Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه ماه پایانی عمر خرس کیکو، حکایت دردناک دیگری از رقابت قاصدان مرگ و حیات است؛ آنها که با شلیک یک گلوله در کسری از ثانیه، مرگ را احضار می‌کنند و آنها که روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها می‌کوشند تا حیات را هدیه کنند.

خبرگزاری میزان- دهم آذرماه بود که در ارتفاعات برفگير کیکو واقع در منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی شمالی، دیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مانند روحی سرگردان بر بستر برفی کوهستان می‌خزید و گهگاه احتمالا برای آرام گرفتن دردهایش تن به سرمای رودخانه می‌سپرد.

خرس کیکو، با استفاده از داروی بیهوشی توسط بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست زنده‌گیری شده، با کمک محیط‌بانان به کلینیکی در رامسر انتقال یافت و روند درمانش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به گروه امداد و نجات حیات وحش سپرده شد. روندی که ابتدا با علائم بهبودی حیوان همراه بود اما دو ماه بعد با بروز مشکلات غیرمنتظره در دستگاه گوارش حیوان که به سرعت رو به وخامت گذاشت، با یوتانایز (مرگ با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی) به پایان رسید.

در ادامه، فیلمی از روند درمان و سرنوشت دردناک این خرس مشاهده می‌کنید؛ سرنوشتی که توسط گلوله تنها یک شکارچی برایش رقم خورد و تلاش تعداد بسیاری از دوستداران طبیعت برای تغییر آن بی‌نتیجه ماند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

محمدعلی یکتانیک، مدیر گروه امداد و نجات حیات وحش به میزان گفت: اَش در گويش مازندرانى به خرس اطلاق می‌شود. به همین دلیل نام این خرس را اَشی گذاشتیم. اشی در حالی که صرفا با کمک دست‌هايش حرکت می‌کرد، زنده‌گیری و به کلینیکی در رامسر منتقل شد. وزن این خرس نر ۴ ساله تنها ۶۵ کیلوگرم بود در حالی که وزن نرمال خرس در اين سن حدودا ١۵٠ كيلوگرم است. دمای بدن اشی هم، ٢۴ درجه سانتيگراد بود در حالی که دمای نرمال بدن خرس قهوه اى ٣٨ درجه است.

وی افزود: بدن این خرس، کاملا دهیدارته (بی‌آب) بود و پارگی گسترده‌ای در قسمتی از هر دو زانو و یک شكستگى جزئى در زانوى راست دیده می‌شد که به دلیل سایش پس از مدتها کشیده شدن روی زمین ایجاد شده بود.

این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: پس از اقدامات اولیه و سرم‌تراپى دمای بدن خرس به حد نرمال رسید و زخمهای به استخوان رسیده شست‌وشو شدند. با توجه به بروز نشانه‌های فلجی در پاها حیوان به منظور انجام سی‌تی‌اسکن از رامسر به تهران منتقل شد.

وی با بیان اینکه سی‌تی‌اسکن انجام گرفته در بيمارستان دانشكده دامپزشكى تهران ضایعه‌ای را دراندام‌هاى تحتانى خرس جوان نشان نداد گفت: اشی را به کلینیک حیات وحش پارک پردیسان منتقل کردیم و چند روز بعد با نظر دکتر حمیدرضا فتاحیان، براى انجام آزمايش‌های كامل (خون، بيو شيمى، مايع مغزى نخاعى)، انجام راديوگراف كامل و مديريت مجدد زخم‌ها موقتا به بیمارستان دکتر فتاحیان انتقال یافت.

یکتانیک افزود: معاینات و بررسی نتایج آزمایش حکایت از آن داشت که اشی هم مانند اكثريت قريب به اتفاق دیگر موارد مصدوم حيات وحش، قربانی تفریح شکارچیان شده است. در ناحیه گلو و شانه این جانور ارزشمند، دو ساچمه چارپاره رویت شد، همان نقطه حساسی که اختلالات عصبی و حرکتی را برای این حیوان با شکوه پدید آورده بود.

 

وی یادآور شد: روند درمان اشى با موفقيت پيش رفت. عفونت‌هاى گسترده به طور كامل فروكش كردند و اشتهاى اشى روز به افزایش گذاشت. روند اميدبخش بهبود وقتى به اوج مي‌رسيد كه اشى مي‌توانست كمى راه برود چرا که اندام هاى تحليل رفته و پاهاى بى‌حسش به مرور جان دوباره يافته بودند.

مدیر گروه امداد و نجات حیات وحش تصریح کرد: متاسفانه از نيمه بهمن ماه، در اوج امیدواری به بهبودی هرچه زودتر اشی، علائم بی‌اشتهایی و سپس دل‌دردهای بعضا شدید حیوان آغاز شد. در نتیجه اشى پس از طی کردن روند امیدبخش بهبود به مدت دو ماه، به ناچار به منظور انجام معاینات، آزمایش‌های متعدد، سرم‌تراپی و آنتی‌بیوتیک تراپی، دو بار بیهوش شد.

وی افزود: ایجاد مجدد عفونت در خون و مدفوع از یک سو و کم‌خونى شديد از سوی دیگر سبب شد دامپزشک معالج، تصمیم به تغییر رژیم غذایی و آغاز درمان جدید بگیرد اما اشى ديگر تمايلى به خوردن هيچ نوع مواد غذايى جامد نداشت.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: استفاده از انواع آب ميوه، كمپوت و سوپ‌هاى مخصوص، همزمان با داروهاى مايع، به منظور مدیریت این شرایط حاد نتیجه نداد و متاسفانه در حالی که پیشتر در تزریق آنتی‌بیوتیک به اشی موفق بودیم حیوان در این مقطع به هیچ وجه به ما اجازه تزریق نمی‌داد و در نتیجه، تلاش ۱۷ روزه ما پس از بروز علائم دل‌درد بی‌ثمر واقع شد.

یکتانیک در پاسخ به اینکه عامل خونریزی ناگهانی در دستگاه گوارش خرس کیکو چه بود گفت: منتظر نتایج آزمایش‌های پاتولوژى هستیم که احتمالا هفته آینده اعلام می‌شود.

مدیر گروه امداد و نجات حیات وحش در پایان گفت: متاسفانه روند درمان ۸۲ روزه اشی که با مراقبت ٢۴ ساعته در سه شیفت کاری، با حضور درمانگران و رصد دائمى جايگاه با دوربين، همراه بود دوم اسفند ماه با پایانی دردناک انتها رسید و خونریزی داخلی شدید در دستگاه گوارش حیوان به سبب شد به ناچار به منظور پایان دادن به درد و رنج فراوان اشی تصمیم به یوتانایز این خرس گرفته شود؛ خرس جوانی که پس از تحمل ۳ ماه درد و رنج با تزریق دوز بالای بیهوشی، جان سپرد و به دیگر قربانیان شکار پیوست.

بیشتر بخوانید:
دستگیری متهم به اتلاف یک قلاده خرس در سوادکوه
نجات خرس جوان و توله‌هایش از استخر کشاورزی + فیلم

به گزارش میزان، هر ساله مواردی از کشتار یا آزار رساندن به خرس‌های قهوه‌ای رسانه‌ای می‌شود که طبیعتا مشتی است نمونه خروار. برخی از آنها قربانی گلوله متخلفان می‌شوند و برخی دیگر توسط باغداران و با استفاده از طعمه مسموم، تله سیمی و یا شلیک گلوله از ادامه زندگی در زیستگاهشان محروم می‌شود. اما متاسفانه در صد بسیار کمی از این موارد به دستگیری عاملان و مجازاتی بازدارنده منجر می‌شود.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: خرس شکارچی حیات وحش

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خرس شکارچی حیات وحش روند درمان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۰۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه 

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از رام الله، روز اسیر امسال در سایه جنگ خونبار رژیم اشغالگر علیه غزه برگزار می‌شود. زنان، مردان و کودکان امروز آمدند تا به ظلم اشغالگرانی اعتراض کنند که هزاران نفر از فرزندانشان را در شرایطی شبیه به اعدام تدریجی بازداشت کرده اند، آنها از سرنوشت آنها بی خبرند و هر بار که اسیری در زندان به شهادت می‌رسد عذاب آنها بیشتر می‌شود.
کرانه باختری در معرض بازداشت‌های بی سابقه‌ای قرار دارد که براساس آن از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بیش از پنج هزار فلسطینی از جمله زنان و کودکان بازداشت و در شرایط غیرانسانی زندانی شده اند. آنها در معرض شکنجه و گرسنگی، سلول انفرادی و ممنوعیت ملاقات و درمان قرار دارند.
امروز بیش از ۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های صهیونیست‌ها بازداشت هستند که ۸۰۰ نفر از آنها زن و بیش از ۲۰۰ نفرشان را کودکان تشکیل می‌دهند. ۶۶ خبرنگار نیز در زندان‌های صهیونیست‌ها هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه 
  • سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)
  • حیات وحش شاهوار شاهرود
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • عنایتی: دیدار با هوادار تداعی کننده خاطرات است/ بازی سختی داریم
  • بازگشت به جنگ در سایه
  • سگ‌ها عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد
  • عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد طی سال گذشته سگ‌ها بودند
  • فیلم/ عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟
  • ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ۳۴۰۰ مورد حیوان گزیدگی در کردستان