Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@12:46:09 GMT

تاملی بر روند افزایش فقردر جامعه

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۱۶۸۲

در واقع این حق افراد جامعه و یک کشور است که به خوبی از منابع مالی آن مملکت بهره برده و در رفاه و آسایش کامل زندگی کرده، یا حداقل از زندگی نرمال برخوردار باشند؛ لذا این مهم وظیفه مسوولان آن کشور و مدیران اقتصادی است که شرایط بهبود را برای مردمان و مخصوصا اقشار ضعیف و ‌متوسط فراهم آورند تا خط فقر به تدریج کاهش یافته و ما کمتر شاهد زباله‌گردی افراد و کارتن‌خوابی‌ها و نیز بی‌خانمانی‌ها و اعتیاد و سرقت در سطح شهر و جامعه باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در سال ۹۹ بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده که خط فقر در تهران به ۱۰ میلیون تومان رسیده است چرا که قیمت کالاها روند افزایشی داشته و بر این اساس قدرت خرید مردم کاهش یافته و حتی دیگر نمی‌توانند از پس تامین نیازهای ضروری خود برآیند؛ در حقیقت  اقتصاددانان معتقدند، تعریف و تعیین «خط فقر» و «خط زندگی» پیچیدگی‌های خاصی دارد و باید در تعیین آن، نوع شغل و تحصیلات و مسوولیت افراد را هم در نظر گرفت بنابراین ارایه یک رقم ثابت به عنوان «خط فقر» برای همه گروه‌های شغلی و تحصیلی، منطقی و دقیق و منصفانه نیست. براساس ارزیابی رسمی، اکنون خط فقر غذایی به ازای هرنفر ۶۷۰ هزار تومان است و اگر خانواده 3‌نفره را با حداقل دستمزد در نظر بگیرید، بسیاری از خانواده‌های کارگری زیرخط فقر یا در مرز خط فقر غذایی قرار می‌گیرند. در حقیقت آمارها نشان می‌دهد که قشر ضعیف و ‌متوسط جامعه تا حدودی در یک خط اقتصادی حرکت می‌کنند و می‌توان گفت که حداقل نصف جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند؛ باید چاره‌ای اندیشید تا پای عمل را به میان کشیده و فکری به حال اقتصاد بیمار کرده و در صدد بهبودی آن کوشا بود. به هر روی؛ اگر شرایط اقتصادی تغییر نکند و همچنان روند افزایشی به خود گیرد شاهد نابسامانی‌هایی در جامعه و اجتماع خواهیم بود که شکل خوبی در جامعه نخواهد داشت و این معضل از بدنه اجتماع رد شده و به هسته جامعه یعنی خود مردم آسیب وارد می‌کند و به تدریج این نابسامانی و هرج و مرج کلیه طبقات اجتماعی را فرا خواهد گرفت. پس بایسته است تا اصلاحاتی در زمینه اقتصادی و سیستم مالی صورت پذیرد و جامعه‌شناسان اقتصادی و اقتصاددانان، دلسوزی به کار برده و چاره‌ای اندیشند تا این اقتصاد بیمار که رو به نابودی است را احیا کنند و منطق و عقل اقتصادی را به کشور بازگردانند. برخی از سیاست‌گذاری‌ها باید دلسوزانه اصلاح شوند تا با همت همگانی بتوان نبض جامعه را به درستی کنترل و مدیریت کرده و شاهد پیشرفت و دستاوردهای خوب و مفیدی در کشور باشیم.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: خط فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۱۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان در جلسه شورای روابط خارجی استان با اشاره به اجرای برنامه‌های حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و فعال کردن روابط با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه در سال گذشته، افزود: امسال نیز این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در وان، خاطرنشان کرد: آمادگی میزبانی هفتمین اجلاس را در ارومیه داریم و در کنار دعوت از استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی، پیگیر حضور استان‌های اقتصادی و بزرگ ترکیه در راستای تاثیرگذاری بیشتر نتایج در این اجلاس هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به برخی از دستاورد‌های توافقات انجام شده در اجلاس هفتم استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی نیز اشاره کرده و افزود: بازگشایی مرز کوزه رش بعد از حدود سه دهه به عنوان چهارمین مرز مشترک بین ایران و ترکیه و همچنین ترانزیتی شدن مرز رازی از جمله دستاورد‌های این اجلاس بود.

معتمدیان همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای تفاهم نامه همکاری با رئیس جمهور ترکیه، اضافه کرد: با توجه به نقش محوری آذربایجان غربی در توسعه تجارت با کشور ترکیه، بسیاری از این مصوبات با محوریت این استان امضا شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به میزبانی ارومیه، افزود: در راستای افزایش تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با اقلیم کردستان عراق، آماده حضور در نشست بعدی در اقلیم کردستان هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش تعاملات با کشور ارمنستان را نیز جزو برنامه‌های استان در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرده و یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن ارمنستان با کشور‌های اروپایی، این کشور می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، درمان و سلامت و گردشگری، ارتباطات مناسبی با آذربایجان غربی برقرار کند و این مسئله مستلزم بررسی و مطالعه دقیق ظرفیت‌های همکاری مشترک است.

معتمدیان در پایان افزایش تعاملات منطقه‌ای را از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرده و افزود: توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و افزایش ارتباط و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشور‌های همسایه، در برنامه‌ها و اولویت‌ها استان در سال جاری قرار دارد و در این در این زمینه فعال شدن بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی استان می‌تواند بسیار موثر باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند
  • پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • فیک بیوتی
  • پیش‌بینی جالب یک فعال اقتصادی درباره نرخ ارز
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد
  • چرا از تورم متنفریم؟
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد
  • با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود