Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدود دو هفته است که از اجرای قانون دامنه نوسان نامتقارن می گذرد و در این مدت نمادهای بسیاری در صف فروش قفل شده اند و نقدشوندگی و ارزش معاملات به شدت کاهش یافته است. اجرای این قانون چقدر به نفع سهامداران بود؟ محمد بامودت تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک به بررسی اجرای این قانون پرداخته است

در ۵ ماه ابتدایی سال جاری اوضاع بورس بسیار خوب بود و روزهای سبز یکی پس از دیگری می گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش بورس تابناک، در حالی که در ۵ فروردین ماه شاخص کل تقریبا در کانال ۵۰۰ هزار واحد قرار داشت با هجوم پول های حقیقی به بورس شاخص کل یکی پس از دیگری کانال ها را در نوردید و در مرداد ماه در نهایت به بیش از دو میلیون واحد رسید و بر روی سطح دو میلیون و ۷۸ هزار واحد قرار گرفت.
از ۱۹ مرداد ماه ۹۹ اما ورق بورس برگشت و به یکباره فشار فروش ها بالا رفت و شاخص کل روند نزولی را در پیش گرفت.
روند نزولی که به صورت کلی تا همین هفته جاری ادامه داشت و شاخص کل را دوباره به یک قدمی سقوط به زیر کانال ۱.۲ میلیون واحدی رساند.
در دوره ریزش بازار سرمایه راهکارهای مختلفی برای خروج از بحران و اصلاح زمان بر در نظر گرفته شد که از آن جمله می توان به اجبار نمادها به معرفی بازارگردان، واریز پول از صندوق توسعه ملی، پیشنهاد حضور جدی تر بانکها در بازار سرمایه، محدودیت بکارگیری ربات ها در بازار سرمایه و لغو نوسان گیری روزانه و ... اشاره کرد.
آخرین تصمیم که حدود دو هفته پیش اجرایی شد و بسیار مورد نقد قرار گرفت موضوع دامنه نوسان نامتقارن بود.
بر اساس این تصمیم قرار شد تا دامنه نوسان سهام از منفی ۵ تا مثبت ۵ به منفی ۲ تا مثبت ۶، دامنه نوسان صندوق‌ها از منفی ۱۰ تا مثبت ۱۰ به منفی ۴ تا مثبت۱۰ و دامنه نوسان بازار پایه زرد از منفی۲ تا مثبت ۳ تغییر کند.
در دو سه روز ابتدایی اجرایی شدن این قانون اوضاع بازار خوب بود اما به یکباره فشار فروشها بالا رفت و نمادها در صف فروش قفل شدند و در این یک هفته اخیر زیر ۱۰ درصد نمادها در صف خرید قفل شدند و بیش از ۶۰ درصد نمادها در صف فروش قفل شدند.

حالا بعد از گذشته دو هفته از اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن، پرسش این است که اجرای این قانون چقدر مفید بوده است؟ چقدر می توان امیدوار بود که این قانون در بلند مدت به نفع سهامداران تمام خواهد شد؟
محمد بامودت کارشنایگس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک در پاسخ به این پرسش ها گفت: با شروع اجرای دامنه نوسان نامتقارن در چند روز اول با خوش بینی ایجاد شده در برخی از فعالان بازار مبنی بر تصمیم جدی بر حمایت از بازار شاهد معاملات مثبتی بودیم، اما چناچه انتظار می رفت این روند پایدار نبود و مطابق انتظار و هشدار کارشناسان ارزش معاملات و نقدشوندگی بازار به صورت جدی کاهش یافته است به نحوی که در روزهای اخیر به صورت کم سابقه ای شاهد نمادهایی با پایانی صفر و صف فروش بودیم. وی افزود: همچنین خاصیت آهن ربایی دامنه نوسان و زیان محدود فروش در منفی دو، سبب افزایش چشمگیر تعداد و ارزش صف فروش در بازار شده است. چنانچه پیداست این شرایط نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت در راستای منافع سهامدارن نبوده و به از بین بردن نقدشوندگی که از مهم ترین جذابیت های بازار سهام است خواهد انجامید. اصرار مسئولین سازمان بورس به عدم حذف دامنه نوسان که در سال های طولانی و در کشور های مختلف عملکرد خوبی داشته و منطبق بر نظریات علمی و منطق بازار است، هم چنان به تضعیف بازار سرمایه خواهد انجامید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پروتکل الحاقی پهپاد کمان 22 روز پدر ایام البیض آزادراه غدیر بورس بازار سرمایه دامنه نوسان پروتکل الحاقی پهپاد کمان 22 روز پدر ایام البیض آزادراه غدیر دامنه نوسان نامتقارن تا مثبت صف فروش شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۳۹۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد

آفتاب‌‌نیوز :

امروز اغلب نماد‌های تالار شیشه‌ای با کاهش مواجه شدند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت ۱۳ هزار و ۴۲۰ واحدی به رقم دو میلیون و ۳۰۳ هزار و ۳۸۲ واحد رسید. شاخص هم‌وزن، اما ۱۳۲۱ واحد رشد پیدا کرد و در رقم ۷۵۹ هزار و ۲۲ واحد ایستاد. در حالی بازار در چهار روز قبل رشد کرده بود.

روز سه‌شنبه بیش از ۳۹۳ هزار معامله به ارزش ۵۷۷۶ میلیارد تومان در بورس انجام شد.

فولاد، فملی و شپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس ایجاد کردند. هم‌چنین ذوب، کاما و فولاد از نماد‌های پرتراکنش بودند که بجز کاما دو نماد دیگر منفی به کار خود پایان دادند.

فرابورس ایران هم امروز ۴۷ واحد کاهش یافت و شاخص آن به ۲۵ هزار و ۴۸۸ واحد رسید.

تعداد معاملات امروز فرابورس ۲۰۵ هزار فقره بود که ارزش آن به ۷۷۲۱ میلیارد تومان رسید.

خاور و ارفع بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند، اما هرمز تاثیر منفی ایجاد کرد. نماد‌های پرتراکنش نیز خاور، فزر و کرمان بودند؛ که بجز فزر دو نماد دیگر مثبت شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟
  • مجمع حکشتی ۱۴۰۳ | سرمایه حکشتی چند درصد افزایش یافت؟
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۳۰ : ۱۱