی می‌شود. از این روست که برخی رسانه‌های وابسته به دولت منصور هادی هر از گاهی از حمله هوایی ائتلاف سعودی به سمت یک گروه مسلح همسو خبر می‌دهند و آن را اشتباهی توصیف می‌کنند.
از سوی دیگر، رسانه‌های همسو با ائتلاف سعودی نوشته‌اند که مسئولان دولت صنعاء با صدها افسر و مقام نیروهای منصور هادی ارتباط برقرار کرده و توانسته‌اند برخی از آن‌ها را به سمت صنعاء سوق دهند و موجب چند دستگی در میان شبه نظامیان ائتلاف سعودی شوند. منابع آگاه می‌گویند که شامگاه جمعه گذشته یک گردان از تیپ پیاده 117، به طور کامل با تمامی تجهیزاتش به نیروهای دولت صنعاء پیوسته‌اند. همزمان تنش میان ائتلاف سعودی و برخی قبائل به علت سربازگیری اجباری از سوی ائتلاف افزایش یافته است.

سفر فرستاده سازمان ملل در امور یمن به ریاض
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به منظور بررسی راهکارهای برقراری آتش‌بس در یمن، به عربستان سعودی سفر کرد.
«استفان دوژاریک» سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران در مقر این سازمان در نیویورک گفت که «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن دوشنبه شب (دیشب) وارد ریاض پایتخت عربستان شد.
او گفت که گریفیتس در این سفر تلاش‌های مربوط به دستیابی به آتش‌بس در یمن، کاهش درد و رنج ملت یمن و ازسرگیری روند سیاسی را بررسی خواهد کرد.
به نوشته روزنامه «القدس العربی»، سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت که انتظار می‌رود گریفیتس طی روزهای آینده با مقامات و دیپلمات‌های یمنی و سعودی دیدار کند.
سفر گریفیتس به ریاض در حالی است که درگیری‌ها در استان مأرب (شرق یمن) شدت گرفته و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به آزادسازی کامل این استان نزدیک شده‌اند.

ظریف: در کنار مردم یمن ایستاده‌ایم
محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنانی گفت که توقف حملات و رفع کامل محاصره مقدمه حل و فصل بحران یمن است.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار شبکه المسیره یمن گفت: «حمایت ما از مردم یمن و مقاومت آن‌ها از ضرورت ایستادگی در کنار مظلوم سرچشمه می‌گیرد.»
او همچنین گفت که کمک‌ها و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن همواره ادامه دارد و تهران از هر اقدامی برای پایان حملات به مردم یمن، حمایت می‌کند.
ظریف تأکید کرد برای حل و فصل دائمی بحران یمن ابتدا باید حملات و همچنین محاصره همه جانبه یمن متوقف شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تحولات یمن ارتش و کمیته های مردمی یمن ارتش و انصارالله امضای توافق صلح عربستان سعودی ائتلاف سعودی شبه نظامیان منصور هادی قبائل مأرب سازمان ملل دولت صنعاء استان مأرب درگیری ها مردم یمن سعودی ها شهر مأرب نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۴۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه «جروزالم پست» روز دوشنبه به نقل از یک روزنامه آمریکایی از کمک اطلاعاتی امارات و عربستان به آمریکا و اسرائیل در روزهای گذشته خبر داد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که عربستان سعودی و امارات اطلاعاتی را با آمریکا و اسرائیل به اشتراک گذاشتند تا به مقابله با حمله موشکی و پهپادی ایران به پایگاه‌های اسرائیل در اوایل صبح یکشنبه کمک کنند.

عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت

بنابر گزارش‌ها، دو روز قبل مقام‌های ایرانی به کشورهای مختلف حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، از حمله برنامه ریزی شده خود به اسرائیل اطلاع داده بودند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی تاکنون واکنشی به این اخبار نشان نداده‌اند.

به دنبال حمله تروریستی اخیر اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و شهادت چند تن از شهروندان ایرانی، ایران اعلام کرده بود که به این اقدام تل آویو پاسخ خواهد داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین ساعت بامداد روز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه اعلام کرد که دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول الله (ص)» با موفقیت اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند.

کد خبر 844713 منبع: فارس برچسب‌ها توافق اسرائیل - امارات ایران و عربستان ایران و امارات خبر ویژه

دیگر خبرها

  • (ویدئو) درگیری شدید نمایندگان در پارلمان گرجستان
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • نگاه دولت های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • ایران‌ اسلامی در صیانت از منافع مشروع خود با اقتدار ایستاده است
  • ائتلاف داوران علیه جواد نکونام ؟ | این شرافت فروختنی نیست
  • فرمانده سپاه عاشورا: تبریزی‌ها پای انقلاب ایستاده‌اند + فیلم
  • گانتس: ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران ایجاد می‌کنیم
  • تا پای جان برای تامین امنیت مردم ایران اسلامی ایستاده ایم
  • ائتلاف علیه چین