Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مرجع عالیقدر شیعیان جهان تاکید کرد: فقر فرهنگی از مهم‌ترین شاخه‌های فقر در جامعه است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک پیام حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) به نخستین همایش ملی علل و پیامدهای فقر فرهنگی و فرهنگ فقر در سیره حضرت علی(ع) در اراک ارسال شد.

مرجع تقلید شیعیان در این متن با اشاره به  برگزاری این همایش گفت: قبل از هر چیز برگزاری این همایش و  تقارن آن با ایام مبارک میلاد حضرت علی(ع) را به همه شرکت‌کنندگان در این مراسم تبریک و تهنیت می‌گویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اسلام مسئله فقرزدایی را یکی از مهم‌ترین دستورات خود قرار داده و راهکارهای برون‌رفت از آن را در آیات و روایات بیان داشته است، البته واژه فقر را از جنبه‌های مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد، اگر فقر، "فقر الی الله" باشد یعنی انسال خالق هستی را منبع خیرات بداند و خود را در همه چیز نیازمند و محتاج خدایی بداند که بی‌نیاز و ستوده است و او را بندگی و عبودیت کند، چنین فقری پسندیده و موجب مباحات بیشتر است.

مرجع تقلید شیعیان در این پیام خاطرنشان کرد: "یا ایها الناس انتم الفقرا الی الله و الله هو الغنی الحمید" (فاطر 15) یا همان گونه که علی(ع) می‌فرماید "الهی کفی بی اذا ان اکون لک عبدا و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا" اما در مقابل این فقر ممدوح موارد دیگری نیز وجود دارد که از نظر اسلام مورد نکوهش واقع شده است، امیرالمومنان علی(ع) در خطبه 26 نهج‌البلاغه ضمن بیان  فقرهای موجود در آن زمان از جمله فقر فرهنگی، دینی، اخلاقی، اقتصادی و امنیتی، هدف از بعثت پیامبر(ص) را خروج از این وضعیت بر می‌شمارد.

فراخوان همایش "علل و پیامدهای فقر فرهنگی و فرهنگ فقر در سیره امام علی(ع)" منتشر شدرئیس کل دادگستری مرکزی: برای مبارزه با فقر فرهنگی باید جهاد علمی صورت گیردروایت تسنیم از آسیب‌های اجتماعی در قزوین / 4 قشری که ‌در معرض خطر فقر فرهنگی قرار دارند + فیلم

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت تلاش برای رفع فقر در جامعه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فقر، فقر فرهنگی به معنای جهالت و نداشتن آگاهی لازم در نگرش به زندگی است که ریشه‌ بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی است که مبارزه جدی را می‌طلبد و برنامه‌ریزی‌های صحیح، اصلاح فرهنگ عمومی جامعه، پرداختن به مقوله اخلاق اسلامی و عزم جدی در این مبارزه نقش به سزایی دارد. از این رو لازم است همه علما، اندیشمندان، متفکران اسلامی ضمن تبیین و تشریح همه جوانب آن، برای زدودن ریشه‌های این معضل بکوشند.

وی افزود: امیدوارم این همایش ملی با بررسی ابعاد ظاهری و پنهانی، فردی و اجتماعی این مسئله بتواند راهگشای اهل علم و مدیران عمل در حل آسیب‌ها و پیامدهای اجتماعی فقر فرهنگی باشد ان شاءالله.

مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: در خاتمه بار دیگر از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این همایش تشکر کرده و توفیق سعادت همگان را از خداوند منان خواستارم.

انتهای پیام/712/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مکارم شیرازی مهم ترین فقر فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۲۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور

تابناک _ سرلشکر جعفری مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله با حمایت از «طرح نور»، تأکید کرد: در همهٔ ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی امکان اشتباه وجود دارد، با تذکر رهبر انقلاب اشتباهات «طرح نور» رفع می‌شود نه اینکه کل طرح زیر سوال برود، بنابراین وظیفهٔ همه است که از این کار حمایت بکنند.

سرلشکر محمدعلی جعفری مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله سپاه پاسداران در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحهٔ حجاب و عفاف، گفت: مهم آن است که بدانیم یک دستگاه و مجموعه‌ای به نام فراجا با آن غیرتی که فرمانده این دستگاه در اجرای وظیفه قانونی طرح نور دارد باید در این مورد باید همه دلسوزان انقلاب و ارزش‌ها و دلسوزان فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی جامعه از این طرح حمایت کنند زیرا این دستگاه وظیفه قانونی خود را اجرا می‌کند. 

وی افزود: هر اقدامی که اجرا می‌شود ممکن است اشکالاتی داشته باشد و به دنبال آن عوامل اجراکننده تذکراتی هم دریافت کنند و این اتفاق هم رخ داده و طبیعی است.

مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله، اظهار کرد: یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.

سرلشکر جعفری بیان کرد: این دو تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.

وی با بیان اینکه این اقدام فراجا جای تقدیر دارد، تصریح کرد: در این شرایط و فضایی که کشف حجاب و برهنگی در کشور از جانب دشمن در حال برنامه‌ریزی و گسترش است، در حال مقابله با آن است.

مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله، تأکید کرد: این وظیفه همه است تا از این اقدام حمایت کنند و ما هم حمایت می‌کنیم.

سرلشکر جعفری عنوان کرد: آن مطالبی که در فضای مجازی در خصوص آقای فضائلی گفته شده و گزارش دروغی که نسبت به ایشان داده شده باید گفت که خلاف این امر انجام نشده و ایشان هم در صحبت دوم خود مجددا تاکید کرده است و دفتر رهبر انقلاب هم تکذیبی نکرده و این نشان دهنده واقعیت آن است، بنابراین حضرت آقا بر انجام این امر تأکید دارند اما تذکر هم داده‌اند که کار درست انجام شود‌.

وی تصریح کرد: بنابر اطلاعی که دارم هم با آن مأموری که خطا کرده برخورد شده و تذکر داده اند و هم در دست کنترل است تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد تا این ماموریت درست انجام شود.

مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله در پایان به نکته‌ای در مورد لایحه عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: چون این لایحه باب میل برخی دوستان نیست لذا شروع به رد کردن آن و زیر سوال بردن این لایحه کرده‌اند که کار بسیار مسموم و نگران کننده است و دوستان باید از این کار پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور
  • تذکر رهبر انقلاب درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • مانوین؛ حل مسائل جامعه با فناوری‌های فرهنگی و نوآور
  • واکاوی ابعاد مختلف مصوبه اخیر مجلس برای تعطیلات آخر هفته
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • شناسایی ۱۲۰ هزار نخبه جامعه کارگری در ۳ سال اخیر