Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@17:27:08 GMT

گردنه‌ای که مانع خدمت رسانی می شود!

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۷۲۶۶

گردنه‌ای که مانع خدمت رسانی می شود!

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، به همراه مسئولان اجرایی شهرستان ریگان راهی مناطقی می شویم که اوج محرومیت در این مناطق بیداد می‌کند. مناطقی که به دلیل صعب العبور بودن و نداشتن راه مناسب فاقد امکانات است.

سفر ما از روستایی در بین مرز ریگان و رودبار آغاز می شود، سفری که تنها چند کیلومتر آن آسفالت و مابقی آن سنگلاخ وصعب العبور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۰کیلومتر  از این مسیر آن قدر مشکل دارد که مردم تنها با موتور سیکلت یا وانت سواری از آن تردد می کنند.

اینجا مناطقی به چشم می خورد که در اوج محرومیت شدیدند، جایی که مردمانش از امکانات اولیه زندگی نیز برخوردار نیستند. مقصد سفر ما روستا‌های دهنه عباسعلی، شوراب، پدموکی و پتکی در شهرستان ریگان است.

به روستای دهنه عباسعلی، روستایی خوش آب وهوا با بهترین ظرفیت‌های کشاورزی می رسیم، روستایی که در گذشته، صد‌ها خانوار در آن سکونت داشتند اما  خشکسالی و نبود راه مناسب سبب مهاجرت  نیمی از اهالی آن شده است.

محمد شجاعی یکی از اهالی این روستا می گوید: روستای ما فاقد راه ارتباطی مناسب است، لذا به دلیل سنگلاخی بودن بودن مسیر، باید ساعت‌ها و به سختی از این مسیر تردد کنیم.

مصطفی شهریاری شهروند دیگری می افزاید: اگر در این روستا فرزندان ما مریض شوند، اگر بخواهیم آن ها را به شهر برسانیم، احتمال مرگشان وجود دارد.

اگر چه در این روستا، نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات ارزنده‌ای از جمله راه اندازی سایت تلفن، برق رسانی، خانه بهداشت و... به انجام رسانیده است، اما به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب لزوم افزایش خدمات احساس می شود.

یکی دیگر از دغدغه های اهالی این روستا نبود آب اشامیدنی سالم است، منطقه‌ای با ظرفیت و آب فراوان که مردمانش همچنان تشنه اند.

به روستای شورآب رسیدیم روستایی که امروز ساکنانش تنها خاطرات گذشته خود را تعریف می کنند و امروز این روستا بیشتر به خاطره ای تبدیل شده است.

اکنون به گردنه‌ای می رسیم که سال‌های سال مانع ارتباط شهرستان ریگان با اهالی این مناطق شده است، گردنه‌ای که اگر چه ۱۰کیلومتر است، اما ساعت‌ها باید در آن به سختی تردد کرد.

آرزوی مردم این منطقه بازگشایی و تسطیح این محور است، محوری که تردد در آن تنها با موتور سیکلت و وانت پیکان به سختی امکان پذیر است.

رضا شهریار یکی از اهالی این روستا با اعلام اینکه سال‌هاست تنها امید ما بازگشایی این مسیر است، می گوید: ما همیشه با تردد در این محور، مجروح می شویم و وسایل نقلیه ما در این مسیر همیشه دچار حادثه و خسارات فراوانی شده است.

به سختی خود را به آخرین روستای شهرستان ریگان می رسانیم، روستایی در دامان کوه، اما محروم از تمامی امکانات با مردمانی سخت کوش و بدون سرپناه مقاوم که در بدترین شرایط زندگی می کنند، روستای پدموکی، روستایی با صد‌ها خانوار که وجود گردنه‌ای، سبب قطع راه ارتباطی آن با شهرستان شده و محرومیت در آن را دوچندان کرده است.

مجید فرامرزی یکی از اهالی روستا می گوید: وجود گردنه‌ای صعب العبور سبب شده است که ما در محرومیت شدید قرار بگیریم.

زهرا .ب یکی دیگر اهالی این روستا می افزاید: خانه‌های ما از سنگ وچوب ساخته شده و همین سبب شده ما با ترس و واهمه در آن‌ها زندگی کنیم.

امین باقری فرماندار ریگان در بازدید از این روستا‌ها  گفت: با تخصیص اعتبار به زودی مسیر ریگان به جنوب بازگشایی و تسطیح خواهد شد.

او افزود: با همکاری اداره عشایری و استقرار دستگا‌ه های راهداری، گردنه این محور بازگشایی خواهد شد.

باقری تصریح کرد: برای بازگشایی و تسطیح محور برخی از این مناطق ۴۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

فرماندار ریگان گفت: ساخت وساز روستا‌های پدموکی با توجه به صعب العبور بودن با هماهنگی جنوب استان، به زودی آغاز خواهد شد.

باقری افزود: آب رسانی به این روستا با هماهنگی اداره عشایری انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: با تجهیز یک حلقه چاه با اعتبار ۴ میلیارد ریال به همت اداره عشایری در منطقه دهنه عباسعلی حفر خواهد شد.

فرماندار ریگان بیان داشت: مسیر سرزه به دهنه عباسعلی در دستور کار آسفالت قرار دارد که با اتمام پروژه سرزه، آسفالت این محور آغاز خواهد شد.

باقری افزود: تمامی واحد‌های مسکونی نیمه مقاوم در این مناطق مقاوم سازی خواهد شد.

او تصریح کرد: ارتباط این مناطق با راه اندازی بی تی اس تلفن همراه مهیا خواهد شد.

فرماندار ریگان بر احیای کشاورزی دهنه عباسعلی تاکید کرد و گفت: با حمایت اداره عشایری، کشاورزی در این منطقه احیا خواهد شد.

باقری پیش بینی کرد: با فراهم کردن امکانات، شاهد مهاجرت معکوس به این روستا‌ها در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

گزارش از موسی ملائیان

انتهای پیام/ب

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محرومیت زدایی فرمانداری کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۷۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب رسانی به ۷ روستا در بم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان، سردار نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان گفت.بمناسبت تا سیس سپاه پاسداران امروز افتتاح طرح آب رسانی به ۷ روستا در مناطق عشایری شهرستان بم با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری رسید.
وی افزود این طرح با مشارکت قرارگاه نهضت آب رسانی مرد میدان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا شدده است وتعداد ۱۰۲۷ نفر  در روستاهای دهنه سراسیاب،گزوگان،دهو،کهنو،مرغک،دارزینفهمت اباد و گردوسر از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند .

دیگر خبرها

  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از ۵ ماه + تصویر
  • بازدید امام جمعه پاوه از عملیات برفروبی «گردنه ته‌ته»
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • بازگشایی گردنه بیژن پادنای سمیرم
  • بازگشایی مرتفع‌ترین جاده برف گیر ایران در شهرستان دنا
  • گردنه بیژن پادنای سمیرم بالاخره بازگشایی شد
  • آب رسانی به ۷ روستا در بم
  • در این نقطه از ایران هنوز ۵ متر برف وجود دارد
  • ارتفاع برف در گردنه تته بیش از ۵ متر است