Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@22:53:39 GMT

«صدرا ریحانه» در مینی‌دوکوهه چه می‌کرد؟

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۹۲۱۶

«صدرا ریحانه» در مینی‌دوکوهه چه می‌کرد؟

بحث مهم درباره آقای بهبودی اطلاعات تاریخی وسیع و عمیق ایشان است که در سه کتابی که ذکر کردم، می‌توانید ببینید. کارهای آقای بهبودی سطحی نیست، بلکه عمیق، علمی و ادیبانه است.

به گزارش مشرق، حسین قرائی، پژوهشگر ادبی در مطلبی در بزرگداشت مقام استاد هدایت‌الله بهبودی نوشت: در دهه ۶۰ در حوزه هنری کانکسی بود که گوشه حوزه هنری قرار داشت و به آن مینی‌دوکوهه می‌گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحقیقت مینی‌دوکوهه را آقای مرتضی سرهنگی و آقای بهبودی و دوستانی از این دست تشکیل داده بودند. دوستان این حلقه را گسترش دادند و درحقیقت یک‌سری از نویسندگان و خاطره‌نویسان دفاع مقدس آنجا برووبیا داشتند و در محضر آقای بهبودی، سرهنگی و آقای کمری و غیره بودند.

از این منظر هم باید به آقای بهبودی خدا قوت گفت. آقای بهبودی و آقای سرهنگی دوقلوهای ادبیات انقلاب هستند. آقای سرهنگی همیشه او را هدایت صدا می‌کند، در حقیقت آدم‌های منحصربه‌فردی هستند و همیشه کنار هم بودند. تا این اندازه دوست و رفیق و به تعبیر درست‌تر برادر هستند که اسم این دو عزیز همیشه کنار هم می‌آید. در سال‌های دهه ۶۰ این عزیزان یک نوشته‌هایی می‌نوشتند با این عنوان زیر آن را امضا می‌زدند؛ صدرا ریحانه! این دو نام بچه‌های آقای بهبودی و آقای سرهنگی بودند. اما امضای این دو شده بود.

یک مساله بسیار مهم این است که امروز برخی از جوان‌هایی که زود مدیر شدند، حلقه‌های سرهنگی را تنگ می‌بینند؛ یعنی با تیم خود کار می‌کنند. این تیمی که جوان‌های پرمدعی دارند تیمی سطحی است. البته جوانان سطحی هم داریم که کارهای درست و غیره می‌کنند، اما نکته جدی این است که نسل بهبودی‌ها عمیق می‌دیدند و تیمی نبودند و اگر تیم داشتند تیم ملی بود و دروازه‌بان‌های خوبی به‌نام بهبودی و سرهنگی و کمری داشتند و این حلقه را مدام گسترش می‌دادند؛ یعنی امروز تعداد نویسنده‌های دفاع مقدس ما و خاطره‌نویسان این عرصه به‌مدد معلمی بهبودی‌ها تعدادبالاتر از یک عدد خوب سه‌رقمی است.

این سه ضلع دوست‌داشتنی بهبودی، سرهنگی و کمری سه‌ضلعی هستند که باید مدام به آنها آفرین گفت؛ سه قله مرتفعی که در حوزه هنری جمع شدند و به تعبیری سه دانشکده‌ای که روسای آنها آقای بهبودی، آقای سرهنگی و آقای کمری هستند. حضور این افراد برای اهالی هنر مغتنم است.  اجازه دهید به موارد دیگری درباره آقای بهبودی اشاره کنم. نثر بهبودی نثر زیبایی است؛ مثلا نثری که درباره خرمشهر دارد و در ذهن من ته‌نشین شده، از جمله نثرهایی است که شاهد عینی در خرمشهر بوده و توضیح جزء به جزء و نگاه عمیقی نسبت‌به خرمشهر داشته است.

نثرهای زیبای او در سه کتاب «شرح اسم»، «الف لام خمینی» و «رضانام تا رضاخان» قابل‌توجه است. نثری که آقای بهبودی در زندگینامه‌نویسی به‌کار می‌بندد، یک نثر مستند و پرمنبع و مأخذ است. در کتاب اخیر ایشان که مشاهده می‌کنید، می‌بینید در یک نیم‌صفحه آقای بهبودی از سه‌جا منبع و مأخذ می‌آورد تا حرف خود را مستند و علمی‌تر بیان کند. به‌نظرم این نکته مهمی است. این نثر در کارگاه آقای بهبودی چکش‌کاری شده و از این منظر می‌توانیم بگوییم نثر قابل‌توجهی است.

نکته بعدی حوزه کارهای آقای بهبودی در نشریه کمان است. شما اگر نشریه کمان را دیده باشید که دهه ۷۰ منتشر می‌شد و خواهان زیادی داشت، نشریه کمان حاصل تکاپوهای دلسوزانه آقای بهبودی، آقای سرهنگی و آقای کمری است. شما می‌توانید نقش آقای بهبودی در نشریه کمان در یادداشت‌ها و فضاهایی از این دست را پررنگ ببینید.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، مدیریت فرهنگی ایشان است. به‌نظرم مدیریت فرهنگی آقای بهبودی الگوی مدیریت فرهنگی برای جوانان عصر انقلاب است که باید از ایشان چیزهای زیادی بیاموزند. بحث بعدی درباره آقای بهبودی اطلاعات تاریخی وسیع و عمیق ایشان است که در همین سه کتابی که ذکر کردم، می‌توانید ببینید. کارهای آقای بهبودی سطحی نیست، بلکه عمیق، علمی و ادیبانه است. بحث آخر بحث اخلاقی و شخصیتی آقای بهبودی است. به‌عنوان شاگرد، استاد بهبودی را فرد متواضع و بی‌ادعا می‌بینم و در این عرصه او را اسوه می‌بینم. ان‌شاءالله بتوانیم ارزش درهای گرانقدری همانند هدایت‌الله بهبودی را بیش از پیش بدانیم.

*روزنامه فرهیختگان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مشرق هدایت الله بهبودی هدایت الله بهبودی نویسنده مرتضی سرهنگی آقای بهبودی سرهنگی و آقای آقای سرهنگی نشریه کمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۹۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد همدان میزبان ۲۵ شرکت صنعتی و خدماتی در رویداد صدرا

رضا عریانی‌نژاد سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: در راستای تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به‌عنوان ارزش ایرانی اسلامی و آموزش نیروی انسانی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم اردیبهشت روز ملی کارآفرینی نامیده شد.

وی افزود: این روز، روز بزرگداشت شیخ بهایی، روز معمار و روز کسانی است که در شرایط سخت تلاش می‌کنند تا کاری بیافرینند، کاری که گاه از دست دولت‌ها نیز برنمی‌آید.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان عنوان کرد: کارآفرینان در اجتماع سبب پویای و افزایش بهره‌وری شده و در سطح اجتماع ارزش کار را افزایش می‌دهند و روحیه سعی و تلاش در بدنه جامعه را بالا می‌برند.

عریانی‌نژاد با بیان اینکه مهم‌ترین کارکرد مؤسسات و مراکز علمی نوین در دنیا، مهارت‌افزایی دانشجویان درراستای کارآفرینی است، ادامه داد: بر این اساس، دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی باید بدون دغدغه وارد فضای کسب و کار شوند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی کشور و برپایه مشارکت مردمی و پیشرو در حل مسائل جامعه، گام‌های مفیدی در مهارت‌محور کردن آموزش عالی و با رویکرد نوین مبتنی بر سند تعالی و توسعه دانشگاه با ترسیم چشم‌انداز و تنظیم برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت درراستای تحقق کارآفرینی و مهارت‌افزایی دانشجویان کشورگام‌های مهم و مؤثری برداشته است.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان تأکید کرد: این دانشکده متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی رسمی (کاردانی پیوسته، ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته) و غیررسمی (آموزش‌های کوتاه‌مدت مورد نیاز صنایع مختلف) است.

عریانی‌نژاد تشریح کرد: دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان می‌کوشد با نگرشی بلندمدت در توسعه حوزه‌های مهارتی و کارآفرینی به تمام گروه‌های انسانی خدمات خود را عرضه کند تا در فضای کسب و کار کشور و فرآیند تولید ثروت، انتظارات مهارتی و دانشی بازار را برآورده کند.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه وضعیت موجود و کمبود نیروی انسانی ماهر به توسعه مهارت‌ها و توانمندسازی نیروی انسانی در استان همدان، منطقه و روحیه کارآفرینی منابع انسانی بپردازد.

سرپرست دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: در این راستا اردیبهشت‌ماه سال جاری رویداد صدرا در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور بیش از ۲۵ شرکت صنعتی و خدماتی به‌نام در استان همدان با برگزاری نمایشگاه و چند کارگاه سخنرانی اختصاصی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۷ قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد
  • کشف ۱۷ قبضه کلت کمری در پیرانشهر
  • کشف ۱۷ قبضه کُلت کمری در پیرانشهر
  • راه اندازی خط جدید صدرا تا فلکه اطلسی شیراز
  • تصادف مینی بوس با کامیون در بابل ۲ مصدوم داشت
  • رویداد صدرا در اشتغال‌زایی نسل جوان نقش دارد
  • (ویدئو) سپهبدی که به رهبر انقلاب پیشنهاد درجه سرهنگی داد!
  • سقوط مینی بوس به دره با ۳ کشته و ۱۸ زخمی در آدانای ترکیه
  • سپهبدی که به رهبر انقلاب، پیشنهاد درجه سرهنگی داد! + فیلم
  • دانشگاه آزاد همدان میزبان ۲۵ شرکت صنعتی و خدماتی در رویداد صدرا