Web Analytics Made Easy - Statcounter

چنین ارجمند، با جلال و جبروت، تکیه‌زده بر دریای خروشان استعداد و آگاهی که چاشنی تجربه بر وجاهتش افزوده، بی‌اغراق دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.علی نصیریان از تبار همین چهره‌های بی‌بدیل است؛ بزرگ‌منش، متواضع و به طرز شگفتی نستوه. نسلی که به سیمرغ‌ها و تندیس‌ها، اعتبار و آبرو می‌بخشند. نصیریان فیلم و سریال خوب و شاه‌نقش در کارنامه فاخر و پربارش کم‌ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی چند دهه هنرآفرینی هم، چنان خوش درخشیده و افتخار پشت افتخار کسب کرده که بتوان جایگاهی غبطه‌برانگیز در قله بازیگری برایش متصور بود.
در این میان، خلق شخصیت پدران متفاوت در سینما به مدد گزینش دقیق و اجرای هوشمندانه از سوی او جزو فرازهای منحصربه‌فرد بازی نصیریان محسوب می‌شود. تصویر دراماتیک و شالوده‌شکنی که نصیریان حتی در ساده‌ترین شکل بازی‌اش در قامت پدران ارائه می‌دهد، هر بار و در هر مقیاسی، به‌یادماندنی و بحث‌برانگیز است. همین شاخصه ما را بر آن داشت تا در روز پدر، نقبی به نقش خاطره‌ساز او در فیلم «بوی پیراهن یوسف» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بزنیم. «دایی‌غفور»، نقشی که بعد از حدود سه دهه هنوز می‌تواند دستمایه تحلیل و نکته‌سنجی باشد. نصیریان در این فیلم با حس‌آمیزی ژرفی، احساسات ناب تماشاگر را برمی‌انگیزد. پدر شهیدی که در جست‌وجوی رد و نشانی از یوسف گمشده‌اش، خلوص و زلالی عجیبی دارد. در بارها تماشای این فیلم همچنان چه غمگین است، زمانی که دایی‌غفور در واگویه‌ای با یوسفش زمزمه می‌کند: «من با این دل چه کنم؟ من با این حال چه کنم؟ من این غصه رو با کی تقسیم کنم؟ من با چه قوتی این همه راهو بیام که چی؟ دیگه دارم اذیت میشم. دیگه وقتشه بخوابونم تو گوشت پسر. بچه‌جون من خسته‌ام. از من پیرمرد چه انتظاری داری؟ خب خودتو به من نشون بده...». استاد سپیدموی سینمای ایران در گفت‌وگویی شیرین با جام‌جم، برایمان از پدرهایی که به آنان جان بخشیده گفت، از احوال و اوضاع این روزهایش تعریف کرد و البته طبعا، درباره تبعات ناگزیر کرونا هم از او شنیدیم. متن این مصاحبه پیش روی شماست.
شما از پدران آشنای سینما و تلویزیون ایران هستید که تاکنون در ده‌ها اثر سینمایی، تلویزیونی و تئاتری نقش‌های ماندگار و بی‌بدیلی را از خود به یادگار گذاشته‌اید اما قطعا بازی درخشان‌تان در فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا جزو به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌هایتان در نقش «پدر» بوده است. پدری که در فقدان پسر مفقوالاثرش در جنگ تحمیلی بی‌قرار شده و شهادت پسرش را باور ندارد. به نظر شما چرا هنوز که هنوز است در بازپخش این فیلم شخصیت «دایی‌غفور» این‌قدر به دل می‌نشیند و احساسات مخاطب را برمی‌انگیزد؟
سال‌های زیادی از ساخت بوی پیراهن یوسف می‌گذرد و خیلی از جزئیات این فیلم را به خاطر مرور زمان فراموش کرده‌ام اما خلوص و صمیمیتی در آن اثر بود که مثال‌زدنی است. همه عوامل با علاقه و صادقانه در ساخت آن تلاش کردند و ماحصلش هم شد فیلمی که تاریخ انقضا ندارد.
این نقش چه مختصاتی داشت که بازی در آن را پذیرفتید؟
به‌طورکلی حس و حال یک بازیگر در زمان ایفای یک نقش چندان وصف‌شدنی نیست. دایی‌غفور شهادت پسرش را باور نداشت و من توانستم این پدر را درک و تمام دردهایش را باور کنم. چون برای هر پدری از دست دادن فرزند درد بزرگی است. او در انتظار فرزندش بود و حتی این انتظار باعث شده بود که عده‌ای او را متوهم و مجنون قلمداد کنند.
ابراهیم حاتمی‌کیا برای بازی در این نقش چقدر شما را راهنمایی کرد و به شما مشورت داد؟
آقای حاتمی‌کیا یک راننده تاکسی فرودگاه را به من معرفی کرد و من قبل از شروع بازی یک روز کنار ایشان در تاکسی نشستم و در حین دور زدن شهر با هم گپ زدیم. همین گپ‌زدن به من کمک کردن حس‌وحال یک راننده تاکسی را در مواجهه با مسافرانش بهتر درک کنم.
کلا ایشان کارگردانی است که به بازیگرش آزادی‌عمل بدهد؟
ابراهیم حاتمی‌کیا به بازیگرش کاملا آزادی‌عمل می‌دهد جز در مواردی که اقتضای کار کارگردان است و باید یک‌سری نکات را به بازیگر یادآوری شود. هیچ‌وقت به بازیگر نمی‌گوید چه کار بکن، چه کار نکن و به نظرم خلق یک موقعیت و درآوردن حس‌وحال یک شخصیت کار خود بازیگر است.
شما خودتان شخصیت دایی‌غفور را چقدر دوست داشتید؟
من اصولا شخصیت‌هایی که پیچیده‌اند و زیر و بم‌های زیادی دارند را دوست دارم و دایی‌غفور یکی از آنها بود. دایی‌غفور مرگ فرزندش را باور ندارد و چشم‌انتظار است. انسان چشم‌انتظار هم حس‌وحال جذابی دارد که برای بازیگر درست درآوردن این حس و حال، جذاب است.
و توصیفش هم خیلی مشکل است.
دقیقا. توصیف این‌که در زمان اجرای نقش پدر شهیدی که سال‌ها چشم‌انتظار فرزندش نشسته، چه حسی داشتم اصلا امکان‌پذیر نیست. کلا توصیف اجرای هیچ نقشی ممکن نیست. من نمی‌توانم به زبان بگویم که یک پدر در این موقعیت چه حالی دارد. چه می‌تواند باشد جز حال غریب تأثر، غم و خالی شدن از درون که فقط خود آن پدر می‌تواند درکش کند. خدا بیامرزد عزت ا... انتظامی را. یک‌بار از او سؤال کردند فلان نقش را چطور بازی کردید؟ و او جواب داد نمی‌دانم! واقعا هم راست می‌گفت. به این خاطر که وقتی یک بازیگر در موقعیت خلق یک شخصیت برمی‌آید، حسی در او به وجود می‌آید که قابل توصیف نیست.
در بازیگری به مثبت یا منفی بودن نقش هم اهمیتی می‌دهید؟
به‌هیچ‌وجه. مهم خود قصه است که واجد ارزش‌های کار هنری باشد و این ارزش‌هاست که به من انگیزه بازی می‌دهد.درواقع بازیگری کاری واقعی نیست و دروغ است. به این دلیل که ما تظاهر به واقعیتی که هست، می‌کنیم. منتها این تظاهر در بازیگری بسیار حساس است، زیرا بازیگر برای این‌که مخاطب نقشش را باور کند و واقعی به نظر بیاید، باید خیلی شسته‌رفته تظاهر کند.
حتی اگر تظاهر هم باشد، شما در سینما، تلویزیون و تئاتر این سرزمین، بارها تظاهر به پدرانی کردید که در عین صلابت سرشار از شور، الفت و مهر هستند.
برای این‌که خودم پدر هستم و پدری داشتم بسیار مذهبی و اهل ذوق. منزل ما در میدان شاپور بود و محرم که می‌شد، گروه‌های تعزیه زیادی به محله ما می‌آمدند. پدرم مرا با خود به تماشای تعزیه می‌برد و حس و حالی داشت که هرگز فراموش نمی‌کنم. من پدرم را دیدم و درک کردم و تمام رفتارش تجربه‌ای شد برای پدری کردن خودم و پدری کردن در نقش‌های مختلفی که هرچند باهم بسیار متفاوت بودند اما همگی برای فرزندان‌شان و به‌پای فرزندشان می‌ایستادند.
شما چند فرزند دارید؟
من سه پسر و پنج نوه دارم.
به گذشته اشاره کردید. از آنجا که شما پایه‌گذار سبک جدید تئاتر بعد از نمایش‌های لاله زاری هستید و البته همچنان بعد از بیش از پنج دهه باقدرت روی صحنه حضور پیدا می‌کنید، چه احساسی راجع به خیابان لاله‌زار دارید؟ لاله زاری که روزی قلب تپنده تماشاخانه‌های تهران بود.
از لاله‌زار دو تصویر را همیشه در ذهن دارم. یکی مربوط به اواخر دهه۲۰ است، همان سال‌هایی که تازه‌پا به دنیای بازیگری گذاشته بودم و لاله‌زار بهترین جای تهران بود. آن‌زمان وقتی سراسر خیابان را قدم می‌زدید، صدای دعوت‌کنندگان به تماشای تئاتر را می‌شنیدید و تصویر دیگر از لاله‌زار در ذهنم برمی‌گردد به سال‌های ابتدای دهه۶۰ و همکاری‌ام بازنده یاد علی حاتمی در سریال «هزاردستان». علی حاتمی آن روزها در شهرک سینمایی، لاله‌زار سال‌های قبل‌تر از اواخر دهه۲۰ را ساخت که بی‌نظیر بود.
برگردیم به «بوی پیراهن یوسف». به نظر شما چرا فیلم بعد از گذشت چند دهه هنوز برای مردم جذاب است؟
امید.ب وی پیراهن یوسف ازنظر من تداعی‌کننده مفهوم امید بود و این‌که انسان در هر شرایطی با امید زنده است. به‌قول‌معروف، مرگ انسان زمانی فرامی‌رسد که امیدش را از دست بدهد.
قبول دارید به این قضیه خیلی خوشبینانه نگاه می‌کنید و در شرایط بحرانی امروز نمی‌توان با صرفا امیدواری از فکر سختی‌ها و مشکلات بیرون آمد؟
زندگی امروز خیلی دشوار است. در روزگار بیماری و گرفتاری، نمی‌توان به کسی که امکان خرید حتی یک بسته ماسک یا مواد ضدعفونی‌کننده را ندارد و شرایط کاری‌اش هم با کسادی مواجه شده، گفت چرا ناامیدی؟! خیلی از مردم الان محتاج نان شب‌شان هستند و نمی‌شود با تلقین، واقعیت‌های زندگی را وارونه جلوه داد. واقعیت‌های زندگی با شعارهای اخلاقی خیلی متفاوت است اما به‌هرحال اگر امید نداشته باشیم چه کنیم؟
شما چند سال است کم‌کار شده‌اید، علت این کم‌کاری به‌خاطر فضای فعلی است یا ترجیح خودتان است که گزیده‌تر کار کنید؟
آرزو و دغدغه من خدمت به این مردم قدرشناس و عزیز است اما در فضای فعلی در منزل هستم و بنا بر توصیه پزشکان و برای کمک به کادر درمان فکر می‌کنم تا جایی که ممکن است هرقدر در خانه بمانیم و نکات بهداشتی را رعایت کنیم، بهتر است. هر بار که خبر درگذشت همکارانم و مردم را به‌واسطه ابتلا به این بیماری می‌شنوم بسیار مکدر می‌شوم و امیدوارم هر چه زودتر سایه این ویروس از تمام جهان پاک شود اما درمجموع باید بگویم برای من نظم مساله مهمی است و همواره سعی کرده‌ام به آن پایبند باشم. به همین علت هیچ‌وقت به یاد ندارم که دو یا سه کار را باهم انجام داده باشم و البته الان دیگر آن‌قدرها هم‌توان ندارم که بخواهم زیاد کارکنم. زود خسته می‌شوم و درنهایت این‌که من کارهایم را انجام داده‌ام. اگر گاهی کاری هم از من می‌بینید به‌خاطر عشق است، عشق به هنر و فرهنگ و این مردم که همیشه با من بوده و تا همیشه هست.     منبع: ساناز قنبری - روزنامه نگار / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حضرت علی روز پدر علی نصیریان ابراهیم حاتمی کیا بوی پیراهن یوسف میوه ممنوعه کرونا عزت الله انتظامی ابراهیم حاتمی کیا بوی پیراهن یوسف دایی غفور لاله زار سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۸۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این طرح برای مادران دارای فرزند زیر ۲ سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیتی حدود ۱ میلیون (۹۳۵ هزار و ۷۲۴) نفر هستند در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: این طرح با نام «یسنا» در سال گذشته و از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، برای حدود ۲۴ هزار مادر دارای فرزند شیرخوار (مادران دارای فرزند زیر ۲ سال) در دهک اول درآمدی در ۸ استان کم برخوردار از جمله کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، ایلام، گلستان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، هرمزگان اجرایی شد.

وی گفت: در سه مرحله تامین اعتبار به ازای هر مادر ۴۰۰ هزار تومان برای خرید بسته غذایی انجام شد و از فردا برای تمامی مادران دارای فرزند شیر خوار در سه دهک اول درآمدی تا سقف اعتبار ۶۰۰ هزار تومان با همکاری ستاد ملی جمعیت در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

مرتضوی افزود: مادران مشمول می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش بینی شده - سبد غذایی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی جات، میوه جات و سبزیجات و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به صورت رایگان خرید کنند.

وی با بیان این که برای مادران مشمول طرح، پیامک ارسال خواهد شد، اظهار کرد: اعتبار مذکور در حساب سرپرست خانوار دارای مادر مشمول تامین شده و قابل بهره برداری و خرید است و امکان خرید اقلام مورد تایید از طریق تمام فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ در دسترس قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برای این که خانوار از مبلغ اعتبار مطلع شوند می‌توانند به برنامه کاربردی «شما» با کد ملی سرپرست خانوار وارد شده و به نزدیک‌ترین فروشگاه طرف قرارداد برای خرید مراجعه کنند.

وی یادآور شد: براساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری کمیته امدادامام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال را که بر اساس آزمون وسع، نیازمند حمایت هستند، شناسایی کرده و خدمات سبد تغذیه رایگان و بسته بهداشتی رایگان را ماهانه به آنها اختصاص دهد.

مرتضوی تصریح کرد: به منظور حمایت از مادران عزیز ایرانی در فرزندآوری و حرکت به سوی جوانی جمعیت که یکی از موضوعات اصلی و محوری نظام جمهوری اسلامی ایران است، با همکاری ستاد ملی جمعیت، بسته‌های غذایی و بهداشتی به حدود یک میلیون مادر دارای فرزند شیرخوار (زیر ۲ سال) در سه دهک اول درآمدی مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان در بستر کالابرگ الکترونیکی اختصاص خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار
  • سامان نریمان و ناامیدی از ۶ پاس گل نشده!
  • اجرای طرح بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزندشيرخوار
  • قیمت تخم مرغ در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟
  • هشدار زرد به پرسپولیس در آبادان، خاطره تلخ از فراز!
  • (اینفوگرافیک) با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟
  • با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟ (اینفوگرافیک)