Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-19@08:09:09 GMT

کروناویروس با صحبت کردن هم منتقل می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۵۰۳۱

کروناویروس با صحبت کردن هم منتقل می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین، نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «ناگویا» در ژاپن انجام شده است، نشان می دهد هوای بازدم و قطرات ویروس که از فرد کرونایی بدون ماسک در زمان صحبت کردن در هوا منتشر می شود، تحت تأثیر نیروی جاذبه زمین به سمت پایین حرکت می کند و قبل از چسباندن خود به نزدیکترین فرد، در هوا پراکنده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یافته ها نشان می دهد جریان هوای بازدم در نزدیکی و اطراف دو نفری که در حالت های چهره به چهره که اغلب در صنعت خدمات، سالن آرایشگاه ها، مطب دکترها و سالن های مراقبت های بهداشتی یافت می شود به راحتی می تواند موجب گسترش ویروس شود.

محققان در این مطالعه ویژگی های انتشار هوای بازدم افراد مبتلا به کرونا را با ماسک و بدون ماسک و در حالت های ایستاده، نشسته، صورت رو به پایین و نیز در حالت خوابیده و صورت رو به بالا است بررسی کردند.

ویروس کووید ۱۹ از فرد آلوده و زمانی که قطرات ریز تنفسی در هوای بازدم آنها منتشر می شود، گسترش می یابد و این موضوع ربطی به علامت دار بودن و یا علامت دار نبودن این افراد ندارد.

بیشتر مطالعاتی که در همه گیری کرونا انجام شد، در مورد جریان هوای بازدم بر روی سرفه یا عطسه متمرکز شده اند که می تواند آئروسل ها را در مسافت های طولانی منتشر کند؛ هرچند محققان اظهار داشتند که ویروس کرونا از طریق صحبت کردن یا آواز خواندن نیز گسترش می یابد.

محققان در این مطالعه با استفاده از دود و نور لیزر، جریان هوای بازدم منتشر شده در نزدیکی و اطراف دو نفر را در حالت هایی که معمولا در صنعت خدمات یافت می شود، بررسی کردند.

آنها این مطالعه را در یک سالن آرایشگاه در ژاپن انجام دادند. محققان در این مطالعه با استفاده از سیگارهای الکترونیکی، دود مصنوعی تولید کردند که متشکل از قطراتی به قطر حدود یک دهم میکرون بود که مشابه اندازه ذرات ویروس کرونا است.

مایعی که در این سیگارهای الکترونیکی استفاده می شود، مخلوطی از گلیسیرین و پروپیلن گلیکول است و ابری از قطرات ریز تولید می کند که نور را از لیزر پراکنده کرده و اجازه تجسم الگوهای جریان هوا را فراهم می کند.

به گفته محققان، زمانی که ماسک بر صورت باشد در حالت ایستاده یا نشسته، ابر بخار تولید شده در زمان صحبت کردن تمایل دارد که به بدن سخنران که گرم تر از هوای محیط اطراف است، بچسبد.

اما زمانی که فرد سخنران خم می شود و مشتری در زیر دست وی نشسته است، این ذرات آئروسل از بدن فرد سخنران جدا شده و بر روی مشتری زیرین می افتد. در این حالت اگر مشتری در حالت خوابیده و یا نشسته در زیر دست فرد سخنران باشد، آلوده می شود.

قدرت انتشار این قطرات آئروسل حتی در صورتی که سخنران ماسک بر چهره ندارد مشخص تر می شود. برعکس، استفاده از محافظ های صورت (شیلد) می تواند مانع از حرکت هر نوع آئروسل منتشر شده از اطراف ماسک فرد سخنران به سمت مشتری شود.

محققان گفتند: از این رو استفاده از ماسک و محافظ های صورت در هنگام ارائه خدمات به مشتریان در سالن های آرایش الزامی است.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ماسک کرونا کووید ۱۹ کروناویروس شیلد هوای بازدم فرد سخنران صحبت کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۵۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری | پرسپولیس واگذار شد | این باشگاه با چه قیمتی و به کجا منتقل شد؟ + جزئیات واگذاری

به گزارش همشهری آنلاین،‌ در این اطلاعیه آمده که ۵۱ درصد از سهام باشگاه پرسپولیس که متعلق به وزارت ورزش و جوانان است، به صورت عمده و نقد از طریق بازار پایه فرابورس به فروش خواهد رسید.

نکته جالب اینکه تاریخ این عرضه روز ۱۱ فروردین ماه اعلام شده که آخرین مهلت باشگاه‌ها برای تعیین تکلیف مجوز حرفه ای حضور در مسابقات آسیایی لیگ نخبگان و قهرمانان برای فصل جدید است.

این در شرایطی است که قیمت سهام پرسپولیس باشگاه پرسپولیس در همان روز مشخص خواهد شد اما کمتر از ۲۱۱ میلیارد تومان برای ۵۱ درصد نیز نخواهد شد.

این در حالی است که کارگزاری بانک ملی ایران به عنوان خریدار پرسپولیس معرفی شده تا به این ترتیب سهام باشگاه سرخپوش پایتخت در اختیار این بانک مشهور قرار بگیرد.

البته مشخص نیست که ۴۹ درصد سهام باقی مانده به چه شکلی عرضه می‌شود چرا که باشگاه پرسپولیس عملا ۱۰ درصد سهام را در ابتدا به خریداران خرد مردمی انتقال داده بود.

با این وجود حالا بانک ملی به عنوان سهامدار اصلی پرسپولیس تصمیم گیر اصلی سرخپوشان نیز خواهد شد و اکثریت هیئت مدیره را در اختیار خواهد داشت.

کد خبر 839896 منبع: خبرورزشی برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • بمباران عامدانه غزه هنگام سحر و افطار
  • چت‌بات ایلان ماسک متن‌باز می‌شود
  • ماجرای تیراندازی در مراسم عروسی ایذه / ۱۳ نفر به بیمارستان منتقل شدند
  • انجام بیش از ۶۴ هزار ماموریت اورژانس در هرمزگان
  • فوری | پرسپولیس واگذار شد | این باشگاه با چه قیمتی منتقل شد؟ + جزئیات واگذاری
  • فوری | پرسپولیس واگذار شد | این باشگاه با چه قیمتی و به کجا منتقل شد؟ + جزئیات واگذاری
  • طرز استفاده از ماسک صورت (آموزش صفر تا 100)
  • صحبت بدون تارهای صوتی با برچسب هوش مصنوعی
  • صحبت کردن بدون تارهای صوتی با برچسب هوش مصنوعی
  • حمله باراک اوباما به پروژه‌های جاه‌طلبانه ایلان ماسک و جف بزوس: به‌جای استعمار مریخ باید زمین را نجات داد