Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:09:23 GMT

کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بوکان مهار شد

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۷۳۲۸

کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بوکان مهار شد

سید امید خلیل‌زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اعلام تلفات در یکی از خانوار های روستای ترکمان کندی در شهرستان بوکان، بلافاصله با اعزام اکیپ های واکنش سریع دامپزشکی اقدامات قرنطینه و تشخیص بیماری در کمتر از یک روز انجام شد.

وی اظهار داشت: در این واحد روستایی پنج مورد تلفات مشاهده شد که تمامی ۳۲ مورد طیور در حال نگهداری در محل نگهداری آنها، معدوم سازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: موارد مبتلا شده از میدان دواب خریداری شده بودند که طی هماهنگی های لازم مقرر شده میادین دواب و مراکز زنده فروشی ماکیان و مرغ در استان تعطیل شود.

خلیل زاده بیان کرد: طی پایش‌های انجام شده در شعاع یک و سه کیلومتری این کانون مرغداری صنعتی وجود نداشته ولی در شعاع ۱۰ کیلومتری ۱۴ واحد وجود دارد که هفت واحد آن فعال است و هشدار های لازم در زمینه رعایت و دقت در موارد امنیت زیستی به متولیان بیان شده است.

وی بیان کرد: در قالب برنامه رصد و پایش بیماری اقدامات مورد نیاز در شعاع های اپیدمیولوژیک بیماری بر اساس برنامه ملی کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  این بیماری در روستای فوق  مهار و مختومه سازی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در داخل استان کاملا مهار و مدیریت شده است، از مرغداران خواست که به اطلاعیه های بهداشتی در خصوص بیماری انفلوانزای فوق حاد پرنددگان توجه کنند و هرگونه کاهش تولید و کاهش مصرف و تلفات را به دامپزشکی اطلاع دهند.

دکترخلیل زاده همچنین از روستائیان در سطح استان درخواست کرد درصورت مشاهده هرگونه تلفات در طیور روستایی موضوع را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی گزارش کنند.

وی گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت این بیماری در صنعت طیور و پیامدهای احتمالی شیوع آن در جمعیت طیور صنعتی و بومی از تمامی کارشناسان و تولیدکنندگان بخش طیور در سراسر استان در خواست می شود تا به محض دیدن کوچکترین علایم مشکوک به آنفلوانزای پرندگان، موضوع را به دامپزشکی شهرستان و استان گزارش کنند.

در بهمن ماه نیز یک واحد در روستای حاجی خوش مهاباد واقع در هشت کیلومتری تالاب کانی برازان مهارشده است و هفته گذشته نیز در پی دریافت گزارش رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ۲ کانون آلوده در طیور بومی و سنتی روستای "قجی آباد" مهاباد و "جران" پیرانشهر بلافاصله معدوم شدند.

 طیور مبتلا از میادین دواب محمدیار و مهاباد و سایر میادین خریداری شده و یک هفته بعد از خرید تلفات در آنها رخ داده بود.

آذربایجان غربی در کریدور تردد پرندگان مهاجر قرار دارد به همین علت همه ساله خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طیور این استان را تهدید می کند.

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان می باشد، ویروسهای آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ C,B,A می باشند. در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری نماید. این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند.

پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروسهای آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. خوک به عنوان میزبان واسط ویروسهای آنفلوانزای طیور و پستانداران می باشد.

مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری می باشند.

برچسب‌ها آذربایجان غربی دام و طيور ارومیه بوکان آنفلوآنزا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی دام و طيور ارومیه آذربایجان غربی دام و طيور ارومیه بوکان آنفلوآنزا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اخبار کنکور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۷۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

مصطفی زبردست  در گفتگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: دهمین مرحله از واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در لرستان به پایان رسید.

وی افزود: باتوجه‌به نقش و جایگاه طیور بومی در اقتصاد خانوار روستایی و عشایری و در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی و همچنین کاهش ویروس وحشی در گردش، دهمین مرحله از واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان با واکسیناسیون دو میلیون و ۴۰۱ هزار و ۳۶۸ قطعه طیور به پایان رسید.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، تصریح کرد واکسیناسیون طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل از ۲۰ بهمن سال گذشته شروع شده بود در انتهای فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به پایان رسید.

زبردست، اضافه کرد در اجرای این عملیات از پتانسیل نیرو‌های بسیج مهندسین جامعه کشاورزی روستاها، دهیاران و همکاران سازمان جهاد کشاورزی جهت ایمن‌سازی طیور بومی استفاده شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل
  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان 
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است