Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز شنبه ۲ اسفندماه ۱۳۹۹ مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، پنج بانک و مؤسسه اعتباری در مهلت تعیین شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را در مجموع به ارزش ۷۵ هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته ثبات نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق ۳۳.۵ هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید ۵ روزه با حداقل نرخ ۱۹.۸۱ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید ۱۶ روز قبل به ارزش ۳۵.۸ هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهارشنبه ۶ اسفندماه انجام شد.

به علاوه، در یک هفته گذشته بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در ۴ نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش ۶۵.۹ هزار میلیارد ریال استفاده کردند. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.

شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خرید یا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

کد خبر 5155846

منبع: مهر

کلیدواژه: اوراق بدهی بازار بین بانکی بانک مرکزی بانک مرکزی ایران قیمت دلار ویروس کرونا شاخص کل بورس قیمت نفت بازار سهام قیمت طلا وزارت نیرو صادرات غیرنفتی بورس تهران قیمت خودرو اقتصاد آمریکا وزارت جهاد کشاورزی بازار سرمایه هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی بازار بین بانکی توافق بازخرید بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۴۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند

جعفر قادری درباره پرداخت نکردن وام ازدواج توسط بانک‌ها گفت: اتفاقاتی که در بازار ارز و سکه افتاده موجب شده تا افراد زیادی نقدینگی خود را از بانک‌ها خارج کنند و الان منابعی برای وام ازدواج وجود ندارد البته چون وام ازدواج جزو تسهیلات تکلیفی است و سودی برای بانک‌ها ندارد به عنوان های مختلف در پرداخت آن سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی اظهار کرد: تا تعادل و توازن در بازار ارز و سکه و سیاست‌های ارزی و پولی ایجاد نشود این مشکلات را خواهیم داشت از آن‌طرف هم بانک مرکزی فشار می‌آورد نقدینگی را کنترل کند تا تورم را کاهش دهد، اما به نظر می‌رسد اقدام درست این است که نقدینگی به بخش‌های تولیدی و کاهش فشارهایی که متوجه تولیدکنندگان است، برود و اگر این کار صورت بگیرد مسائل حل می‌شود، اما به صورت جزیره‌ای نمی‌توان مسائل را حل کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس بیان کرد: با اینکه وام ازدواج جزو تسهیلات تکلیفی است، اما چون منابعی وجود ندارد بانک‌ها نمی‌توانند آن را پرداخت کنند چون اعتبار دولتی وجود ندارد و وام براساس سپرده‌های مردم پرداخت می‌شود و وقتی سپرده مردم از بازار خارج می‌شود بانک‌ها هم در پرداخت وام به مشکل برمی‌خورند.

قادری افزود: بانک از خود منابع تولید نمی‌کند و برای جلوگیری از تخلیه نقدینگی از بانک باید سیاست‌ها اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تزریق کردن پول توسط بانک مرکزی و ایجاد خط اعتباری منشا تورم می‌شود و باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد.

وی بیان کرد: ناترازی‌هایی که الان وجود دارد خود را به نوعی در همه بخش‌ها نشان می‌دهد که در بخش بانکی هم به همین صورت است و الان بانک‌ها اعلام کردند نقدینگی به سمت ارز و سکه می‌رود و پولی باقی نمی‌ماند که بتوانیم تسهیلات بدهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • لیست جدید ابربدهکاران حقوقی و حقیقی بانکی اعلام شد
  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • ۵ باور غلط درباره رتبه اعتباری بانکی/امکان اصلاح رتبه هست؟
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند