Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:31:27 GMT

پوتین خواستار برقراری نظم و آرامش در ارمنستان شد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۴۳۹۷

پوتین خواستار برقراری نظم و آرامش در ارمنستان شد

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد: پوتین در گفت و گوی تلفنی با پاشینیان درباره اوضاع ارمنستان با وی تبادل نظر کرد. 

رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت حفظ نظم و آرامش در ارمنستان و حل و فصل اوضاع این کشور در چارچوب قانون شد. 

پوتین از همه طرف های در ارمنستان دعوت به خویشتنداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیران دفاع روسیه و ارمنستان هم در گفت و گوی تلفنی در خصوص اوضاع سیاسی داخلی ارمنستان تبادل نظر کردند.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد: سرگئی شایگو و واغارشاک هارتیونیان وزیران دفاع روسیه و ارمنستان درخصوص آخرین اوضاع ارمنستان و نیز ماموریت صلحبانان روس در قره باغ گفت و گو کردند. 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در گفت و گوی تلفنی با «آرا آیوازیان» همتای ارمنی خود گفت : منتظر حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع در ایروان هستیم.

به گزارش ایرنا لاوروف امروز عصر پنجشنبه در گفت و گو با همتای ارمنی خود که در وب سایت وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده است خواستار حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع در ایروان شد.

این گزارش می گوید که دیپلمات ارمنی آخرین تحولات کشور خود را به وزیر روسیه اطلاع داده است.

وزارت امور خارجه توضیح داد: از طرف روسیه تأکید شد که ما شرایط را به عنوان یک امر داخلی ارمنستان در نظر می گیریم و ما روی حل و فصل آن به روشی صلح آمیز حساب می کنیم.

به دنبال درخواست ارتش ارمنستان برای استعفا و کناره گیری نخست وزیر این کشور، نیکول پاشینیان این اقدام را یک کودتای نظامی عنوان و اعلام کرد که در میدان جمهوری ایروان برای مردم سخنرانی خواهد کرد.

در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان آمده است: ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان اعتراض قاطعانه خود را نسبت به برکناری معاون اول رئیس ستاد کل به دلایل غیرمنطقی بیان می کند و اعلام می دارد که این تصمیم بدون در نظر گرفتن منافع ملی و دولتی ارمنستان و صرفا بر اساس احساسات شخصی است. برای این کشور، چنین تصمیمی یک گام ضد دولتی و غیرمسئولانه است.

پیش از این رئیس جمهور ارمنستان به پیشنهاد نخست وزیر این کشور، تیران خاچاطوریان، معاون اول رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را برکنار کرده بود.

نخست وزیر ارمنستان به ارتش دستور داد که به کار خود ادامه دهند و از مرزهای جمهوری محافظت کنند.

پاشینیان همچنین از گاسپاریان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان خواست تا داوطلبانه استعفا دهد.

تجمعات طرفداران و مخالفان نخست وزیر ارمنستان در ایروان در حال برگزاری است و هر از گاهی درگیری هایی میان آنها رخ می دهد.

برچسب‌ها روسیه ولادیمیر پوتین ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه ولادیمیر پوتین ارمنستان روسیه ولادیمیر پوتین ارمنستان اخبار کنکور ستاد کل نیروهای مسلح نخست وزیر حل و فصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۴۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سازمان همکاری شانگهای از جمله نهادهای دارای ماهیت و کارکرد سیاسی، امنیتی و اقتصادی محسوب می‌شود که ظرفیت‌های بسیاری برای برقراری صلح و امنیت و موازنه‌سازی در برابر نفوذ آمریکا در منطقه دارد. مسئله فلسطین یکی از عرصه‌های مهمی است که سازمان شانگهای می‌تواند با بهره‌مندی از ظرفیت دیپلماتیک و سیاسی اعضای فرامنطقه‌ای همچون روسیه و چین و اعضای منطقه‌ای مانند ایران به رفع تنش‌ها و برقراری صلح اقدام کند. این سازمان می‌تواند با ایجاد توازن در برابر حامیان اسرائیل به رهبری آمریکا و برقراری سدی در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی عمل کند. باوجود ظرفیت‌های این سازمان در تحقق صلح منطقه‌ای، اما واقعیات عرصه بین‌المللی سمت و سوی دیگری را برای آن رقم می‌زند. به نظر می‌رسد اعضای سازمان شانگهای درصددند با محوریت راهبردها و اهداف ملی پیش بروند. 

درواقع، درهم تنیدگی روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا با برخی دولت‌های عضو سازمان شانگهای همچون چین و هند مانع از آن است که گامی به سوی آتش‌بس و برقراری صلح در غزه برداشت. چنان‌که با روی کار آمدن نتانیاهو سطح مبادلات و همکاری‌های اقتصادی میان چین و اسرائیل افزایش یافته و براساس آمارها، چین میزان ۹/۱۲ میلیارد دلار در زیرساخت‌های این رژیم سرمایه‌گذاری کرده است تا جایی که اکنون به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در آسیا محسوب می‌شود. همچنین فروش گسترده تسلیحات دفاعی به هند عملاً آن را به عمده‌ترین بازار صادرات مصنوعات دفاعی و نظامی رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است. در کنار این‌ها، می‌توان به سایر طرح‌ها و پروژه‌های مشترک میان هند و اسرائیل همچون طرح کریدوری عرب‌مد اشاره کرد که بیانگر درهم‌تنیدگی روابط و وابستگی متقابل هند و رژیم صهیونیستی است و کار سازمان شانگهای برای اتخاذ تدابیری ضد اقدامات بی‌ثبات‌ساز اسرائیل را دشوار می‌کند.

افزون بر این، تفاوت و ناهمگونی میان رویکردها و اهداف منطقه‌ای اعضای بانفوذ سازمان شانگهای با یکدیگر موجب می‌شود همصدایی و اجماع همه‌جانبه اعضا برای ورود به مسئله فلسطین و اولویت قرار دادن صلح غزه مدنظر نباشد. 

از سوی دیگر، نبود ابزارهای بازدارندگی و الزام‌آور برای عملیاتی ساختن تصمیمات سازمان شانگهای عامل دیگری است که آن را در پیگیری اهداف صلح‌جویانه و حل و فصل تخاصمات ناتوان می‌کند. اما روسیه به عنوان دیگر بازوی قدرتمند سازمان شانگهای، در موضع‌گیری درباره مسئله فلسطین دچار نوسان بوده است. باوجود اینکه اقلیت یهودی روس‌تبار در اسرائیل تا مدت‌های طولانی به تنظیم‌گری روابط میان روسیه و رژیم صهیونیستی می‌پرداخته‌اند اما تحولات میدانی در نبرد اوکراین و سپس وقوع جنگ غزه شرایط را به‌گونه دیگری پیش برد. روسیه در مواجهه با اقدامات آمریکا در جبهه غربی و حمایت آن از اوکراین و نیز همسویی آمریکایی‌ها با اقدامات و سیاست‌های اسرائیل تلاش کرده با حمایت از فلسطین به مشروعیت بخشی خود در خاورمیانه و جهان عرب بپردازد. از سوی دیگر روسیه درصدد است از جنگ غزه به عنوان محملی برای کاهش فشارهای نبرد اوکراین و درگیر ساختن آمریکا در خاورمیانه بهره ببرد. بنابراین به نظر می‌رسد روسیه تلاش می‌کند اهداف و منافع ملی خود را از طریق راهبرد محافظه‌کاری و همسویی با اسرائیل و اعراب حامی آن به موازات حمایت از گروه‌های فلسطینی به عنوان جبهه ضدغربی پیش ببرد و همین رویکرد را در سازمان شانگهای عملیاتی سازد. در جمع‌بندی می‌توان گفت گرچه هر یک از اعضای پرنفوذ سازمان شانگهای به تنهایی دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده دیپلماتیک و سیاسی و نیز اهرم‌های اقتصادی برای ملزم‌سازی اسرائیل به ایجاد صلح گسترده در فلسطین هستند، اما زمانی که در قالب سازمان شانگهای گردهم می‌آیند بر اساس محاسبه سود و زیان فردی عمل می‌کنند و همین تعارضات و مغایرت‌های موجود میان اهداف تأسیسی سازمان شانگهای با اهداف فردی اعضا موجب تضعیف کارکرد این سازمان در تحقق صلح و ثبات می‌شود.

دیگر خبرها

  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین به قیمت امنیت تمام اروپا تمام می شود
  • به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه
  • دیدار «پوتین» و «علی اف» در مسکو
  • تاکید کرملین بر عدم تغییر روند درگیری نظامی در اوکراین
  • وزرای امور خارجه ایران و فنلاند خواستار ارتقاء روابط دو کشور شدند
  • روسیه تسهیل تجارت غلات در گروه بریکس را کلید زد