Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر دریادار «امیر رستگاری» افزود: در سال ۱۳۷۶ در کارخانه‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نمایشگاهی بر پا شد که فرمانده معظم کل قوا از آن نمایشگاه بازدید داشتند. ایشان در پایان بازدید فرمودند بروید یک ناوشکن بسازید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروی دریایی ما در آن زمان در حد سامانه و سیستم بود و ساخت این ناوچه کار آسانی نبود و این بیان نشان داد که مقام معظم رهبری به دنبال چشم‌انداز دوردست برای نیروی دریایی هستند. خطاب فرمانده به سرباز نشانگر انتظار فرمانده است پس با همه سختی‌ها فرمان را آغاز کردیم. در آن زمان تجهیزات ما همه غربی بود و آن زمان راهبری و تعمیرات را انجام می‌دادیم اما همه تجهیزات وارداتی بود.

رستگاری اظهار داشت: مقام معظم رهبری ویژگی‌های ناوشکن پیشنهادی را نیز تعیین کردند و از ما خواستند ناوشکنی با قابلیت حمل بالگرد و پرتاب موشک بسازیم و نبود سامانه پرتاب موشک در ناوشکن‌های آن زمان برای ما نقطه ضعف بود. ناوشکن‌هایی که در آب‌های آزاد حضور دارند، نیازمند جایگاه بالگرد و پرتاب موشک هستند و ساخت ناوشکن به تنهایی، افقی دوردست بود اما ایشان خواستار ناوشکنی با قابلیت حمل بالگرد و پرتاب موشک بودند.

وی افزود: در ۳۰ بهمن سال ۱۳۸۸ ناوشکن ساخته شد و برای مراسم الحاق مقام معظم رهبری نیز حاضر شدند. همه آن سال برای ما خاطره هست. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود گفتند خیلی‌ها معتقد بودند که ساخت ناوشکن شدنی نیست اما این کار انجام شد و نسبت به همت شما این ناوشکن کار بزرگی نیست و از نظر ایشان اساس کار قدردانی نیروی انسانی از توانایی‌هایش و شناخت استعدادهایش است.

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تاکید کرد: باید استعداد و نیرویی که خداوند به ما داده است را به عرصه عمل بیاوریم و نباید از بزرگی و عظمت کارها بترسیم. روحیه خودباوری و اراده؛ توان کشور را به‌جایی رسانده است که توانایی ساخت ناوشکن را داریم. ناوشکن جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی برای تاریخ شناورسازی نظامی ایران بود و این ناوشکن تنها برای نیروی دریایی اهمیت ندارد بلکه دستاوردهای بزرگی را برای کشور داشت.

رستگاری خاطرنشان کرد: کشورها در ساخت ناوشکن پلتفرم‌ها را تغییر نمی‌دهند و نیازی هم به تغییر پلتفرم‌ها نیست و سامانه‌ها و سیستم‌ها تغییر می‌کنند. رادارها را قدرتمندتر و با برد بالاتر ارائه می‌دهیم و دقت ناوچه‌ها در هدف‌یابی بیشتر می‌شود و سیستم‌های هدایت آتش، جست‌وجو، سامانه اپتیکی، سوناری و جنگال را ارتقا می‌دهیم و بعد از ناوشکن جماران، موفق به ساخت ناوشکن دماوند شدیم. سهند نیز در کارخانه‌ها نیروی دریایی ساخته شد و در آینده نزدیک نیز ناوشکن دنا را خواهیم داشت.

وی افزود: ناوشکن جماران کاملاً ایرانی است و از هیچ عنصر خارجی کمک نگرفته‌ایم. تمامی مراحل طراحی و تولید توسط متخصصین داخلی انجام شد و این ناوشکن نیروی دریایی را به توانایی و ساخت ناوشکن رساند. برای ساخت این ابرسامانه باید ده‌ها دفتر طراحی را به کار بگیریم و نیازمند دفتر طراحی ساخت سازه، رانش و قوای محرکه، رادار، سونار، آپتیک، موشک، توپخانه و… هستیم. همچنین دستاوردی برای سازمان‌های وزارت دفاع بود که ساخت همه تجهیزات مثل رادارها و سامانه‌هایی مثل جنگ الکترونیکی و سونار توسط سازمان‌های صنعتی وزارت دفاع انجام شد و همچنین صنایع غیرنظامی کشور به کار گرفته شدند.

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع اظهار داشت: در همه جای دنیا ناوشکن‌سازی به صورت کنسرسیوم جهانی کار می‌کند و هر قطعه را کشوری می‌سازد. ایران همه قطعات را با ظرفیت‌های داخلی می‌سازد و سیستم رانش را در ابتدا از خارج کشور خریدیم که با شیطنت شرکت سازنده مواجه شدیم و آن‌ها موتور را برای ما فرستادند اما قطعات کامل نبود. قطعاتی مثل گیربکس، سیستم خنک‌کننده و کنترل را برای ما نفرستادند و موتور قابل استفاده نبود و به دنبال کارشکنی بودند. یک شرکت دانش‌بنیان گیربکس ۱۰ هزار اسب قدرت را برای اولین‌بار طراحی و تولید کرد. حدود ۶۰ شرکت صنعتی و دانش‌بنیان در ساخت ناوشکن به ما کمک کردند و پمپ‌های آب‌شور دریا، تابلوها، سوئیچ بردها و سامانه‌های داخلی را توسط این شرکت‌ها ساخته شد. باید از سرلشکر صالحی و امیر سیاری نیز یاد کنم که حمایت و پیگیری‌های خوبی را داشتند و همه این روزها لذت‌بخش و غرورآفرین بود.

رستگاری تاکید کرد: یکی از مأموریت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حفظ خطوط مواصلاتی ناوگان تجاری و نفتی کشور است و ایران با ۵ اقیانوس جهان ارتباط دریایی دارد و صادرات و واردات کالا را از این طریق انجام می‌دهیم. در سال ۱۳۸۶ با پدیده شوم دزدی دریایی در خلیج باب‌المندب مواجه شدیم که در ورودی دریای سرخ مورد حمله قرار گرفتیم و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مأمور اسکورت شناورها شد و بیش از ۶۰ ناوگروه امنیت خطوط مواصلاتی را برقرار کرده‌اند و دیگر شاهد حمله نبودیم.

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در پایان گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به ناوگان سایر کشورها نیز خدمت‌رسانی کرده است. نجات شناور تجاری کشور چین در سال ۱۳۹۴ نمونه این خدمات است که دزدان دریایی این شناور را ربوده و کارکنان کشتی را گروگان گرفته بودند. از طریق سفارت چین درخواستی به وزارت خارجه ایران ارسال شد و در نهایت هم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موظف به نجات شناور شد که در عملیات منحصر به فردی تکاوران ما شناور را در ۲ ساعته آزاد کردند و هیچ‌یک از خدمه آسیب ندیدند و بدنه این شناور از سطح دریا ۲۰ متر ارتفاع داشت و با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت در حال فرار بود.

برچسب‌ها دانش بنیان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری ارتش جمهوری اسلامی ایران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانش بنیان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری دانش بنیان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری ارتش جمهوری اسلامی ایران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اخبار کنکور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ارتش جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری ساخت ناوشکن پرتاب موشک وزارت دفاع برای ما آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۶۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر اسماعیل هنیه به ایران/ حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه چین/ جزئیات تماس تلفنی بورل با امیرعبداللهیان

بین الملل تابناک: سفر اسماعیل هنیه به ایران، حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان، اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه چین، جزئیات تماس تلفنی بورل با امیرعبداللهیان و درخواست پاکستان برای معافیت از تحریم های ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

سفر اسماعیل هنیه به ایران

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران سفر می کند.

 رئیس دفتر سیاسی حماس در جریان سفر به تهران در روز سه شنبه ۷ فروردین ماه با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رایزنی می کند.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود هنیه در جریان سفر به ایران با تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و رایزنی کند.

حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان

منابع خبری پاکستان اعلام کردند که توطئه حمله تروریستی به پایگاه نیروی دریایی در ایالت بلوچستان با واکنش فوری نظامیان خنثی شده و طی آن ۴ مهاجم کشته شدند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، گروه تروریستی و تجزیه طلب ارتش آزادیبخش بلوچ مسوولیت حمله به پایگاه نیروی دریایی در شهر تربت واقع در ایالت بلوچستان را برعهده گرفت.

واکنش فوری نیروهای امنیتی پاکستان مانع از ورود مهاجمان به داخل محوطه پایگاه نیروی دریایی شد و درپی تبادل آتش، چهار تروریست کشته شدند.

منابع خبری پاکستان افزودند که توطئه حمله تروریستی دفع شد و نیروهای امنیتی عملیات پاکسازی در منطقه و بازداشت دیگر عوامل دخیل در این حمله را آغاز کردند.

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه چین

ایالات متحده در اقدامی مشترک با انگلیس از اعمال تحریم‌هایی علیه یک شرکت و ۲ فرد در ارتباط چین به بهانه حملات سایبری علیه هر ۲ کشور خبر داد.

 مقامات آمریکا و انگلیسی روز دوشنبه مدعی شدند شرکت و افراد تحریم‌شده مسئول هک‌هایی هستند که ممکن است به آن‌ها اجازه دسترسی به اطلاعات ده‌ها میلیون رای‌دهنده انگلیسی را داده باشد.

آن‌ها همچنین ادعا کردند که این شرکت و اشخاص مسئول حملات علیه قانون‌گذاران انگلیسی و آمریکایی هستند که در رابطه‌ با تهدیدهای چین هشدار داده بودند.

انگلیس نیز هکرهای چینی را به تلاش برای نفوذ به ایمیل قانون‌گذاران منتقد به چین متهم کرد.

در همین رابطه، لندن قوانینی را در زمینه مبارزه با جاسوسی تشدید خواهد کرد و لایحه مربوطه، امروز در مجلس عوام انگلیس بررسی خواهد شد.

بر اساس ادعاهای موجود، هکرهای چینی سرورهای کمیسیون انتخابات انگلیس را هک و سعی کردند به اطلاعات شخصی برخی از اعضای مجلس عوام و مجلس علیای این کشور  دسترسی پیدا کنند.

جزئیات تماس تلفنی بورل با امیرعبداللهیان

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بسیار مهم است که ایران از نفوذ منطقه ای خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.

 جوسپ بورل ساعاتی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه، طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که با وزیر امور خارجه کشورمان درباره اوضاع غزه گفت‌وگو کرده است.

وی افزود: بسیار مهم است که ایران از نفوذ منطقه‌ای خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.

وضعیت محکومان امنیتی در ایران و برنامه هسته‌ای کشورمان از دیگر مسائلی است که به گفته بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان مورد بحث قرار گرفت. وی همچنین با تکرار ادعای بی‌اساس درباره کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین مدعی شد که نگرانی شورای اتحادیه اروپا در مورد «انتقال احتمالی» موشک های ایران به روسیه را تکرار کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال تسلیحات به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد و بر لزوم توقف درگیری‌ها تاکید کرده است. امیرعبداللهیان در این تماس، تکرار ادعاها در مورد ارسال سلاح ایرانی برای استفاده علیه اوکراین را داستان‌سرایی و ادعایی کسل‌کننده و فاقد پایه و اساس خواند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه کشورمان، دو طرف درباره اهمیت تداوم گفتگوها برای لغو تحریم‌ها نیز رایزنی کردند. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات و تماس‌های مستمر میان انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم به تداوم همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و متقابلاً انتظار جدی دارد طرف‌های غربی در قبال تعهدات خود در موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها کاملاً پایبند باشند.

درخواست پاکستان برای معافیت از تحریم های ایران

 وزیر نفت پاکستان با اعلام اینکه کار روی احداث خط لوله مرتبط با پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران به زودی آغاز می‌شود، افزود: اسلام‌آباد قاطعانه به دنبال دریافت معافیت تحریمی از آمریکا خواهد بود.

مصدق ملک روز دوشنبه طی گفت‌وگو با خبرنگاران حوزه انرژی در اسلام‌آباد اعلام کرد که پاکستان به زودی کار روی پروژه گاز ایران را آغاز می‌کند.

وی اظهار داشت که دولت موقت پاکستان اقدام برای ارائه درخواست رسمی به آمریکا جهت دریافت معافیت تحریمی ایران را به تعویق انداخته بود اما دولت فعلی این موضوع را با قدرت دنبال می‌کند.

مصدق ملک افزود: پاکستان قاطعانه پرونده معافیت تحریمی را پیگیری کرده و از آمریکا می‌خواهد که این مطالبه اسلام‌آباد را بپذیرد.

وی گفت که پاکستان به زودی کار روی خط لوله انتقال گاز از ایران را آغاز می‌کند و تلاش خواهد کرد که با راهکارهای سیاسی و فنی از سد تحریم‌های آمریکا عبور کند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هفته گذشته در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقام آمریکایی علیه همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد در حوزه انرژی‌، اعلام کرد: اسلام‌آباد نیازی به مشورت دیگران یا معافیت تحریمی ندارد و ما متعهد به انجام پروژه مهم انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان هستیم.

ممتاز زهرا تاکید کرد: تصمیم اخیر دولت پاکستان برای پیشبرد خط لوله گاز و احداث آن در محدوده خاک پاکستان یک تصمیم مستقل و آزاد است و این عملیات در خاک پاکستان به زودی اجرا خواهد شد.

وزارت نفت پاکستان اوایل اسفند ۱۴۰۲ با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی اسلام آباد دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله ۸۱ کیلومتری از بندر «گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

مقام های سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند: اسلام آباد باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی‌.پی در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

 

دیگر خبرها

  • رزمایش مشترک چین، روسیه و ایران علیه کشوری نیست
  • استقبال از پرچم رضوی در عرشه ناوشکن دنا
  • سفر امیر عبداللهیان به عشق‌ آباد
  • ادعای فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • بازدید فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش از بندر امیرآباد
  • تاریخ‌سازی سربازان گاز در سال ۱۴۰۲
  • سفر اسماعیل هنیه به ایران/ حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه چین/ جزئیات تماس تلفنی بورل با امیرعبداللهیان
  • سوءاستفاده مشتریان خارجی از وضعیت فروش نفت ایران
  • قدردانی سفیر ایران از نیروی دریایی پاکستان
  • سوء استفاده مشتریان خارجی از رقابت چند نهاد و ارگان برای فروش نفت ایران: بیگانگان تخفیفات قابل ملاحظه ای می‌خواهند!