Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - کرمان؛ موسی ملائیان، به همراه تعدادی از مسئولان شهرستان ریگان راهی مناطقی شدیم که اوج محرومیت در این مناطق بیداد می‌کند، مناطقی که به‌دلیل صعب‌العبوربودن و نداشتن راه مناسب فاقد امکانات هستند.

سفر از روستایی بین مرز ریگان و رودبار آغاز شد، مسیری که فقط چند کیلومتر آن آسفالت و مابقی فقط سنگلاخ و صعب‌العبور بود، مردمان این منطقه سال‌هاست این مسیر را به‌سختی با موتورسیکلت و یا وانت تردد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناطقی در اوج محرومیت شدید که مردمانش از امکانات اولیه برخوردار نیستند.

به روستای دهنه عباسعلی روستایی خوش آب و هوا و با بهترین ظرفیت‌های کشاورزی رسیدیم، روستایی که در آن صدها خانوار در گذشته زندگی می‌کردند اما به‌دلیل خشکسالی و نبود راه مناسب اکنون نیمی از اهالی آن مهاجرت کرده‌اند.

 

زخم‌های محرومیت بر تن اهالی با تردد از مسیرهای صعب‌العبور

محمد شجاعی یکی از اهالی این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: روستای ما فاقد راه ارتباطی مناسب است که به‌دلیل سنگلاخی بودن ساعت‌ها این مسیر را باید به‌سختی طی کنیم.

مصطفی شهریاری ابراز کرد: اگر در این روستا فرزندان ما مریض شوند تا زمانی که به شهر و به بیمارستان برسانیم،  احتمال تلف‌شدن آنها وجود دارد.

اما در این روستا راه‌اندازی سایت تلفن، برق‌رسانی، خانه بهداشت و... از خدمات ارزنده‌ای است که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده که ایجاد راه مناسب می‌تواند شیرینی این خدمات را بیشتر کند، اهالی، علی‌رغم وجود آب فراوان در منطقه، دغدغه نبود آب آشامیدنی سالم داشتند.

به روستای شوراب رسیدیم، روستایی که دیگر ساکنان آن فقط خاطرات گذشته خود را تعریف می‌کنند و گردنه‌ای به طول 10 کیلومتر رسیدیم که سال‌های سال مانع ارتباط شهرستان با دیگر مناطق شده است.

 

بازگشایی جاده، آرزوی چندساله اهالی

آرزوی مردمان این منطقه فقط بازگشایی و تسطیح این محور بود، محوری که فقط با موتورسیکلت و به‌سختی با وانت تردد در آن امکان‌پذیر است.

رضا شهریار یکی از اهالی منطقه به خبرنگار فارس می‌گوید: سال‌های سال فقط امید ما بازگشایی این راه است، وسایل نقلیه ما در این مسیر همیشه دچار حادثه می‌شوند و خسارات زیادی را برای ما ایجاد می‌کنند.

به‌سختی خود را به آخرین روستای شهرستان رساندیم، روستایی در دامان کوه اما محروم از تمامی امکانات، مردمانی سخت‌کوش اما بدون سرپناه مقاوم که در بدترین شرایط زندگی می‌کنند، روستای پدموکی با صدها خانوار که وجود گردنه‌ای سخت، محرومیت آنها را دوچندان کرده است.

مجید فرامرزی یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: وجود گردنه‌ای صعب‌العبور موجب شده که ما در محرومیت شدید قرار بگیریم.

زهرا، از دیگر اهالی این روستا عنوان کرد: خانه‌های ما با سنگ و چوب درست شده که ما با ترس و واهمه در آنها زندگی می‌کنیم و قرار گرفتن یک گردنه در این منطقه ارتباط ما را با شهرستان ریگان قطع کرده است.

 

قول فرماندار ریگان برای تسطیح گردنه صعب‌العبور و تأمین آب آشامیدنی

امین باقری فرماندار ریگان در حاشیه بازدید از این روستاها اظهار داشت: با تخصیص اعتبار و با همکاری اداره عشایری و استقرار دستگاه‌های راهداریبه‌زودی مسیر ریگان به جنوب بازگشایی و تسطیح خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای بازگشایی و تسطیح محور بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، افزود: ساخت و ساز روستاهای پدموکی با توجه به صعب‌العبور بودن با هماهنگی با جنوب استان از این منطقه به‌زودی آغاز خواهد شد.

باقری با بیان اینکه آبرسانی به این روستا با هماهنگی اداره عشایری انجام خواهد شد، عنوان کرد: با حفر و تجهیز یک حلقه چاه با اعتبار ۴ میلیارد ریال توسط اداره عشایری در منطقه، مشکل آب اهالی دهنه عباسعلی برطرف خواهد شد.

 

فرماندار ریگان ابراز کرد: آسفالت مسیر سرزه به دهنه عباسعلی در دستور کار قرار دارد که با اتمام پروژه سرزه آسفالت این محور آغاز خواهد شد.

باقری با اشاره به اینکه تمامی واحدهای مسکونی نیمه مقاوم در این مناطق مقاوم‌سازی خواهد شد، تصریح کرد: ارتباط این مناطق با راه‌اندازی بی‌تی‌اس تلفن همراه مهیا خواهد شد.

باقری متذکر شد: با فراهم کردن امکانات در این مناطق شاهد مهاجرت معکوس به این روستاها در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود

انتهای پیام/۸۰۰۱۴/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: محرومیت آب آشامیدنی مسیری صعب العبور شهرستان ریگان شرق کرمان صعب العبور خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۷۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده جیرفت به بلوک بازگشایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز مدیریت راه‌های جنوب کرمان بعدازظهر چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با فروکش کردن طغیان رودخانه جاده جیرفت به بلوک در محدوده روستای کریم آباد بازگشایی شد.

بر اساس این اطلاعیه مسافران و رانندگان می‌توانند برای آگاهی از آخرین وضعیت راه‌ها، انسدادها یا محدودیت‌های احتمالی تردد و شرایط جوی به سایت www.141.ir مراجعه کنند و یا با تلفن گویای ۱۴۱ تماس بگیرند.

کد خبر 6081168

دیگر خبرها

  • ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت
  • فیلم| تداوم عملیات بازگشایی گردنه تته در کردستان
  • جاده جیرفت - بلوک بازگشایی شد
  • جاده جیرفت به بلوک بازگشایی شد
  • پیگیری استاندار کرمان برای بازگشایی ۲ پل در جنوب کرمان
  • قطع شدن راه ارتباطی ۵۰ روستای کوهستانی درشرق کرمان
  • بازگشایی محور رودبار جنوب به کهنوج در کرمان
  • استمرار عملیات بازگشایی گردنه تته سروآباد
  • تداوم اجرای عملیات بازگشایی گردنه تته + فیلم
  • حجم سنگین برف گردنه تته کردستان در بهار ۱۴۰۳ + فیلم