Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اصغر ستائی مختاری رئیس دادگستری جیرفت در شورای پیشگیری از وقوع جرم این شهرستان گفت: با وجود تصویب قوانین و مقررات مختلف برای جلوگیری از تغییر کاربری و تصرف غیرقانونی زمین‌های عمومی در ایران، پدیده ای موسوم به زمین خواری وجود دارد که طی آن، عده‌ای اقدام به تغییر غیر قانونی کاربری زمین یا تصرف زمین‌ها می‌کنند و این مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: موضوع زمین خواری و تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهرک نارجوییه، تبدیل به یکی از مشکلات اجتماعی در شهر جیرفت شده است.

ستایی مختاری تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، مراتع و باغ‌ها علاوه بر آسیب رساندن به اقتصاد، مشکلات جدی را متوجه محیط زیست کشور کرده است و بسیاری از مشکلاتی که در زمینه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با آن روبرو هستیم؛ به دلیل مشارکت نکردن مردم است که بایستی در این زمینه اطلاع رسانی و آموزش‌های لازم انجام شود.

این مقام قضایی بیان داشت: به منظور حفظ حقوق بیت المال و جلوگیری از زمینه و فراهم شدن بستر جرائم خاص از جمله مقوله زمین خواری، تصرف عدوانی، کلاهبرداری و فروش مال غیر از این حیث که برخی افراد با فروش و تغییر کاربری غیر قانونی اراضی و در سطح گسترده موجبات قانون گریزی را فراهم می‌کنند، طرح پیشگیری از تصرف غیرقانونی اراضی ملی و تغییرکاربری غیرمجاز اراضی به همت شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری جیرفت تهیه و مصوباتی انجام شده است.

ستایی مختاری افزود: هدف از اجرای این طرح، محدود کردن واگذاری اراضی و دقت در فرآیند اجرایی، نظارتی و فنی واگذاری اراضی دولتی به اشخاص خصوصی و عمومی، تسریع در اجرای احکام قطعی و لازم الاجرا، رفع اطاله دادرسی در رسیدگی به تخلفات و جرائم مربوط به اراضی، پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از زمین، املاک و مسکن، اعمال و اجرای قانون و ایجاد تناسب میان جرائم ارتکابی و مجازات‌های پیش بینی شده، تعامل و هماهنگی فی مابین کلیه دستگاه‌های ذیربط، استفاده از ظرفیت بالقوه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای اجرای طرح، تقویت بانک اطلاعات زمین و پیشبرد طرح تهیه نقشه کاداستر اراضی ملی و کشاورزی است.

رییس دادگستری جیرفت تاکید کرد: تصرف غیرقانونی اراضی ملی و تغییرکاربری غیرمجاز اراضی زراعی به علت بستر‌های نامناسب رخ می‌دهد که در این میان می‌توان به منافع زیاد حاصل از ارتکاب جرم مذکور، ضعف عملکرد دستگاه‌های نظارتی و نبود سرعت و قاطعیت در برخورد با متخلفان و مجرمان، تبانی متخلفین با برخی از پرسنل و مدیران ضعیف النفس دستگاه‌های ذیربط به واسطه پوشش‌های قانونی و موافقتنامه‌های اصولی، تصاحب املاک بلاصاحب، تجاوز به حریم اراضی دولتی، صدور مجوز تفکیک واحداث بنا از سوی برخی از بخشداری‌ها و دهیاری‌ها بر خلاف ضوابط ساخت و ساز، ارائه خدمات (برق، آب و ...) به متخلفین از سوی دستگاه‌های خدمات رسان برخلاف موازین قانونی و صادر نشدن سند مالکیت اراضی ملی به نام دولت (عدم اعمال ماده ۱۳) اشاره کرد.

او تصریح کرد: رایج‌ترین شیوه و شگرد‌های متداول تصرف غیر قانونی اراضی ملی و تغییر کاربری غیر مجاز اراضی زراعی از طریق تصاحب و تملک اراضی از طریق جعل اسناد ملکی، تصاحب و تملک اراضی از طریق توسعه غیر قانونی در اراضی همجوار، سوء استفاده از خلاء‌های موجود در ثبت زمین‌های دولتی در ادارات مربوطه، اعطای مجوز ساخت وساز‌های غیرقانونی و خارج از طرح‌های هادی روستایی از طریق برخی دهیاران، ایجاد حقوق مکتسبه به وسیله برخی از دستگاه‌های متولی زمین برای افراد متخلف از طریق اخذ وجه و واگذاری زمین به صورت موقت و استیجاری است.

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دادگستری کرمان زمین خواری تغییر کاربری قانونی اراضی ملی تغییر کاربری اراضی ملی کاربری غیر غیر قانونی تصرف غیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۰۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: در راستای اجرای دوفقره تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی، سرجنگلبان، مامورین یگان حفاظت بخش بیشه سر، اقدام به رفع تصرف، دو قطعه از اراضی جنگلی ملی واقع در منطقه هفت تن قائم شهر نمودند که بر این اساس آثار تصرفی اعم از پرچین‌ها از میان برداشته و عرصه‌ها اعاده به وضع سابق شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ۵۰ هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع‌تصرف ۱۰هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • رفع تصرف اراضی دولتی شهرستان طرقبه و شاندیز به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان
  • رفع تصرف فوری ۸۷ هزار مترمربع از اراضی ملی دماوند
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف ۳ هکتار از اراضی ملی در اشنویه 
  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
  • تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی ممنوع است
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر