Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان مستند داستانی شاهنامه فردوسی گفت: داستان‌های شاهنامه تخیلی نیست، بلکه تاریخ کشور ماست.

عبدالرضا رحمانی‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با سابقه فعالیت‌های خود و نحوه آغاز به کار تولید مستند شاهنامه، اظهار کرد: فعالیت فیلم‌سازی خود را از انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی آغاز کردم و ۱۶ سال گذشته را مشغول فیلم‌سازی بوده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه‌ای از کارهای فنی و سینمایی را انجام داده‌ام و فعالیت‌های پژوهشی که در سال‌های گذشته انجام داده‌ام موجب شد تا مسئولان شهر مشهد، حاضر به این شوند که سرمایه تولید فیلم‌های مستندی را به من بدهند که موضوعات آن به شهر مشهد بر می‌گردد.

وی افزود: پس از فعالیت‌هایی که صورت گرفت، مسئولان به بنده اعتماد کردند و متوجه شدند که پژوهش‌هایی که در رابطه با شاهنامه فردوسی انجام داده‌ام امکان این را دارد که تبدیل به فیلم مستند شود و نقش خوبی در آشنا کردن مردم با شاهنامه داشته باشد. به همین دلیل مسئولان شهرداری مشهد و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری حمایت کردند تا فیلم مستند شاهنامه فردوسی ساخته شود.

کارگردان مستند شاهنامه فردوسی با بیان این‌که «در هفت‌ ماه فیلم‌نامه این مستند نوشته شده و تولید آن سه سال طول کشیده است»، بیان کرد: سه سال گذشته را به صورت اختصاصی صرف تولید فیلم مستند شاهنامه فردوسی کردیم و در نهایت توانستیم مستندی را تولید کنیم که دکتر محمدجعفر یاحقی، مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه و استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با آن بگویند که ۵۰ هزار بیت شاهنامه را در ۵۰ دقیقه از این فیلم مشاهده کرده‌اند. این اتفاق حاصل کار سه‌ساله بنده و گروه بزرگی از افراد کاربلد شهر مشهد است.

رحمانی‌نسب با بیان این‌که «سختی‌های تولید چنین پروژه‌ای را پیش از تولید در نظر گرفته بودم»، گفت: وقتی که شاهنامه را بشناسید، تولید مستند آن هم سخت نخواهد بود. من شاهنامه را می‌شناختم و به مدد پژوهش‌هایی که در آن دکتر محمدجعفر یاحقی، علیرضا قیامتی و راشد محصل به ما کمک کردند، تولید این اثر کار سختی نبود. به لحاظ فنی نیز تجربه لازم را داشتم و می‌دانستم که امکان تولید مستند شاهنامه وجود دارد.

وی در خصوص هدف تولید فیلم مستند شاهنامه فردوسی، عنوان کرد: هدف این بود که مخاطب در این فیلم متوجه شود که روند سرایش شاهنامه به چه صورت است. قطعاً نباید تصور کرد که مخاطب با تماشای این فیلم، تمام شاهنامه را متوجه شده باشد، اما اگر پس از دیدن این فیلم، مخاطب شاهنامه را بخواند فهم آن برای او راحت‌تر خواهد بود.

کارگردان مستند شاهنامه فردوسی در رابطه با داستان‌هایی از شاهنامه که به صورت مستقیم در این مستند ۵۰ دقیقه‌ای به نمایش گذاشته شده است، بیان کرد: شاهنامه صدها داستان دارد و اگر بخواهیم طبق روایت مرسوم، شاهنامه را به سه بخش اساطیری، پهلوانی و تاریخی تقسیم کنیم، آن‌چه که ما به آن پرداخته‌ایم، گزیده‌ای از تمام داستان‌های شاهنامه از ابتدا تا انتهای آن است. شاهنامه یک حماسه است و حماسه زمانی اتفاق می‌افتد که جنگ وجود داشته باشد، جنگ نیز زمانی اتفاق می‌افتد که انگیزه‌ای وجود داشته باشد. انگیزه در ایلیاد دزدیده شدن یک زن است، اما در شاهنامه فردوسی سرزمین و خاک است.

رحمانی‌نسب ادامه داد: مستند شاهنامه این موضوع را روایت می‌کند که انسان‌های اولیه غارنشین بودند، به تدریج آتش کشف شد، ابزار به وجود آمد، کشاورزی رونق گرفت و تمدنی بزرگ شکل گرفت که مربوط به دوران جمشید است. سپس در این تمدن ضحاک حضور پیدا می‌کند تا به زمان پادشاهی فریدون می‌رسد و هنگامی که خون ایرج، فرزند فریدون توسط برادرانش به زمین ریخته می‌شود، سرزمین ایران به وجود می‌آید و همچنین به داستان رستم و سهراب می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: داستان‌های شاهنامه تخیلی نیست، بلکه تاریخ کشور ماست و در زمانی که ما کاوش‌های تاریخی نداشته‌ایم و نمی‌توانستیم خط میخی را بخوانیم، داستان‌های شاهنامه تاریخ روایی مردم بوده‌اند و تا ۵۰۰ سال پیش به این داستان‌ها استناد می‌شده که تاریخ ما چگونه بوده است.

کارگردان مستند شاهنامه فردوسی با اشاره به بیان تاریخ به زبان شعر، عنوان کرد: شعر به وجود آمده است تا از فراموش شدن داستان‌های تاریخی جلوگیری کند. وقتی مطلبی را به صورت آهنگین می‌خوانیم، آن در ذهن ما خواهد ماند و امکان ندارد که کلمه‌ای از آن را حذف کنیم، چون وزن شعر متفاوت می‌شود. به همین دلیل در نسل‌هایی که خط وجود نداشته، تبدیل داستان‌ها به صورت شعر لازمه انتقال تاریخ بوده است‌.

رحمانی‌نسب در رابطه با تولید سریال شاهنامه فردوسی، اظهار کرد: هنگامی که مشغول خلاصه و گزیده‌کردن شاهنامه برای ساخت فیلم بودم، این موضوع که نمی‌توانم تمام شاهنامه را به تصویر بکشم برایم دردآور بود. اگر ایدئولوژی وارد داستان نشود و صرفاً شاهنامه بخواهد منبع فیلم‌نامه باشد می‌توان از آن سریال ساخت، اما لازمه تولید سریال این است که صرفاً برای پرکردن آنتن نباشد.

وی با بیان این‌که «آشنایی فیلم‌ساز با داستان ضروری است»، افزود: شاید به دلیل این‌که فیلم‌سازان فکر می‌کنند که تولید چنین سریالی کار سختی است به این موضوع ورود نمی‌کنند. من نیز در ساخت مستند شاهنامه، به دلیل این‌که با خیلی از گوشه و کُنه آن آشنا بودم و برای همین سراغ آن رفتم.

کارگردان مستند شاهنامه تصریح کرد: متأسفانه اگر بخواهیم چنین سریالی را بسازیم، اولین کاری که صورت می‌گیرد این است که تولید آن را به یک فرد پیشکسوت می‌دهند و نمی‌گذارند که یک جوان آن سریال را بسازد. به نظر من تولید این نوع فیلم‌ها و سریال‌ها احتیاج به تکنولوژی جدیدتری دارد، نه این‌که فقط یک گروه در کنار کارگردان حضور داشته باشد. به نظرم مسئولان باید به جوانان اعتماد کنند و به نظرم جوانانی وجود دارند که توان ساخت چنین فیلم‌هایی را دارند.

رحمانی‌نسب در رابطه با فعالیت‌های آینده خود، بیان کرد: دیده شدن فیلم مستند شاهنامه باعث شد که اتفاقات بزرگی رخ دهد و بسیاری از افرادی که تصور می‌کردند کارهای سخت قابل انجام نیست، متوجه شدند که کارهای سخت هم قابل انجام است. ساخت کار از تاریخ این مملکت جای کار بسیاری دارد و علاقه دارم که اگر قرار باشد باز هم مستند بسازم، در مورد تاریخ و ادبیات کشور بسازم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری فیلم مستند شاهنامه شاهنامه فردوسی داستان های شاهنامه داستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست پر شبکه ورزش در نوروز؛ از مردان آهنین تا مستندهای فوتبالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در نوروز ۱۴۰۳، برنامه «قهرمان ایران» با هدف انتخاب برترین ورزشکار سال ۱۴۰۲ از طریق مردم، هر روز ساعت ۱۶ از قاب شبکه ورزش تماشایی می‌شود.  

فصل جدید «مردان آهنین» هم ساعت ۲۰ مهمان مخاطبان شبکه ورزش است. «نوروز فوتبالی» با گفتگو‌های جذاب با اهالی حرفه‌ای فوتبال، از ۱ فروردین ماه هر روز ساعت ۱۴ حدود دو ساعت همراه فوتبال دوستان خواهد بود و جام رمضان هم ساعت ۱۷:۴۵ از شبکه ورزش سیما پخش خواهد شد.

این شبکه، همچنین چند مستند سریالی و تک قسمتی پخش می‌کند؛ این مستند‌ها هر روز ساعت ۱۸:۴۵ پخش می‌شود.

مستند‌های «سرنوشت» (لیونل مسی)، «هدف و شکوه» (هوگو سانچز)، «راه و رسم منچستریونایتد»، «داستان جان توشاک»، «راز‌های سرخ تیم ملی اسپانیا»، «رایان گیگز؛ سرمربی موقت»، «یوهان کرایوف»، «داستان پیروزی ژرمن ها»، «فرگوسن»، «لیونل مسی ۳۰ سال انتظار» و «پله» از اول تا یازدهم فروردین پخش می‌شود.

مستند سریالی «ادامه بده کاپیتان» هم در شش قسمت هر شب از یکم  فروردین ساعت ۲۱ پخش می‌شود و تکرار آن ساعت ۱۱صبح روی آنتن می‌رود.

مستند سریالی چهار قسمتی «با دیوید بکام تیم ما را نجات دهید»؛ از هفتم فروردین هر شب ساعت ۲۱ پخش می‌شود.

همچنین «رالی قهرمانی جهان» در سیزده قسمت از یکم فروردین هر روز ساعت ۹ صبح و «داستان‌های فوتبال» در سیزده قسمت از یکم فروردین هر شب ساعت  ۲۲ نیز از دیگر مستند‌های سریالی هستند که در این ایام روی آنتن می‌روند.

دیگر خبرها

  • تجربه‌های عاشقانه یک سندروم دان با «ریتم کند»
  • فصل سوم «داستان‌های فوتبال» به شبکه ورزش می‌آید/ انتشار پوستر
  • دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه در اردیبهشت ماه‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
  • فصل سوم «داستان‌های فوتبال» به آنتن شبکه ورزش می‌رسد/ رونمایی از تیزر و پوستر
  • فصل سوم «داستان‌های فوتبال» روی آنتن شبکه ورزش می‌رود
  • پخش مستند «با دیوید بکام تیم ما را نجات دهید» و ۱۱ مستند دیگر
  • دست پر شبکه ورزش در نوروز؛ از مردان آهنین تا مستندهای فوتبالی
  • در ستایش خردنامه ایرانی
  • داستان جذاب شکل‌گیری مغز به روایت بهرام رادان
  • آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی/ داستان جذاب شکل‌گیری مغز به روایت بهرام رادان