Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: اقدامات نمایشی که آمریکایی‌ها تاکنون بعنوان کاستن از برخی اقدامات تحریمی خود انجام دادند و خیلی قابل توجه هم نبوده، به معنی لغو و کم کردن تحریم‌ها نیست. «ابوالقاسم دلفی» در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اجرایی شدن ماده ۶ قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی، اظهار داشت: در وضعیتی که در اجرای برجام به جهت مواضع جدیدی که دولت آمریکا برای بازگشت به برجام اتخاذ کرده است، شرایطی ایجاد شده که آمریکایی‌ها مدعی هستند که برای پیوستن مجدد به برجام و لغو تحریم‌ها، ایران باید همه تعهداتش را که وفق برجام کاهش و یا نادیده گرفته است، انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی تاکید کرد: موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران هم بر این محور قرار گرفته است که چون آمریکایی‌ها ابتدا از برجام خارج شدند و تعهدات برجامی خود را نقض کردند، بنابراین برای بازگشت به برجام، باید تمامی تحریم‌ها را لغو کنند و براساس مصوبات مندرج در برجام عمل کنند.

سفیر پشین ایران در فرانسه ادامه داد: آنچه که قابل توجه است اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی و مواردی را که برای اجرا و طی طریق بعدی دولت تعیین کرده بود، مسیر را به اینجا رساند که تا روز ۵ اسفند، تمامی تحریم‌ها باید لغو می‌شد تا ما بتوانیم بقیه تعهدات و آنچه که در برجام مانده بود را دنبال کنیم.

این دیپلمات پیشین تصریح کرد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها تحریم‌ها را تا این تاریخ لغو نکرده و به تعهدات خود ذیل برجام عمل نکردند. لذا توقف اجرای پروتکل الحاقی که ما داوطلبانه تعهد اجرای آن را بر اساس برجام نموده بودیم، متوقف شد.   اگر در این ۳ ماه آمریکایی‌ها و غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کردند، ایران پروتکل الحاقی را مجددا اجرا خواهد کرد و این فیلم‌ها هم در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت؛ درغیر اینصورت و عدم لغو تحریم‌ها، این تصاویر نیز معدوم می‌شوند
دلفی با بیان اینکه مذاکراتی که با آقای گروسی در تهران انجام شد، به این نتیجه رسید که جمهوری اسلامی ایران، مصوبات مجلس را اجرایی می‌کند و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و بازرسی‌های فراپادمانی بازرسان آژانس هم متوقف شد، ابرازداشت: اما نکته و تفاهم قابل توجه در این سفر که بسیار حایز اهمیت هم بود ناظر براین مسئله شد که  دوربین‌های آژانس که تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز ایران را تحت پوشش دارند و علی القاعده می‌باید خاموش می‌شدند همچنان روشن می‌مانند. اما ویدیو‌های ضبط شده در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد و این امر تا ۳ ماه دیگر ادامه پیدا می‌کند و اگر در این ۳ ماه آمریکایی‌ها و غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کردند، ایران پروتکل الحاقی را مجددا اجرا خواهد کرد و این فیلم‌ها هم در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت؛ درغیر اینصورت و عدم لغو تحریم‌ها، این تصاویر نیز معدوم می‌شوند.   سفیر پیشین ایران در بلژیک تاکید کرد: در این تفاهم با آژانس، آنچه که مورد نظر مجلس در توقف اجرای پروتکل الحاقی و مصوبه بود انجام گرفت؛ البته به نظر رسید مجلس به دلایلی نگران این بود که این نوع تفاهم و کنار آمدن با مصوبه، ممکن است نوعی نقض آن تلقی شود. در حالی که تفاهمات دولت و آژانس هم در بیانیه آژانس و هم در اظهارات مدیرکل و اظهارات مسئولین ایرانی روشن و مشخص بود. ضمن اینکه شورای عالی امنیت ملی هم در خصوص سیاست و راهبرد کشور در مذاکره با آژانس چارچوبی را با حضور کلیه اعضا مشخص کرده بود که متعاقب مذاکرات و تفاهم سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس انرژی اتمی، با صدور بیانه ای شفاف تحقق آن مصوبات را تایید و انجام شده اعلام کرد.
سفیر پیشین ایران در اتحادیه اروپایی گفت: از طرفی طی چند روز گذشته شاید به دلیل اینکه گردش اطلاعات به خوبی انجام نگرفته بود یا وجود پاره ای تفاوت دیدگاه‌ها، مقداری فضای عدم تفاهم درباره آنچه که دولت در مذاکرات با آژانس تفاهم کرده بود، شکل گرفت که از نظر بروز ناهماهنگی و فقدان وحدت قوا نمی‌توانست خوشایند باشد.

وی اضافه کرد: در هرحال در انتهای تحولات و حوادث روز های اخیر و با هوشیاری مسئولین، اجماع حاصل شد و دو قوه یعنی قوه مجریه و قوه مقننه بر اساس آنچه که منافع ملی کشور را تامین می‌کند، به تفاهم رسیدند و این تفاهم اجرایی شد و من بعد باید موضوع ادامه روند تفاهمات برای برداشته شدن تحریم‌ها در دست پیگیری قرار بگیرد.
دلفی افزود: دولت براساس وظایف ذاتی خود موظف بود که قانون مجلس را اجرا کند و این تعهد را اعلام کرده بود. از این نظر اروپایی‌ها فشار‌هایی را می‌آوردند که دولت از این مسیر خارج شود، اما اجرای مصوبه و قانون مجلس به عنوان دستورالعمل دولت قرار گرفت و اجرا شد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: بعد از تفاهمی که بین دولت آژانس انجام گرفت و راه حل موقت برای شرایط فعلی و ادامه دیپلماسی فراهم شد، اروپایی‌ها و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده ۱+۴ فعلی و ۱+۵ قدیم هم هست، تلاش‌هایی را برای اینکه جلسه گروه کشور‌های ۱+۵ به شکلی تشکیل شود شروع کرده است.

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: اروپایی‌ها قبل از اجرای مصوبه مجلس، بعضی مواقع شاید مواضعی گرفتند که خیلی خوشاینی نبود و اصرار داشتند که ما مصوبه مجلس را متوقف کنیم، چراکه باعث می‌شود اختلالاتی در روند گفت‌وگو‌ها به وجود بیاید. در صورتی آمریکا می‌تواند به برجام بازگردد که ابتدا تحریم‌ها را بردارد و بدون برداشتن تحریم‌ها، تفاهمی امکان پذیر نیست

سفیر پیشین ایران در اتحادیه اروپا یادآور شد: این اقدام اروپایی‌ها از منظر دیپلماسی به هیچ وجه قابل قبول نبود؛ اما در زمانی که ما اعلام کردیم در صورتی آمریکا می‌تواند به برجام بازگردد که ابتدا تحریم‌ها را بردارد و بدون برداشتن تحریم‌ها، تفاهمی امکان پذیر نیست، موضع اروپا نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

دلفی در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات نمایشی که آمریکایی‌ها تاکنون بعنوان کاستن از برخی اقدامات تحریمی خود انجام داده است و خیلی قابل توجه هم نبوده، به معنی لغو و کم کردن تحریم‌ها نیست. آنچه که مهم است این است که قبل از بازگشت و قبل از اینکه بتوانند عضو برجام بشود، تحریم‌ها به شکل مشخص و بارزی از مسیر موانعی که برای جمهوری اسلامی ایران تعیین شده، دور بشود و جمهوری اسلامی ایران علاوه بر راستی‌آزمایی، از مواهب آن هم بهره‌مند شده باشد.

بیشتر بخوانید: توقف پروتکل الحاقی به چه معناست؟ انتهای پیام/ برچسب ها: برجام پروتکل الحاقی آمریکا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: برجام پروتکل الحاقی آمریکا جمهوری اسلامی ایران سفیر پیشین ایران پروتکل الحاقی لغو تحریم ها آمریکایی ها تحریم ها اروپایی ها قابل توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۷۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن کشتن ایرانی‌ها در اسرائیل!

بازدید 11 پوریم | פורים از کلمه پور، تفسیر شده در کتاب استر به معنی قرعه، همچنین به معنی پورو در زبان اکدی جشن است. استر زن یهودی، اخشوروش پادشاه شاهنشاهی ایران را مجاب کرد که گروهی از ایرانی‌ها قصد کشتن همه یهودی‌ها هستند و بدین ترتیب ایرانی‌هایی که به یهودی‌ها بدگمان بودند و به پادشاه گفته بودند یهودیان در حال تفرقه افکنی در امپراتوری ایران هستند را کشتند. بر اساس روایت‌ها قریب 77 هزار ایرانی توسط یهودی‌ها کشته شدند. حالا جشن کشتن ایرانی‌ها در اسرائیل که از آن زمان برگزار می‌شد، پس از 40 سال توقف، امسال در بیت المقدس هم برگزار شد! تصاویری از این جشن را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • تل‌آویو حامیان آمریکایی‌ را هم از دست داد
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • اقدامات تحریم کنندگان و اجراکنندگان آنها مثل هواپیماربایان است!
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس، وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی هستند + فیلم
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی محسوب می‌شوند + فیلم
  • جشن کشتن ایرانی‌ها در اسرائیل!
  • روزانه حداقل هزار میلیارد تومان به چین تخفیف داده می‌شود!