Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@15:05:12 GMT

فارس من| درخواست حذف ترم دکتری پیام نور میسر نیست

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۷۰۰۱

فارس من| درخواست حذف ترم دکتری پیام نور میسر نیست

امیر حسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره مطالبات دانشجویان در بخش «فارس من» با عنوان « مشکل حذف ترم اختیاری دکترای پیام نور را حل کنید » گفت: درخواست حذف ترم دکتری میسر نیست چراکه این دانشگاه در بستر آموزش الکترونیک و دفاع مجازی هیچ گونه چالشی ندارد به طوری که دانشگاه پیام نور در آغاز شیوع کرونا جزو دانشگاه‌هایی بود که با استفاده از توانمندی‌هایی که در گذشته در برگزاری آموزش‌های الکترونیکی داشت توانست عملکرد خوبی را از خود ارائه دهد به طوری که ظرفیت خود را در برگزاری آموزش در بستر مجازی افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این دانشگاه جزو معدود دانشگاه‌های است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا بحث دفاع الکترونیک از رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان را در دستور کار قرار داد که اکنون بیش از یک سال است که تمامی دانشجویان برای دفاع از پایان‌نامه‌های خود به راحتی در فضای مجازی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: در حال حاضر بستر آموزش الکترونیک و دفاع از پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی در دانشگاه به راحتی در حال انجام است و اکنون هیچگونه چالشی در دانشگاه وجود ندارد پس در نتیجه درخواست حذف ترم دکتری امکانپذیر نیست چرا که دانشجویان می‌توانند با درخواست در گروه آموزشی خود زمان مشخصی را برای دفاع از رساله و پایان‌نامه خود دریافت کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امیر حسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور پایان نامه پیام نور حذف ترم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۷۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان

طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی، یک فرصت استثنایی برای مهارت‌آموزی و اشتغال دانشجویان و ورود آن‌ها به بازار کار و صنعت به حساب می‌آید. دانشگاه آزاد اصفهان به عنوان یکی از پیشگامان این طرح در کشور، زمستان گذشته با راه‌اندازی «گذر پویش اشتغال» و جلب هزاران دانشجو به فضای اشتغال هم‌زمان با تحصیل، توانست قدم بلندی را در راستای کمک به اشتغال نسل جوان بردارد. در همین رابطه، اکبر پیرستانی، معاون فناوری و نورآوری دانشگاه آزاد استان اصفهان در گفت‌وگو با گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، خبر از رفع چالش‌های اولیه این طرح درخصوص اشتغال دانشجویان علوم انسانی داد. وی آمار اشتغال‌زایی دانشجویان پویشی در سال جدید را «۱۲ هزار نفر» پیش‌بینی کرد و هدف‌گذاری دانشگاه را حمایت از این دانشجویان برای ایده‌پردازی و تبدیل شدن به «کارآفرینانِ فردا» خواند. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

طرح پویش، نماد دانشگاهِ اجتماعی به عنوان سؤال نخست، توضیحی پیرامون جزییات برگزاری جدیدترین نمایشگاه کارآفرینی دانشگاه آزاد اصفهان که زمستان گذشته با حضور دکتر طهرانچی افتتاح شد بفرمایید.

در چهارچوب نمایشگاه‌هایی که به‌طور منظم توسط دانشگاه آزاد اصفهان و سراهای نوآوری و فناوری این دانشگاه برگزار می‌شود، برگزاری جدیدترین نمایشگاه مربوط به طرح پویش با چهره‌ای کاملاً متفاوت و با عنوان «گذر پویش اشتغال» در دستور کار قرار گرفت. این گذر، با بیش از ۶۰ غرفه و حضور شرکت‌های مختلف صنعتی و خدماتی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی متقاضی جذب دانشجویان در قالب طرح پویش، از سیزدهم لغایت شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد و علاوه بر استقبال بسیار مطلوب دانشجویان، مورد بازدید مسئولان ملی و استانی از جمله دکتر محمدمهدی طهرانچی نیز قرار گرفت.

در این نمایشگاه از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر استان اصفهان استفاده شده‌ و واحدهای مختلفی از جمله دانشگاه آزاد خمینی‌شهر و شهرضا نیز توانستند با مشارکت در این گذر، فرصت‌های خوبی را برای دانشجویان خود فراهم کنند. از این جهت، خرسندیم که دانشگاه آزاد در سطح استان اصفهان توانسته است با اشتغال‌آفرینی حین تحصیل برای جوانانِ دانشجو، سهم خود را به عنوان یک «دانشگاهِ اجتماعی» در بحث اشتغال و امیدآفرینی برای جامعه و نسل جوان، ایفا کند.

گزارش تصویری: گذر «پویش اشتغال» در دانشگاه آزاد اصفهان با حضور ۶۰ شرکت

فارغ‌التحصیلان امروز، کارآفرینان فردا دانشگاه با چنین تدارک سازمان‌یافته‌ای پیرامون ترویج و توسعه طرح پویش، چه اهداف و دورنمایی را دنبال می‌کند؟

اشتغال، یکی از مشکلات بزرگ جوانان است و افکارسنجی‌های مختلف بر اهمیت این موضوع صحه می‌گذارد. دانشجویان حین و پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال کار هستند و از طرفی، صنایع مختلف نیز دغدغه جذب نیروی انسانی ماهر را دارند. طرح پویش، به دنبال وارد کردن دانشجویان دانشگاه به صنایعِ مرتبط با رشته آن‌هاست.

از سویی، بخشی از جوانان پس از فارغ‌التحصیلی به دلیل فقدان سابقه کار و مهارت، نمی‌توانند وارد سازمان‌ها و شرکت‌های مورد نظرشان شوند که با وجود طرح پویش، دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند هم سابقه کار و هم مهارت را به رزومه خود اضافه کند.

برقراری تعادل در رشته‌هایی که بازار کار محدودی دارند، از دیگر اهداف طرح پویش است. به موازات دنبال آن هستیم که دانشجویان بتوانند تبدیل به یک کارآفرین شده، ایده‌های خلاقانه خود را وارد صنعت کرده و دانشجویان دیگر را نیز جذب فضای اشتغال کنند.

ارتقای قدرت انتخاب شغلی یکی از چالش‌های طرح پویش در سال‌های آغازین، تسری این طرح به رشته‌های علوم انسانی بود که به نظر می‌رسد اخیراً با مشارکت تعدادی از بنگاه‌ها و ارگان‌های فعال در زمینه علوم انسانی، این چالش نیز رفع شده است.

سازمان‌های مختلفی از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی و معاونت مدارس سما استان اصفهان در «گذر پویش اشتغال» حضور فعالی داشته و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی مثل روان‌شناسی و علوم تربیتی را جذب کردند. در زمینه رشته‌های مدیریت و حقوق هم در این نمایشگاه تقاضای جذب دانشجو وجود داشت که این موضوع نشان از گسترش دربرگیری طرح پویش دارد.

هم‌چنین، دغدغه دانشجویان مبنی بر قدرت انتخاب میان سازمان‌ها یا صنایع موردنظر رفع شده و دانشجویان می‌توانند انتخاب کنند که کجا مشغول به کار شوند. این موضوع، در حالیست که در گذشته دانشجو حق انتخاب زیادی نداشت و به دلیل محدودیت سازمان‌ها و صنایع طرف قرارداد در طرح پویش، دانشجویان هم دچار محدودیت بودند.

اشتغال ۱۲ هزار دانشجو! از نظر کمی، تاکنون چه تعداد دانشجو جذب طرح پویش شده و هدف‌گذاری شما برای امسال چه تعداد است؟

دانشگاه آزاد اصفهان در اولین سال اجرای این طرح موفق به اشتغالِ هزار و ۵۰۰ دانشجو شد که با توجه به اجرا به‌صورت پایلوت، آمار بسیار خوبی محسوب می‌شد.

سپس در سال دوم موفق به زمینه‌سازی اشتغال برای چهار هزار دانشجو شدیم و در تلاش هستیم که در ترم جاری تا پایان سال آینده، ۱۲ هزار دانشجو را در طرح «پویش اشتغال» جذب کنیم. از این تعداد، تنها در اسفندماه گذشته، جذب بیش از ۱۶۰۰ دانشجو محقق شد که نوید روزهای خوبی را برای این طرح و اشتغال‌زایی برای دانشجویان دانشگاه آزاد می‌دهد.

پویشی‌ها در مراکز دانش‌بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی زیرنظر دانشگاه، تا چه میزان در طرح پویش اشتغال مشارکت دارند؟

برای مثال، شرکت دانش‌بنیان «نگین بذر دانش» که دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان از سهام‌داران عمده آن است و در خود دانشگاه تأسیس شده، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از نیروهای خود را با استفاده از طرح پویش جذب کرده که ۱۵ نفر از این نیروها به مرحله استخدام رسیده‌اند.

شرکت «معیار دانش پارس» و مراکز تحقیقاتی دانشگاه نیز همراهی خوبی برای جذب دانشجویان پویشی داشته‌اند. این اتفاق خوب در دیگر واحدهای دانشگاه آزاد استان اصفهان نیز کمابیش محقق شده و برای مثال دانشگاه آزاد خمینی‌شهر نیز توانسته تعداد قابل توجهی از پرسنل شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور خود را از میان دانشجویان پویشی جذب کند.

هم‌گرایی صنعت و دانشگاه با گذشت تقریباً سه سال از آغاز طرح پویش، دانشگاه آزاد و صنایع در استان اصفهان چه‌قدر توانسته‌اند نگاه خود را به هم نزدیک کنند؟ صنایع همواره به مشکلات مهارتی فارغ‌التحصیل انتقاد داشته و دانشگاهیان نیز معتقد بوده‌اند که صنعت نتوانسته خود را با دانشِ روز، هماهنگ کند.

این فاصله را از چند منظر می‌توان بررسی کرد؛ نخست، در گذشته، دانشجویان هیچ ارتباطی با صنایع نداشتند و پس از فارغ‌التحصیلی، مجبور به اشتغال در شغل‌های کاذب و غیرمرتبط با رشته خود بودند. خوش‌بختانه با آغاز طرح پویش، به‌خصوص در دانشگاه آزاد استان اصفهان، این فاصله برداشته شده و دانشجویان در فضای واقعی صنایع و حرفه‌های گوناگون، مهارت‌آموزی می‌کنند.

از سویی، تفاهم‌نامه‌هایی که در قالب طرح پویش میان دانشگاه و صنایع منعقد می‌شود، علاوه بر پرداختن به اشتغال دانشجویان، شامل طیف وسیعی از دیگر همکاری‌های علمی -مثل طرح‌های تحقیقاتی- نیز می‌شود که این نکته نیز به کاهش فاصله دانشگاه و صنعت، کمک قابل توجهی کرده است.

این همکاری‌ها، با مشخص کردن کمیت و کیفیت نیاز صنایع و بنگاه‌های اقتصادی به فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، به سیاست‌گذاری بهتر در زمینه جذب و تربیت دانشجو نیز کمک می‌کند. در نتیجه طرح پویش به نزدیکی دانشگاه و صنعت کمک شایانی کرده است.

خبرنگار: علی سمیرمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1227961 برچسب‌ها طرح پویش اصفهان اشتغال

دیگر خبرها

  • تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌های دانمارک/ ۳۷ درصد دانشجویان دکتری دختر تجربه تحقیر کلامی دارند
  • تردد در دانشگاه شریف محدود می‌شود
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد
  • انتخاب رشته ۲۷ هزار داوطلب آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • مبالغ وام شهریه دانشجویان پیام نور اعلام شد/ آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان
  • نگرانی از حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام می شود؟
  • برگزاری جشنواره ملی اختراعات خلیج فارس با همکاری دانشگاه پیام نور
  • اعلام مبلغ وام‌های شهریه نیمسال دوم دانشگاه پیام نور/ ثبت‌نام آغاز شد
  • مبلغ وام شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور اعلام شد