Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@11:24:50 GMT

جهانپور: مصونیت واکسن‌های کرونا موقتی است

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۳۷۸۶۶

جهانپور: مصونیت واکسن‌های کرونا موقتی است

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هنوز برای قضاوت درباره مدت زمان ایمنی‌زایی و مصونیت پس از تزریق واکسن‌های کرونا زود است، اما در مورد همه واکسن‌های موجود در دنیا مدت زمان بیش از هفت یا هشت ماه مصونیت پیش‌بینی نمی‌شود.

کیانوش جهانپور روز جمعه در گفتگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که واکسن‌های کرونا چند مدت ایمنی و مصونیت ایجاد می‌کنند، افزود: در مورد همه واکسن‌های کرونا موجود در دنیا تصور ایمنی و مصونیت بیش از چند ماه وجود ندارد البته قضاوت در این مورد هنوز زود است و نمی‌توان اظهار نظر قطعی در این مورد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: یک نوع ایمنی هومورال داریم که بر اساس وجود آنتی بادی‌های خنثی کننده است و یک نوع ایمنی سلولی داریم قاعدتا در مورد کووید۱۹ ایمنی همورال مثلا بعد از تزریق واکسن چند ماه پیش بینی می‌شود و ایمنی سلولی نیز بیش از هفت تا هشت ماه پیش بینی نمی‌شود.

البته واکسن‌های کرونا همگی در یکی دو ماه اخیر تزریق شده اند و هیچ مطالعه‌ای در مورد مدت زمانی ایمنی زایی آن‌ها هنوز انجام نشده و اکنون هیچ کس نمی‌تواند اظهار نظر قطعی درباره مدت زمان ایمنی زایی این واکسن‌ها داشته باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: همه پیش بینی‌ها درباره مدت زمان مصونیت و ایمنی زایی واکسن‌های کرونا در حد حدس و گمان است. امیدواریم حداقل واکسن اسپوتنیک وی روسیه که یکی از بهترین واکسن‌های دنیاست و میزان اثربخشی و ایمنی زایی آن حتی برای افراد بالای ۶۵ سال حدود ۹۲ درصد برآورد شده و سایر واکسن‌هایی که وزارت بهداشت تایید کرده و به آن‌ها مجوز مصرف اضطراری داده، مدت زمان قابل توجهی ایمنی ایجاد کنند. اما ممکن است برای ادامه ایمنی زایی این واکسن‌ها به دوز یادآور نیاز باشد.

جهانپور پیش از این گفته بود: فقط واکسن‌هایی به کشور وارد می‌شوند که از کمیسیون تشخیص صلاحیت دارو و مواد بیولوژیک سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشند.

سازمان غذا و دارو تاکنون برای پنج واکسن خارجی مجوز مصرف اضطراری صادر کرده است، اولین آن‌ها واکسن اسپوتنیک وی بود که تاکنون دو محموله این واکسن شامل یک محموله ۲۰ هزار تایی و یک محموله ۱۰۰ هزار تایی وارد کشور شده است. بعد از آن مجوز مصرف اضطراری برای سه واکسن دیگر شامل واکسن کوواکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک هند، واکسن آسترازنکا - آکسفورد تولیدی R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا - آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی را صادر کرد.

آخرین واکسن خارجی که سازمان غذا و دارو برای آن مجوز مصرف اضطراری در ایران صادر کرده، واکسن شرکت سینوفارم چین است. سازمان غذا و دارو چهارم اسفند مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن BBIBP-corV ساخت شرکت سینوفارم چین را صادر کرد تا سبد خرید مستقیم واکسن کرونا در کشور از پنج منبع خارجی مشخص شود.

قرار است هفته آینده ۲۵۰ هزار دوز از این واکسن چینی نیز وارد کشور شود. علاوه بر تلاش برای تولید واکسن کرونا در کشور که به گفته وزیر بهداشت بهار سال آینده وارد بازار می‌شود. واردات حدود ۱۶.۸ میلیون واکسن از سبد کوواکس نیز قرار است در بهار سال آینده به کشور انجام شود.

واکسیناسیون کرونا در ایران همزمان با دهه فجر و از روز ۲۱ بهمن با واکسیناسیون حدود ۱۰ هزار نفر از کادر درمان با اولویت کارکنان بخش‌های آی سی یو شروع شد. بعد از آن بر اساس اعلام وزیر بهداشت، واکسیناسیون حدود ۱۰۰ هزار نفر از کادر درمان از هفته گذشته در مرحله دوم واکسیناسیون شروع شد که البته در این مرحله قرار است علاوه بر کادر درمان گروه‌های آسیب پذیر دیگری از جمله سالمندان، معلولان و جانبازان نیز مشمول این واکسیناسیون قرار گیرند. بر همین اساس واکسیناسیون سالمندان نیز از روز پنجشنبه هفتم اسفند با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه سالمندان کهریزک شروع شد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات 1400 واکسن کرونا مصونیت کرونایی مجوز مصرف اضطراری سازمان غذا و دارو واکسن های کرونا ایمنی زایی پیش بینی واکسن ها مدت زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۷۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ لرستان گفت: ارتش هشت شهید مدافع حرم، ۲۰ شهید در دوران کرونا و بیش از ۵۰۰ شهید ترور را تقدیم کشور کرده‌ است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، امیر مراد خوش‌کنار، ظهر امروز، در مراسم گرامیداشت روز ارتش در قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان، بیان کرد: عملیات غرورآفرین وعدۀ صادق مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان به‌ویژه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بود و این عملیات هیمنۀ پوشالی دشمنان را فروریخت.

او با بیان اینکه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یک اتفاق نبود، اضافه کرد: انقلاب اسلامی نهال ثمرنشسته‌ای از خون شهیدان و حق‌طلبانی است که با رژیم ستم‌شاهی مبارزه کردند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب ارمغان فداکاری و خلوص امت اسلامی بود، عنوان کرد: انقلاب اسلامی پیوندی وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن را ایجاد کرد که نیروهای نظامی با مردم نقش مهمی در پیروزی آن ایفا کردند.

امیر خوش‌کنار بیان کرد: امام(ره) ارتش را در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم و سرافراز کرد و ارتش نیز به ندای ملکوتی امام لبیک گفت و در کنار ملت نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشت.

او با بیان اینکه نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی با موشکافی و ژرف‌نگرشی نمایان می‌شود، یادآور شد: ارتش 48هزار شهید در دوران دفاع مقدس، هشت شهید مدافع حرم، 20 شهید در دوران کرونا و بیش از 500 شهید ترور را تقدیم کشور کرده‌است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان با بیان اینکه نیروهای ارتش برای امنیت این مرزوبوم تمام‌قد در مناطق عملیاتی حضور دارند، خاطرنشان کرد: ارتش با تمام وجود در زمینه‌‌های سیل، زلزله و کرونا برای آرامش مردم مجاهدت می‌کند.

انتهای پیام/ 645

دیگر خبرها

  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • تحلیلگر سیاسی آمریکا: مصونیت اسرائیل از مجازات تمام شد
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • ۱۱۷ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان گزارش بارندگی داشتند
  • تعطیلی برای همه مدارس سیستان وبلوچستان،نخواهیم داشت
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • (ویدیو) حمله با چاقو به کشیش کلیسای آشوری