Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@08:22:18 GMT

هنرمند هنرهای سنتی شیراز درگذشت

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۴۹۹۶

هنرمند هنرهای سنتی شیراز درگذشت

به گزارش خبرنگار مهر، استاد خائف پناه پنجشنبه ۷ اسفندماه در ۸۳ سالگی درگذشت.

او متولد ١٣١٦ در شیراز از استادان برجسته حجاری و سنگ تراشی بود که فعالیت خود را از نوجوانی نزد دایی خود استاد محمد حجار آغاز کرد.

این هنرمند طی بیش از نیم قرن آثار ارزشمندی را خلق و مرمت بناهای تاریخی متعددی را به انجام رسانده که بخشی از آنها به مرمت مجسمه عظیم شاپور ساسانی در غار شاپور، مرمت پله و گلدانی پای ستون و سنگفرش شبستان مسجد وکیل و تعدادی مساجد دیگر از جمله مسجد بیت الزهرا، مسجد امام هادی، مسجد صاحب الامر، بخش‌هایی از حرم سیدعلاءالدین حسین (ع)، مرمت حوض، پله و پایه‌های ستون‌های باغ عفیف آباد و تعدادی آثار تاریخی دیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرورش شاگردان زیادی از جمله فرزندان استاد، ناصر، کاظم، مصطفی و مرحوم نادر خائف پناه از جمله خدمات این هنرمند شیرازی است.

سال ١٣٩٧ تعدادی از ابزار و آثار ارزشمند با حضور وی طی مراسمی به موزه هنر مشکین فام اهدا و در بخش هنرهای سنتی و معماری این موزه قرار گرفت.

کد خبر 5156305

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز درگذشت چهره ها تشییع هنرمندان ویروس کرونا کرمانشاه شیوع کرونا آمار کرونا شیراز بوشهر مشهد زلزله کرونای انگلیسی بارش برف اردبیل شهرستان کرج سی سخت شهرکرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۴۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت پدر خوشنویسی خرم‌آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، محمدصادق سیف از نخستین موسسان انجمن خوشنویسان خرم آباد و از شخصیت‌ها و مشاهیر فرهنگی لرستان دعوت حق را لبیک گفت.

استاد سیف در رشته‌های مختلف خوشنویسی همچون ثلث و نستعلیق دارای درجه استاد تمامی از انجمن خوشنویسان ایران بود و در طول عمر گرانمایه‌اش در انجمن خوشنویسان خرم‌آباد، شاگردان بسیاری تربیت کرد.

بسیاری از هنرمندان و استادان خوشنویسی لرستان که دارای درجات ممتاز و فوق ممتاز هستند از حضور این استاد فرهیخته بهره‌مند شدند.

محمدصادق سیف علاوه بر هنر خوشنویسی، در حوزه موسیقی هم فعال بود و عود می‌نواخت.

وی با تسلطی که به زبان‌های انگلیسی و عربی داشت، دستگاه‌های موسیقی ایرانی، مقام‌های موسیقی عربی، لحن‌های زیبای قرآنی و گوشه‌های رابط این لحن‌های پیچیده را به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کرد.

استاد سیف در تلاوت قرآن با لحن فصیح عربی بسیار توانمند بود و نمایشگا‌های متعددی از آثار خوشنویسی به ویژه در حوزه خط ثلث برگزار کرد.

وی که به فرهنگ و هنر ایران به ویژه لرستان عشق می‌ورزید، همواره همگان را به پاسداشت این فرهنگ و هنر غنی، کهن و سرشار از حکمت و ابعاد مختلف زیبا‌شناختی آن، تشویق و ترغیب می‌کرد.

در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی که مردادماه ۱۳۹۶ برگزارشد، به پاس بیش از ۵۰ سال خدمات شایان استاد محمدصادق سیف در عرصه هنر خوشنویسی استان و شهرستان خرم‌آباد، از وی تجلیل شد و در سال ۱۴۰۰ نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این هنرمند پیشکسوت قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • راز ماندگاری آثار هنری خلاقیت و ابداع است/ هنرمند باید مهر و امضای خودش را داشته باشد
  • مرمت مساجد وکیل و نصیرالملک شیراز پایان یافت
  • سالی که مش صفر و نقاش کویرها را برد/هزار اقاقیا در چشم تو هیچ بود
  • محمدصادق سیف درگذشت
  • درگذشت پدر خوشنویسی خرم‌آباد
  • (تصاویر) مرمت یک مسجد در ارمنستان با بودجه بنیاد جانبازان!
  • پدر خوش‌نویسی لرستان درگذشت
  • نشان درجه یک هنری برای حسن روح الامین
  • با «موزه هنرهای ملی» آشنا شوید
  • نمای آثار ۵۰ هنرمند با مشارکت بیش از ۵ گالری