Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در واقع دولت عراق، چون در آستانه آماده سازی خود برای ورود به انتخابات، تشکیل پارلمان و دولت جدید است به دنبال روزنه‌ای برای به تاخیر انداختن این روند است و حملاتی چون حمله به سفارت آمریکا در عراق از تبعات این روند است.

مرتضی میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص حملات شب گذشته راکت به منطقه الخضرا بغداد در چند ده متری سفارت آمریکا گفت: عملیات دیروز سومین عملیات در عرض کمتر از یک هفته در خاک عراق بوده است عملیات اول در پایگاه آمریکایی در اربیل اتفاق افتاد، دومین عملیات در پایگاه هوایی بلد در سامرا رخ داد و سومین آن نیز روز گذشته در منطقه خضرا بغداد رخ داد که البته تاکنون هیچ گروهی شناخته شده و صاحب شناسنامه‌ای مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: اساسا تا زمانی که گروهی مسئولیتی به عهده نگیرد هر احتمالی در خصوص این قبیل عملیات‌ها وجود دارد و در واقع دولت عراق، چون در آستانه آماده سازی خود برای ورود به انتخابات، تشکیل پارلمان و دولت جدید است به دنبال روزنه‌ای برای به تاخیر انداختن این روند است.

میرابیان تصریح کرد: البته تاخیر این روند به این معناست که کشور به مرور دچار نابسامانی و خلل قدرت خواهد شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به گسترش فعالیت داعش در چند ماه اخیر و عملیات نظامی در شرق، غرب و جنوب بغداد گفت: مجموعه این عوامل باعث می‌شود که زمینه برای حضور و بقای آمریکا و افزایش نیرو‌های ناتو در عراق فراهم شود.

وی با اشاره به درخواست اخیر و عجیب نخست وزیر عراق در خصوص افزایش چهار تا پنج درصدی نیرو‌های ناتو در کشورش گفت: از این نیرو‌ها در زمان نخست وزیری نوری المالکی و حمله داعش به عراق دعوت شد که در مقابل داعش در عراق بایستند هر چند که ناتو خیلی دیر به این مرحله ورود پیدا کرد، اما پس از سپری شدن آن زمان و در بازه شیوع کرونا ناتو نیرو‌های خود در عراق را تقلیل داد، اما الان مجددا نخست وزیر عراق درخواست افزایش نیرو‌های ناتو در کشورش را داده است.

میرابیان ادامه داد: از این رو مجموعه تحولات در راستای حضور هر چه بیشتر نیرو‌های بیگانه در عراق در حال شکل گیری است و این در حقیقت مخالفت آشکار با مصوبه مجلس عراق است که بر مبنای آن همه نیرو‌های بیگانه باید از عراق خارج شوند و در این مصوبه اشاره‌ای به نیرو‌های آمریکایی، اتحادیه اروپا یا ناتو نشده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه موضوع بسیار مبهم به نظر می‌رسد گفت: اساسا این سوال مطرح است که چرا حوادثی از این دست (حمله به سفارت آمریکا در عراق) هم زمان با افزایش حضور نظامی ناتو، افزایش حضور نظامی آمریکا و نقل و انتقالات آمریکا صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: این‌ها نشانه‌ها و سیگنال‌های خوبی نیستند و این اتفاق در حالی رخ داد که برخی نمایندگان مجلس عراق درخواست الکاظمی برای افزایش نیرو‌های ناتو در منطقه واکنش نشان دادند.

میرابیان با اشاره به موضع سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مبنی بر اینکه حضور نیرو‌های بیگانه در عراق باعث ناامنی در این کشور خواهد شد، گفت: تجربه نیز به خوبی حکایت از این دارد که هر گاه نیرو‌های بیگانه در منطقه ما افزایش یافتند در مقابل تنش، ناآرامی و ناامنی نیز افزایش یافته و مصداق آن حضور آمریکایی‌ها در افغانستان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: میرابیان سفارت امریکا در بغداد ناتو الکاظمی افزایش نیرو های ناتو کارشناس مسائل غرب آسیا نیرو های بیگانه سفارت آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۳۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی

گردان عملیات فضایی نیروی هوایی کره جنوبی و «نیرو‌های هوا-فضای آمریکا کره جنوبی» برای برگزاری این رزمایش به عنوان بخشی از آموزش پرواز کره (KFT)، یک رزمایش بزرگ سالانه نیروی هوایی، تیمی یکپارچه تشکیل دادند.

این نخستین بار بود که یک تیم عملیات فضایی یکپارچه در KFT در رزمایشی دو هفته‌ای که از ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین) در یک پایگاه هوایی در گونسان واقع در ۱۷۸ کیلومتری جنوب سئول آغاز شده است، شرکت کردند.

در این رزمایش، نیرو‌های دو کشور سناریو‌هایی را برای جلوگیری از اختلال ارتباطی ماهواره‌ای و افزایش دقت سیستم‌های موقعیت یاب در برابر تهدیدات احتمالی از سوی کره شمالی شبیه سازی کردند.

به گفته نیروی هوایی کره جنوبی، آنها با استفاده از داده‌های ماهواره‌های نظامی آمریکا، مختصات حملات مختل کننده سیگنال و اطلاعات مربوطه را با نیرو‌های دو کشور به اشتراک گذاشتند و این به جنگنده‌های کره جنوبی و آمریکا این امکان را داد که مبدا این حملات را هدف قرار دهند.

این تیم همچنین درباره راه‌های به‌کارگیری ماهواره‌های شناسایی کره جنوبی در ماموریت‌ها و عملیات‌های واقعی مذاکره کردند.

کره جنوبی اولین ماهواره شناسایی نظامی خود را ماه دسامبر سال گذشته میلادی (آذر-دی) و دومی را اوایل ماه جاری میلادی (فروردین) در مدار زمین قرار داد. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ پنج ماهواره را برای نظارت بهتر بر کره شمالی بر مدار قرار دهد.

«گردان عملیات فضایی» دسامبر ۲۰۲۲ به عنوان واحدی یکپارچه برای انجام عملیات‌های فضایی و شناسایی بر علیه توانایی‌های فضایی رو به تحول پیونگ یانگ ایجاد شد.

همچنین، «نیرو‌های هوا-فضای آمریکا کره جنوبی» وظیفه هماهنگی عملیات‌های فضایی، هشدار موشکی و ارتباطات ماهواره‌ای برای مقابله با تهدیدات موشکی و هسته‌ای کره شمالی را بر عهده دارد.

کره شمالی ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان- آذر) ماهواره جاسوسی خود را به فضا پرتاب کرد و وعده داد که در سال جاری میلادی سه ماهواره دیگر را به فضا بفرستد. ارتش کره جنوبی مقدمات کره شمالی برای پرتاب دومین ماهواره خود را به دقت زیر نظر دارد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • وعده صادق هژمونی آمریکا را در هم شکست
  • اوکراین فقط شش ماه وقت دارد
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • تظاهرات هزاران اردنی در نزدیکی سفارت اسرائیل + فیلم
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند