Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس درباره سند ملی مسجد، اظهار داشت: گرچه این سند در مجموعه اسناد تحت سند مهندسی فرهنگی کشور تعبیه شده است اما صرفاً به این دلیل اهمیت پیدا نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه به میزان اهمیت جایگاه مسجد، این سند نیز حائز اهمیت است، گفت: همه آن ادله بلندی که در تعالیم اسلام ناب و رهبران این مکتب پیرامون اهتمام به امر مسجد بیان شده، دلایلی محکم بر اهمیت سند ملی مسجد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: نگاه ما این است که سند ملی مسجد مبنای عمل واقع شود. قرار است معیارهای مسجد با تراز مورد توقع اسلام ناب، در این سند به خوبی دیده شده و دنبال شود.

تجربه تلخ سیاست‌گذاری برای مسجد بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های مردمی

قمی با ابراز تأسف از اینکه تاکنون تجربه خوبی از امعان نظر دستگاه‌ها در امر مسجد نداشته‌ایم، گفت: دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که به حکم حاکمیت اسلام در جمهوری اسلامی، موظف هستند اهتمام واقعی و روز افزون نسبت به مسائل مسجد داشته باشند نه اینکه صرفاً حرکت‌های شعاری از آنها مشاهده کنیم.

وی حضور و فعالیت مردم برای اداره امورات مسجد را امری ضروری خواند و افزود: جایگاه مسجد به زندگی، خانوده، تربیت، هدایت، نظام و امامت جامعه و بسیاری از مسئله‌های مردم گره خورده و می‌خورد؛ بر همین اساس امر مسجد برای مردم ایران مقدس و عزیز است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: باید در طراحی سند ملی مسجد، آراء نخبگان و فرهیختگان تجمیع شود به این جهت که نظرهای مردم را نمایندگی کنند و برای حضور مردم برای پیاده سازی واقعی سند مسجد زمینه سازی کنند؛ اگر مردم پای کار اقامه مکتب و مسجد نیایند کارها آن‌گونه که باید پیش نمی‌رود.

لزوم فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی برای سند ملی مسجد

قمی به بحث فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی مسجد محوری تأکید کرد و گفت: مردم باید سند را ببینند و آن را جدی بگیرند بدین منظور لازم است که سازوکاری طراحی شود. معمولاً این اسناد به مردم ربطی پیدا نمی‌کنند و صرفاً به دستگاه‌های حاکمیتی ابلاغ می‌شوند، نتیجه این می‌شود که برای پیدا کردن این اسناد باید به کتابخانه اتاق کار مسئولان مراجعه کنید.

وی یادآور شد: درست است که سند ملی باید مبنای عمل و برنامه ریزی سازمان‌ها و دستگاه‌ها باشد اما مجموعه‌ها، پویش‌ها و خیزش‌های مردمی و فرهنگ عمومی مردم باید به مرور به امر مسجد اهتمام پیدا کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: سند ملی مسجد باید این مهم را تسهیل کند و در طراحی آن نیز باید این مسئله لحاظ شده و برای فرهنگ سازی و گفتمان سازی آن تلاش شود. مردم اجمالاً می دانند که سند تحولی آموزش و پرورش وجود دارد؛ اما درباره سند ملی مسجد، مردم باید بیشتر بدانند.

قمی مساجد را سنگر اسلام و پایگاه ترویج حیات طیبه خواند و گفت: اگر مسجد یک محله احیاء و آباد شود، مردم آن محل، زندگی آبادتری خواهند داشت.

مأموریت تدوین سند ملی مسجد از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به بنیاد هدایت واگذار شده است. این طرح پس از تدوین برای تصویب و ابلاغ به نهادهای ذی‌ربط، در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسجد احیا تبلیغات قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی سند ملی مسجد دستگاه ها امر مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۹۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان گفت: در طول دو سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در این منطقه تعریف شده است که بخشی از آن‌ها اجرا شده و بخشی در مرحله افتتاح است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی‌اکبر رسالت امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌_ در دیدار شهردار اصفهان با اهالی منطقه ۱۲ در قالب برنامه «مردم سلام» که در مسجد قبای ملک‌شهر برگزار شد، اظهار کرد: این منطقه از جهت وسعت بیشترین وسعت را به خود اختصاص داده است و حاشیه‌های ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که ارتباط خوبی با مردم داشته باشیم، افزود: در همین راستا در مساجد، معابر و در شهرداری منطقه ۱۲ برنامه ملاقات مردمی برگزار شده و ارتباط خوبی با مردم وجود داشته است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در محلات این منطقه گفت: در محله «محمود آباد» سعی شده است با آسفالت معابر، بخشی از مشکلات مردم در این حوزه برطرف شود.

رسالت با اشاره به وجود بزرگترین پارک در محله محمودآباد افزود: این پارک در سال ۱۴۰۲ دیوارکشی شد.

وی با اشاره به مشکل محله عاشق آباد، بن بست ترافیکی این محله و ضرورت دسترسی به خیابان امام خمینی (ره) به عنوان خواسته مردم این منطقه گفت: در محله عاشق آباد معضل ترافیکی به واسطه میدانی که مسجد وسط آن قرار دارد، به‌وجود آمده است که امسال بخشی از آزادسازی آن انجام خواهد شد، همچنین ورزشگاه بزرگ منهاجی در این منطقه افتتاح شد.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به هزینه آزادسازی‌های صورت گرفته برای اجرای پروژه‌ها تصریح کرد: تنها در یک مورد ۲۵ میلیارد تومان برای آزادسازی یک خانه انجام شد و شهرک کوثر به محله عاشق‌آباد وصل خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در محله مهدیه گفت: آسفالت و اصلاح معابر و ساخت مسجدی با همکاری اهالی که به‌زودی افتتاح خواهد شد، از جمله این اقدامات است.

رسالت گفت: در محله و شهرک امیرکبیر که تعداد زیادی از صنعتگران در این بخش حاضر هستند، طی ۲ سال چهار خیابان ساخته شد که ۲ خیابان به‌طور رسمی افتتاح شد و ۲ خیابان دیگر در آینده افتتاح خواهد شد، همچنین در این محله نماد صنعت در مرکز میدان نصب شد.

وی با بیان اینکه در محله ملک‌شهر یکی از بزرگترین معضلات ترافیکی در محله علیخانی برطرف شد و پارکینگی در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد، ادامه داد: برای پیاده‌روسازی و اصلاح آسفالت اقداماتی انجام شده و فرهنگسرای جدیدی کلنگ‌زنی شده است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که از ۱۰ سال پیش در دستور کار شهرداری منطقه بوده، تملک پردیس خانواده است که در حال حاضر ۷۰ درصد آزادسازی آن انجام شده است و فاز نخست آن به‌زودی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مجموع در این ۲ سال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ تعریف شده است که بخشی از آن‌ها اجرا شده و بخشی در مرحله افتتاح است.

کد خبر 747334

دیگر خبرها

  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟
  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان
  • تکیه تاریخی سادات اخوی احیا و بازسازی می‌شود
  • (ویدئو) درخواست کمک امام جماعت از طریق بلندگوی مسجد
  • طرح «حکمرانی محله محور» با حضور مردم در ورامین اجرا می شود
  • تخصیص ۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های محله‌محور منطقه ۵ اصفهان
  • داستان شور نمکی‌ها و قصه شیرین کیک‌ و نوشابه بعدازظهر
  • آمادگی نانوایی‌های کرمانشاه برای پخت نان کامل