Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۶ بود که علی علی آبادی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تعریفی جدید از خودروی لوکس در کشور را ارائه داد. این مقام مسئول معتقد بود که تعریف خودروی لوکس دستخوش تغییراتی شده است.

علی علی‌آبادی اظهار کرد: با توجه به اینکه واردات خودرو‌های لوکس، باعث خروج ارز از کشور می‌شد، از مدت‌ها پیش این بحث مطرح شد که جلوی واردات خودرو‌های لوکس گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر این اساس محدودیت‌هایی مبنی بر منع واردات خودرو‌های بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی ابلاغ شد، اما همچنان این قانون پاسخگو نبود و در جلسات متعدد مطرح می‌شد که چرا هنوز واردات خودرو‌های لوکس ادامه دارد؟ اما چرا این قانون مجددا تغییر کرد؟

در صنعت خودروسازی جهان، کلاسی وجود دارد که در اکثر اتاق‌ها سهیم است و بیشتر به جای پرداختن به مسائل فنی، به بیان نوعی حس اقتصادی می‌پردازد. خودرو‌های لوکس، معیاری است که در هر کشوری معنای خاص خود را دارد. در برخی کشور‌ها به خودرویی لوکس گفته می‌شود که برندی معتبر مثل ب‌ام‌و، بنز و لکسوس را داشته باشند.

در برخی کشور‌ها خودرو‌های بالای 100 هزار دلار را لوکس می‌دانند. در برخی دیگر وجود بعضی امکانات را در کنار برند ملاک قرار می‌دهند. هر چه که است، خودرو لوکس تعریفی دارد که به زیر کاپوت خودرو زیاد ربطی ندارد. بلکه معیار‌هایی را برای انتخاب این دسته از خودرو‌ها انتخاب می‌کنند که به موقعیت اجتماعی مالکان ربط پیدا کند. در کشور ما به خودروی لوکس نگاهی جدید صورت گرفت که تمام قواعد بالا را نقض می‌کند.

 

تعریف غلط خودروی لوکس!

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تعریف خودرو لوکس در کشور و دنیا، گفت: تعریف خودروی لوکس بر مبنای حجم موتور در هیچ کجای دنیا مرسوم نبوده و نیست و ما خودرو‌هایی مثل فورد ماستنگ یا شورولوت کوروت یا مدل‌های گوناگون تویوتا، هیوندای، کیا، فولکس واگن و... در دنیا داریم که موتور‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی دارند، اما در کلاس ماشین‌های لوکس قرار نمی‌گیرند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: قانون منع واردات را برای خودروهای لوکس وضع کردند که این قانون در مرحله نخست بازدارنده نبود! زیرا برخی از فعالان بازار خودرو که اشراف مناسبی بر روی کلاس‌های خودرویی داشتند، در ابتدا اقدام به واردات حدود ۵۰ دستگاه ب ام و i۸ مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ کردند. آی ۸ که یک خودروی لوکس اسپورت کوپه محسوب می‌شود دارای یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو و دو موتور الکتریکی است که حدودا رنج قیمتی آن بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار است.

فرزانه ادامه داد: این خودرو‌ها آن زمان، چون گنجایش موتورشان بر طبق عرفی که قانون مشخص کرده بود، (یعنی ۲۵۰۰ سی سی) بالای این مقدار نبود و با توجه به اینکه خدمات پس از فروش برند BMW در کشور هم وجود داشت، با پاس کردن استاندارد‌ها موفق به دریافت پلاک ملی شد و در آن زمان از ۱ تا ۱.۵ میلیارد، قیمت گذاری شدند و این روز‌ها قیمت نمونه‌های کم کار این ماشین تا ۹ میلیارد تومان نیز در بازار اعلام می شود.

او افزود: اما پس از ورود آن به بازار، تازه برخی سازمان‌ها و تصمیم گیرنده هایشان از ورود آنها مطلع شدند، در حالی که عزمشان را جزم کردند که کلا دیگر خودروی لوکس وارد نشود، پس قانون وضع شده شان دارای نواقصی بود و باید اصلاح می شد، به همین دلیل تغییرات دیگری حاصل شد.

بیشتر بخوانید: 

خودروی شاهین هنوز مجوزهای زیست‌محیطی را دریافت نکرده است/ مخالفتی با پلاک‌گذاری شاهین نداریم

این کارشناس خودرو در خصوص صحبت های علی آبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ، گفت: علی آبادی گفته بود، نمی‌توان فقط حجم موتور خودرو را ملاک لوکس بودن آن قرار دهیم،بنابراین بحث ارزش خودرو نیز به این مورد افزوده و تصمیم بر این شد که برای واردات خودرو‌ها علاوه بر اینکه لازم است حجم موتور آن‌ها بیش از ۲۵۰۰ سی سی نباشد، ارزش خودرو نیز نباید بیش از ۴۰ هزار دلار باشد.

فرزانه گفت: وضع چنین قانونی یعنی عملا تعریف نادرست از یک کلاس خودرویی، البته در همان زمان کارشناسان بسیاری به انتقاد از این قانون پرداخته و آن را تعریفی ناصحیح اعلام کردند، اما طبق معمول به صدایشان توجهی نشد. بعد از این داستان بود که هر چه خودرو از برند‌های مرسدس بنز و ب ام و و در بازار بود، داخل این تعریف قرار گرفت و با ممنوعیت واردات مواجه شد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: کیا هیوندای و تویوتا نیز که در هیچ کجای دنیا برند لوکس نیستند، در این زمره قرار گرفتند و عملا همین تعریف نادرست ذهن عموم مردم را به این سو سوق داد که می‌توان اکثر خودرو‌های وارداتی را خودروی لوکس نامید و مالکشان در زمره افراد خاص قرار می‌گیرند!

فرزانه ادامه داد: در این میان برخی رسانه‌ها نیز به دلیل انتشار همین تعاریف غیر استاندارد، سبب فراگیر شدن خبر و تاثیر آن بر ذهن مردم و مصرف کنندگان شدند. بعد از آن نیز کلا واردات خودرو ممنوع شد و قیمت خودرو‌های وارداتی به خاطر دلایل متفاوتی از جمله افزایش نرخ ارز و وضع این قانون و بسته شدن واردات رو به افزایش افسار گسیخته گذاشت.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: نکته جالب این بود که در همان زمان علی آبادی در پاسخ به اینکه چنین تصمیمی چه تاثیری در قیمت خودرو‌هایی مانند بنز، بی‌ام‌و، لکسوس و...که واردات آن‌ها قطع می‌شود، خواهد گذاشت؟ در پاسخی جالب توجه گفت: فکر نمی‌کنم قیمت این خودرو‌ها افزایش پیدا کند، چرا که دلیلی برای این موضوع وجود ندارد.

فرزانه ادامه داد: به هر حال آنچه مصوب شده، تصمیم هیات وزیران است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که وقتی واردات یک خودرو متوقف می‌شود، خدمات پس از فروش آن نیز به مرور محدود و تعطیل می‌شود، بنابراین طبیعی است قیمت آن خودرو کاهش یابد.

 اما آیا قیمت خودرو‌های وارداتی و قطعاتشان کاهش یافت؟

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: دقیقا طبعات این تصمیم هیئت محترم وزیران سبب افزایش قیمت خودرو‌ها و ضعیف شدن خدمات پس از فروش در پروسه زمانی کوتاهی شد.

فرهاد احتشام‌زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: در سال ۹۳ مصوبه‌ای اجرا شد که به سبب آن واردات خودرو‌های با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی به علت لوکس بودن ممنوع اعلام شد. تعریف خودروی لوکس بر مبنای حجم موتور دسته‌بندی نادرستی است بر همین اساس پیشنهادی برای اصلاح این مصوبه به دولت ارسال شد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: بر اساس این پیشنهاد برای تعریف خودروی لوکس ابتدا قیمت آن سپس میزان مصرف سوخت آن مورد توجه قرار می گرفت.

احتشام زاد در خصوص آینده بازار خودرو‌های وارداتی اظهار کرد: در صورت آزادسازی واردات فضای رقابت شفاف‌تر شده و قیمت‌گذاری روند منطقی‌تری به خود می‌گیرد.

اما تعریف خودروی لوکس در همه جای دنیا چیست؟

در دنیا ۷ کلاس خودروی لوکس وجود دارد که شامل 7 کلاس می شود. کلاس اول خودرو‌های جمع و جور و جامع مثل مرسدس بنز‌های A کلاس و GLA، ولوو V۴۰ و یا ب ام و‌های سری ۱ و ۲ و آلفارومئو جولیتا است،  کلاس دوم خودرو‌های سواری اسپورت جمع و جور مثل مرسدس بنز C کلاس و ب ام و سری ۳ است.

کلاس سوم خودرو‌های میان سایز مثل مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵، کلاس چهارم خودرو‌های تمام سایز مثل ب ام و سری ۷ و مرسدس بنز اس کلاس و مزراتی کواتروپورته و پورشه پانامرا،  کلاس پنجم خودرو‌های فوق لوکس رولزرویس فانتوم یا بنتلی فلایینگ اسپر، کلاس ششم خودرو‌های جی تی مثل اس کلاس کوپه AMG و کلاس هفتم شاسی بلند‌های لوکس مثل پورشه کاین، ب ام و ایکس ۵ و... است.

تمامی این تعاریف ما را یاد این غزل پرمعنا می‌اندازد که به قول شاعر: میان ماه من تا ماه گردون... تفاوت از زمین تا آسمان است؟! و حال نرخ تورم در ایرانقیمت خودروهای داخلی را به قدری افزایش داده که در رمره خودروهای لوکس قرار گرفته اند!

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت خودرو خودرو لوکس کارشناس صنعت خودرو تعریف خودروی لوکس خودرو های وارداتی واردات خودرو واردات خودرو ها خودرو های لوکس خودروهای لوکس قیمت خودرو ها تعریف خودرو ۲۵۰۰ سی سی حجم موتور علی آبادی مرسدس بنز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۵۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های نوروزی برای مدیریت مصرف سوخت

مدیریت مصرف سوخت به‌عنوان یک سرمایه ملی با به‌کارگیری راهکارهای ساده به‌ویژه در ایام سفرهای نوروزی امکان‌پذیر است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با اجرای راهکار‌هایی مناسب می‌توان مصرف سوخت خودرو را مدیریت کرد؛ در گزارش پیش‌رو این راهکار‌های کاربردی، ساده، اما مؤثر را به‌منظور نهادینه شدن فرهنگ مدیریت مصرف مرور کرده‌ایم:

موتور خودر را در فواصل منظم تنظیم کنید، عواملی مانند تنظیم نبودن موتور خودرو، استفاده از قطعات غیراستاندارد و تعمیر و نگهداری از خودرو توسط افراد غیرمجاز به‌شدت بر حجم مصرف سوخت خودرو‌ها تأثیرگذار است.

تجهیزاتی مانند کولر و سیستم تهویه که نیروی مورد نیاز خود را از موتور خودرو تأمین می‌کنند و دیگر تجهیزات اضافی که روی خودرو نصب می‌شوند بر مصرف سوخت خودرو می‌افزایند.

برنامه منظمی برای مراجعه به مراکز تنظیم موتور و تعمیرگاه‌های مجاز داشته باشید و همواره موتور خودرو را در حالت تنظیم نگهداری کنید، تنظیم موتور خودرو تا ۷.۵ درصد سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

فیلتر هوای کارکرده را در موعد مقرر تعویض کنید؛ تعویض به‌موقع فیلتر هوا، نه‌تن‌ها مصرف سوخت خودرو را ۱۰ درصد کاهش می‌دهد، بلکه از موتور خودرو نیز محافظت می‌کند.

به توصیه‌های دفترچه راهنمای خودرو برای انتخاب نوع سوخت مصرفی متناسب با تکنولوژی خودرو توجه کنید، استفاده از سوخت متناسب با سطح فناوری و نیاز خودرو، سبب افزایش عمرموتور و اجزای آن و کاهش میزان آلاینده‌ها می‌شود.

از رانندگی پرخطر، ویراژ دادن، رانندگی تهاجمی و شتابدار یا تخت گاز رفتن خودداری کنید. سرعت متناسب با مصرف بهینه سوخت در خیابان‌ها ۹۰ کیلومتر در ساعت و در اتوبان‌ها ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است و سرعت کمتر یا بیشتر مصرف سوخت را بالا می‌برد.

با دنده مناسب حرکت کنید. افزایش دور موتور خودرو سبب کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور خودرو می‌شود، بنابراین بهتر است در سرعت بالا از دنده بالا استفاده شود.

موقعیت‌ها و مسیر را شناسایی کنید. در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و رعایت فاصله ایمن با دیگر وسایل نقلیه سبب می‌شود خودرو با جریان ترافیک هماهنگ حرکت کند و از ترمز‌ها و شتاب‌گرفتن‌های بی‌مورد که باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود، جلوگیری به عمل می‌آید.

از توقف‌های بی‌مورد پرهیز کنید. سفر‌های شهری طوری برنامه‌ریزی شود که در ساعت‌های سنگین ترافیک نباشد. ایستادن و حرکت کردن مداوم در رانندگی سبب افزایش مصرف سوخت می‌شود.

در توقف‌های طولانی‌مدت وسیله نقلیه خود را خاموش کنید، زیرا بیشتر از آنکه سرد یا گرم بودن موتور مطرح باشد، توقف‌های بی‌مورد است که موجب اتلاف سوخت، افزایش هزینه و آلودگی هوا می‌شود.

روغن موتور خود را برابر دستور سازنده خودرو انتخاب و به موقع تعویض کنید؛ سایش و تماس روغن موتور کارکرده با قطعات موتور علاوه بر فرسودگی قطعات، مصرف سوخت را بالا می‌برد.

باد لاستیک خودرو را به‌ویژه در سفر‌های برون‌شهری (با توجه به حجم توصیه‌شده در دفترچه راهنمای خودرو) تنظیم کنید. لاستیک‌های کم‌باد، افزون بر افزایش مصرف سوخت سبب کاسته شدن ایمنی خودرو و عمر لاستیک می‌شود.

بار اضافی حمل نکنید؛ حمل بار اضافی در صندوق عقب خودرو مصرف سوخت را بالا می‌برد، بنابراین چند لحظه‌ای را صرف خالی کردن صندوق عقب خودرو کنید، زیرا هر نوع تجهیزات یا وسایلی که وزن خودرو را افزایش دهد، سبب افزایش مصرف سوخت می‌شود. بار روی باربند را از کوچک به بزرگ بچینید و روی آن را بپوشانید تا کمترین مقاومت را در مقابل فشار باد ایجاد کند.

از سرریزشدن سوخت هنگام سوخت‌گیری جلوگیری کنید. حجم سرریز بنزین در جایگاه‌های سوخت هنگام سوخت‌گیری قابل توجه بوده و با دقت و پرهیز از عجله می‌توانیم از هدررفت این سرمایه ملی جلوگیری و افزون بر آن ایمنی خود و خانواده را نیز تأمین کنیم.

خودروی خود را در مکان‌های مسقف و دارای سایه پارک کنید. پایین دادن شیشه‌ها قبل از روشن کردن کولر خودرو و استفاده از کولر در جاده‌های سرازیری یا کفی، در کاهش مصرف سوخت تأثیرگذار است.

در مسیر‌های سربالایی یا ترافیک کولر اتومبیل را خاموش کنید. در دیگر شرایط، استفاده از کولر منعی ندارد و به‌ویژه در سرعت‌های بالا، استفاده از کولر مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

از اپلیکیشن‌های مسیریاب برای مدیریت مسیر خود استفاده کنید.

با جست‌وجوی ساده در مرورگر گوگل یا سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، نزدیک‌ترین جایگاه عرضه فرآورده یا سی‌ان‌جی را مشخص کنید تا از مصرف سوخت اضافه برای دسترسی به جایگاه سوخت جلوگیری شود.

متناسب با نیاز‌های خانواده برای خرید خودرو اقدام کنید. خودرو‌هایی در کلاس کوچک و با حجم موتور پایین سوخت کمتری مصرف می‌کنند و از سوی دیگر خودرو‌های دو دیفرانسیل یا در کلاس خودرو‌های بزرگ که دارای حجم موتور بیشتری هستند، بنزین بیشتری مصرف می‌کنند. خودرو‌های کوچک برای محیط‌های درون‌شهری و خودرو‌های بزرگ‌تر برای مسافرت‌ها و تردد‌های بین‌شهری مناسب‌ترند.

دیگر خبرها

  • توصیه‌های نوروزی برای مدیریت مصرف سوخت
  • اسلوموشن ابلاغیه واردات خودروهای کارکرده
  • خودروهای لوکس جنسیس چه تعداد ایراد و نقص دارند؟ /عکس
  • مسیر کوتاه‌ حل ناترازی انرژی؛ CNGسوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل
  • اجازه واردات نامحدود لوازم جانبی خودرو‌های برقی صادر شود
  • توقیف ۴۰ خودروی شوتی در هرمزگان
  • اجازه واردات شارژر خودرو‌های برقی به صورت نامحدود صادر شود
  • ضرورت مقابله با «اجاره کارت ملی» 
  • ضرورت مقابله با اجاره کارت ملی برای واردات خودرو و ثبت نام خودروها
  • ضرورت مقابله با اجاره کارت ملی برای واردات خودرو و ثبت‌نام خودروها