Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-20@04:30:44 GMT

حداد نامزدی در 1400 را رد کرد، مطهری کاندیدا شد

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۱۴۶۲

حداد نامزدی در 1400 را رد کرد، مطهری کاندیدا شد

گروه سیاسی/ بر خلاف حرکت آهسته شوراهای ائتلاف در هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا برای سامان دادن به اردوگاه انتخاباتی‌شان، انتشار اخبار مبتنی بر اعلام حضور کاندیداهای حزبی و منفرد و تعیین تکلیف نامزد شدن یا نشدن چهره‌هایی که احتمال نامزدی شان در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح بود، سرعت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین روال روز پنجشنبه این اعلام کاندیداتوری علی مطهری و تأکید غلامعلی حداد عادل بر شرکت نکردنش در انتخابات 1400 به عنوان نامزد بود که خبرساز شد.
در حالی که طی هفته‌های گذشته چهره‌های متعددی مانند سردارحسین دهقان وزیر سابق دفاع، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و محسن رهامی نامزدی خود را اعلام کرده بودند، اما این خبر اعلام نامزدی علی مطهری نماینده و نایب رئیس سابق مجلس بود که با بیشترین بازتاب رسانه‌ای مواجه شد.
مطهری که با وجود دو دوره نمایندگی مجلس صلاحیت‌اش برای انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 از سوی شورای نگهبان رد شده بود، روز پنجشنبه در نشستی خبری هدفش از وارد شدن به میدان انتخابات ریاست جمهوری را در مؤلفه کمک به افزایش مشارکت سیاسی و احساس وظیفه در قبال شرایط داخلی و خارجی کشور اعلام کرد و درباره احتمال رد صلاحیت دوباره‌اش از سوی شورای نگهبان گفت: «نمی دانم در آن دوران چه شرایطی بود اما دلیلی برای رد صلاحیتم نمی‌بینم وهیچ تلاشی برای رایزنی در این باره با شورای نگهبان نکرده‌ام.»
همزمان با همین خبر، این غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بود که گمانه‌زنی‌ها درباره تمایل‌اش به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را رد کرد و گفت: «ورود من در انتخابات به این صورت خواهد بود که همه را به رأی دادن تشویق می‌کنم، اما نه به خودم. برای رأی دادن در انتخابات شرکت می‌کنم، نه رأی گرفتن!» این موضع حداد عادل در حالی بود که موضع‌گیری یقینی هفته پیشش مبنی بر رد صلاحیت قطعی محمود احمدی‌نژاد با واکنش‌های مختلف از جمله این تأکید عباسعلی کدخدایی مواجه شد که «حتی اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند الان از جانب شورای نگهبان اظهارنظر کنند».
جز این کاندیداتوری‌های انفرادی، آنچه چشمِ انتظار انتخابات 1400 را به خود دوخته است، مشخص شدن کاندیداهای نهایی ائتلاف‌ها است. امری که بر‌اساس موضع‌گیری چهره‌های مؤثر و مطلع این ائتلاف‌ها می‌شود پیش‌بینی کرد که در هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب به سادگی محقق نخواهد شد.
از جمله در شورای وحدت اصولگرایان که با رقیبی به نام شورای ائتلاف نیروهای انقلاب همراه است، اگر چه همه بر ضرورت وحدت تأکید دارند اما در فحوای سخنان منتشر شده رگه‌هایی از اختلاف نظر هویدا است. بر همین قیاس در حالی که به گزارش «ایسنا»، مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در همایش «بانوان جبهه انقلاب» بر ضرورت خروج آرایش سیاسی اصولگرایان از آشفتگی سخن گفت، اما در عین حال افزود: «ما در جامعه روحانیت نه به عنوان یک کنشگر سیاسی بلکه به عنوان اینکه نقش هدایتی و مشورتی و دستگیری داشته باشیم به وحدت نیروها و خردجمعی و عقلانیت و اخلاق دعوت کردیم. چند دوره تلاش کردیم اما دیدیم دوستان در خردجمعی کوتاهی می‌کنند». اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی هم در گفت‌و‌گویی با «ایرنا» تأکید کرده: «درصدد وفاق حداکثری هستیم لیکن دوستان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفتند حاضر نیستیم با مجموعه شما باشیم؛ آنها در انتخابات ریاست جمهوری در پی نامزدی هستند که خودشان قبول دارند». سخنان علیرضا زاکانی، از چهره‌های عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب هم حکایت از همین فاصله دارد. به گزارش ایلنا، او در نخستین همایش سراسری دبیران استانی جبهه تحول خواهان انقلابی با بیان این اعتقاد که «صرف نظر از عناوین حزبی دو جریان تحول‌خواه و تجدیدنظر طلب رقبای سیاسی اصلی هستند»، شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب را درحال بازسازی مجدد ساختار این ائتلاف سراسری دانست و گفت: «البته جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهراً داعیه وحدت دارد، اما آنچه فهم می‌شود اینکه قرار است علی لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید».
اشاره کنایه‌آمیز زاکانی به علی لاریجانی رئیس سابق مجلس به عنوان انتخاب نهایی شورای وحدت اصولگرایان در حالی است که نام لاریجانی در ماه‌های گذشته بیش از هر چیز به عنوان کاندیدای مطلوب طیفی از اصلاح‌طلبان مطرح شده است. از جمله محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که چهره‌هایی همچون محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی را واجد شرایط لازم برای کاندیداتوری از سوی اصلاح‌طلبان دانست اما به «ایرنا»، گفت: «اگر اصلاح‌طلبان از معرفی نامزد ذاتی خود محروم شوند ممکن است کسی را که از نظر مواضع به ما نزدیکتر باشد حمایت کنیم و علی لاریجانی از جمله چهره‌هایی است که می‌توان درباره او بحث کرد و تصمیم گرفت». این اظهار نظر عطریانفر در حالی است که قرار است کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در نهاد اجماع‌ساز این جریان انتخاب شود. نهادی که انتخاب عنوان «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» برای آن با اما و اگرهایی از سوی کمیسیون ماده 10 احزاب مواجه است اما در جلسه عصر چهارشنبه هفته گذشته در انتخاب بهزاد نبوی به عنوان رئیس، حسین مرعشی و حسین کمالی به عنوان نواب رئیس و آذر منصوری به عنوان سخنگو به اجماع رسیده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری شورای ائتلاف شورای نگهبان اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۱۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش اوج ذلت اسرائیل و اقتدار ایران در جریان انهدام ریزپرنده‌های صهیونیستی توسط پدافند هوایی کشور

به گزارش «نماینده»، مجتبی رضاخواه در واکنش به انهدام ریزپرنده‌های ناشناس در استان اصفهان از سوی پدافند هوایی کشورمان گفت: ابتدای هفته بود که اسرائیل تأیید کرد تعداد زیادی پهپاد و موشک در ابتدای هفته از سوی ایران و کشورهای حوزه مقاومت به سمت اراضی اشغالی شلیک شد و روزنامه های آنها نیز این موضوع را تأیید کردند اما در پاسخ توانستند تنها چند ریزپرنده را خود آنها یا مزدورانشان در داخل بلند کرده و روی آسمان اصفهان ببرند که واکنشی در این حد، حاکی از ترس واقعی آنها دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه به اخبار کذبی اشاره کرد که رسانه‌های صهیونیستی درباره انهدام پایگاه‌های نظامی ایران منتشر می کنند و افزود: بازی روانی که راه انداخته اند این گزاره را تأیید می کند که رژیم صهیونیستی به شدت نگران این است که نتواند هیچ واکنشی نسبت به اقدام ایران داشته باشد و اکنون تلاش دارد با یک واکنش حداقلی، موج رسانه ای درست کند تا بگوید در قبال حمله ایران ساکت نبوده است.

وی در ادامه اتفاقات نیمه شب گذشته و پرواز چند ریزپرنده در آسمان اصفهان که در نهایت توسط پدافند هوایی کشورمان سقوط کرد را نشانه اوج ذلت رژیم صهیونیستی و اوج اقتدار کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: آنها تنها مجبور هستند از سوی رسانه هایشان اقدام به فضاسازی کنند و در عمل نمی توانند هیچ اقدامی داشته باشند.

رضاخواه همچنین به تحلیل اخبار کذب و وارونه جلوه دادن حقیقت از سوی رسانه‌های رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: رسانه های صهیونیستی به اخباری درباره انهدام پایگاه‌های نظامی در ایران می پردازند که منبع آن را رسانه‌های آمریکایی معرفی می کنند اما وقتی برای یافتن اصل خبر به این رسانه ها مراجعه می کنید چیزی دست شما را نمی گیرد به این معنا که اخبار کذب آنها منبع درستی هم ندارد و رسانه های آمریکایی نیز آنها را همراهی نکرده اند و این خبر بدی برای صهیونیست‌ها است.

رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی(IPU) در پایان تأکید کرد: هر اقدامی از سوی دشمن نسبت به خاک کشورمان، با واکنش صریح و سریع ایران روبرو می شود و این ترسی است که آنها دارند از این رو تلاش می کنند با بازی رسانه ای دست خالی خود را پر کنند که همان نیز به زودی رو خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برپایی ۶۵۴ شعبه اخذ رای در کرمانشاه برای انتخابات دور دوم مجلس
  • نمایش اوج ذلت اسرائیل و اقتدار ایران در جریان انهدام ریزپرنده‌های صهیونیستی توسط پدافند هوایی کشور
  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پریدر استعفایش را پس گرفت و نیامد/ ثبت نام ۱۵ کاندیدا برای ریاست شطرنج
  • حکیم: ایران قدرت خود را به جهانیان ثابت کرد
  • حکیم: ایران قدرت خود به جهانیان را ثابت کرد
  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم