Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر قشر فقیر بیشتر شود، یا قشر درآمدهای بالا بیشتر شود، معلوم خواهد شد که سیاست های اقتصادی کشور با مشکل مواجه است. بنابراین، اگر بازتوزیع درآمدها یا ثروت در جامعه عادلانه باشد، شکاف های طبقاتی به وجود نخواهد آمد.

به گزارش برنا، برنامه تلویزیونی«غیرمحرمانه» هشتم اسفندماه با حضور حجت الله عبدالملکی معاون کمیته امداد امام خمینی(ره)، سیدمحمدرضا تاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، وحید شقاقی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی و مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با موضوع فاصله طبقاتی و فقر در کشور از شبکه دو سیما روی آنتن رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدمحمدرضا تاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: فاصله طبقاتی در کشور وجود دارد و این مطلوب نظام نیست می بایست مسیر و سیاست های اقتصادی اصلاح شود. 

وی افزود: در طول 40سال گذشته هرگاه، سیاست های انقلابی را اجرا کردیم، این فاصله کمتر شد و هر موقع از سیاست های لیبرالیستی بهره گرفتیم، بلافاصله برعکس عمل کرد. 

تاج الدینی اضافه کرد: فاصله طبقاتی ناشی از فاصله درآمدی در جامعه است و هر چه در جامعه قشر متوسط بیشتر باشد، روند اقتصادی کشور درست خواهد بود. اما اگر قشر فقیر بیشتر شود، یا قشر درآمدهای بالا بیشتر شود، معلوم خواهد شد که سیاست های اقتصادی کشور با مشکل مواجه است. بنابراین؛ اگر بازتوزیع درآمدها یا ثروت در جامعه عادلانه باشد، شکاف های طبقاتی به وجود نخواهد آمد. 

حجت الله عبدالملکی، معاون کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: در ارتباط با خط فقر مطلق با معیار دو دلاری قدرت خرید را داریم که بانک جهانی مطرح می کند و با این معیار نسبت فقرای مطلق در کشور زیاد نیست و در حد 1تا 2درصد جمعیت کل کشور زیر خط فقر مطلق است. در کمیته امداد، به تعریف خط فقر غذایی پرداختیم به این معنا که اگر یک خانواده خواسته باشد تمام نیازمندی های غذایی خود را داشته باشد براساس قیمت این اقلام در سطح مناطق مختلف که حدود 2هزار نقطه به صورت هفتگی رصد و ارزیابی می شود، اگر زیر آن معیار باشد آن را زیر خط فقر مطلق غذایی معرفی می کنیم. 

وی درباره فقر غیر غذایی توضیح داد: در خصوص شاخص های اقلام غیر خوراکی مانند پوشاک و بهداشت، مسکن و موارد دیگر هنوز محاسبات نهایی انجام نشده که بر این اساس پژوهش هایی در دست بررسی است. 

حجت الله عبدالملکی افزود: در سال های اخیر وضعیت فقر به شدت در بخش غذایی بدتر شده است در حالی که سال 97، محاسبات نشان می داد که به طور متوسط هر نفر در یک ماه 150تا 200هزار تومان می تواند اقلام غذایی مورد نیاز خود را در حد استاندارد به دست آورد. لیکن متاسفانه در حال حاضر این شاخص به 600هزار تومان به ازای هر نفر در بازه سی روزه افزایش یافته و خط فقر غذایی تقریبا 4برابر شده است و با این شرایط باید گفت که حداقل حقوق کارگری زیر خط فقر است. 

در ادامه برنامه؛ وحید شقاقی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: به نظر می رسد که بحث اساسی در مسئله فقر نسبی است تا فقر مطلق و این فاصله طبقاتی درد بسیار بزرگی برای کشور است و می بایست حل شود. 

وی افزود: میانگین رشد اقتصادی ایران در سال 90صفر بوده و 35درصد درآمد سرانه ایرانی ها در دهه90 کاهش پیدا کرد و میانگین تورم در دهه 90حدودا 23درصد و میانگین رشد سرمایه گذاری و انباشت سرمایه ثابت ناخالص منفی 7درصد بوده است. سه نظام کلیدی بانک، مالیاتی و یارانه ای وظیفه بازتوزیع ثروت را دارد و متاسفانه در کشور تورم و رکود اقتصادی به نفع ثروتمندان تنظیم می شود. 

شقاقی اضافه کرد: نظام مالیاتی کشور که وظیفه بازتوزیع ثروت را دارد به خوبی عمل نمی کند. در حالی که وظیفه دوم و کلیدی نظام مالیاتی در هرکشور بازتوزیع ثروت است که هیچ برنامه ای در این خصوص وجود ندارد.  

وی بیان کرد: در کشور عمدتا کسانی دسترسی به وام های کلان دارند که قدرت پرداخت اقساط را دارند و جزو ثروتمندان به شمار می آیند و یا مستلزم وثائق بالا هستند که این افراد از پس آنها برمی آیند. بنابراین؛ نظام بانکی کشور برخلاف اینکه می بایست در خدمت نیازمندان و برپایه نظام قرض الحسنه یا حمایت از کسب و کارهای خرد و متوسط باشد، در خدمت ثروتمندان جامعه است. 

در ادامه برنامه مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفت و گوی تلفنی اظهار داشت: طی سال های متمادی و برگزاری جلسات متعدد، متاسفانه بر چیستی شکاف طبقاتی بسیار صحبت شده و تمرکز ما بر چیستی باعث خستگی مردم شده است و فاصله طبقاتی را با پوست و گوشت خود حس می کنند و درآمدهای آنان کفاف هزینه ها را نمی کند و این مسئله مثل روز روشن است. 

وی با بیان اینکه باید بر چگونگی ها متمرکز شد، افزود: برای یکبار و همیشه با خود عهد کنیم که چیستی را رها کرده و بر چگونگی ها متمرکز شویم. 

صادقی شاهدانی با بیان اینکه باید منابع لازم را تدارک ببینیم، گفت: پایه مالیاتی موجود کشور کفاف این را نمی دهد که منابع لازم را برای کاهش شکاف طبقاتی و کم کردن آن تدارک ببینیم. نرخ مالیاتی کشور و سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی حدودا 7تا 8درصد است. هیچ کشوری نیست که سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی اش به این میزان باشد. بنابراین؛ این سوال پیش می آید که باید چه کرد؟ آیا می بایست مالیات بر تولید گرفته شود؟ پاسخ  منفی است به این دلیل که آثار ضدرشدی و تولیدی خواهد داشت. 

وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده گفت: بخشی از نظام مالیاتی بر ارزش افزوده باید دارای شفافیت لازم باشد. 

صادقی شاهدانی همچنین درباره مالیات بر دارایی گفت: خواب مسکن، زمین، دارایی های فیزیکی باید مشمول مالیات شود. مالیات بر عایدی یک راه گم کردن است. طرح کاداس می تواند کمک کند که مالیات بر دارایی گرفته شود. 

حجت الله عبدالملکی بر انقلاب اقتصادی تاکید کرد و گفت: قبل از انقلاب در کشور یک نظام اقتصادی معیوب و فقرزا و ضدتولید ایجاد شد که 25سال آمریکایی ها بر این نظام برنامه ریزی کرده بودند. سال 57 انقلاب سیاسی رخ داد لیکن انقلاب اقتصادی صورت نگرفت و نظامات اقتصادی فقرزا و ضدتولیدی که آمریکایی ها ایجاد کرده بودند را هنوز ادامه می دهیم. 

وی به مسئله بانک اشاره کرد و گفت: صرفا همان عملیات بانکی قبل از انقلاب با عقود شرعی سوری تزئین شد و هنوز نظام بانکداری بعد از انقلاب همان رویه قبل از انقلاب را دارد. 

عبدالملکی اضافه کرد: درآمد یک میلیون و 200هزار خانواده در کشور در سال زیر دو میلیون تومان است. 

شقاقی همچنین خاطرنشان کرد: درست است که فقر درد دارد، اما درد فاصله طبقاتی به مراتب بیشتر است. انباشت دانش نشان داده است که می دانیم از کجا شروع کنیم ولی توانایی آن را نداریم و دلیل آن فساد است. اصلاح نظام اقتصادی نیازمند گروهی از مصلحینی است که خریدنی نباشند و نیازمند مجریانی پاکدست است. 

وی بر اهمیت مالیات بر ثروت تاکید کرد و گفت: مسئله مالیات بر ثروت نیازمند شفاف سازی بر گردش مالی افراد دارد، اصلاح زنجیره فساد نیازمند مجریانی پاکدست است تا بتواند در مقابل هیمنه فساد بایستند. 

صادقی شاهدانی تصریح کرد: سهولت کسب و کار و اخذ مجوز به گونه ای نیست که اقشار آسیب پذیر جامعه بتوانند به راحتی کسب و کاری راه اندازی کنند. به راحتی می توان گفت که حیطه کسب و کار در کشور اوضاع مناسبی ندارد. 

گفتنی ا‌ست، برنامه «غیرمحرمانه» با هدف بررسی موضوعات روز جامعه و گفتگو پیرامون مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و ...کاری است از گروه اقتصاد و دانش به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمدجعفر خسروی هر جمعه بعد از اذان مغرب روی آنتن شبکه دو می رود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه درآمد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شاخص فقیر غیرمحرمانه رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه حجت الله عبدالملکی فاصله طبقاتی بیشتر شود فقر مطلق خط فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۰۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

حجت کریمی کارشناس ارتباطات و رسانه گفت ؛طرح مجلس در خصوص تعطیلی دو روز در هفته در کشور، چالش های بسیاری را به دنبال داشته، بطوریکه هرکس از منظری به این مسئله ورود کرده و نقاط ضعف و قوت آنرا مطرح می کنند. اما آنچه که از برآیند جامعه مشخص است، نظرات متفاوت تر از تصمیم مجلس می باشد.

اگر هدف دولت و مجلس از این طرح، کاهش فاصله مراودات اقتصادی و سیاسی با دنیاست، بدون شک پنجشنبه گزینه مناسبی نیست. اما اگر هدف غیر از موارد فوق الذکر و عموما در راستای نشاط آفرینی در جامعه، صرفه جویی در مصرف انرژی و مدیریت تعطیلات داخل کشور باشد، اشکالی ندارد، اما در کنار آن، تعطیل نکردن بانکها و برخی مراکز، دردی را دوا نمی کند و دوباره همان آش است و همان کاسه! اگر قرار بر تعطیلات رسمی هست، باید این طرح به کل کشور تسری داده شود وگرنه تعطیل کردن بخشی از کشور بیهوده و خارج از اهداف در نظر گرفته شده است. لذا در این بین با دو چالش اساسی روبرو هستیم؛ یکی تعیین روز تعطیلی و دیگری مسئله بانکها و برخی مراکز ارائه خدمات است.

ما اگر دنبال یک راهکار برای حفظ منافع ملی هستیم، بهتراست این موضوع همراه با منطق باشد. در کنار توجه به نشاط خانواده ها، بخش اقتصادی کشور هم از مهم ترین اولویت هاست.

و لذا تقویت مراودات اقتصادی و سیاسی با سایر کشورها، یعنی تصمیم درست برای همگام سازی ساعات کار با جهان است. ولو اینکه نام روز از پنجشنبه به شنبه تغییر می کند. در کنار این مسائل، اگر مجلس به جمع بندی کلی رسید که چه روزی به عنوان تعطیل رسمی اعلام شود، بانکها و سایر مراکز هم باید شامل این مصوبه باشند.

چراکه ایجاد تبعیض در جامعه و همچنین محرومیت عده ای از حق قانونی عادلانه نیست. لذا مستحضرید که بخش مهمی از امورات بانکها غیرحضوری شده و بسترهای لازم برای ارائه خدمات بانکی تحت وب برقرار است و لزومی ندارد در بانکها را در روز تعطیلات رسمی باز کنیم.

در واقع علنا با این کار، فرصتی برای مردم ایجاد می کنیم تا در روز تعطیل به امورات بانکی و سایر فعالیت های خود مشغول شده و از تفریح که جزو اولویت های اصلی این طرح است محروم شوند. در کنار آن، کارمندان بانک و سایر مراکزی که دارای فرزند نوزاد هستند، به دلیل تعطیلی مهدکودک ها سرگردان خواهند شد.

افزایش مصرف انرژی، ایجاد ترافیک و آلودگی هوا هم از این منظر قابل توجه است. لذا بر این اساس، تصمیمات عجولانه، غیرکارشناسی و عدم شفافیت در بیان این مسئله که چرا شنبه نه، و چرا قرار است این تعطیلات همه گیر و رسمی نباشد، عملنا دردی را دوا نمی کند. امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، در تصمیماتشان مشورت آحاد جامعه را مد نظر قرار داده و تصمیم شایسته ای اتخاذ نمایند.

 

دیگر خبرها

  • دریافت مالیات باید عادلانه باشد
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم
  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است
  • تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است
  • محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد
  • سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند
  • آیت‌الله اراکی: ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد