Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@15:22:47 GMT

آیا گنج دره رها شده است؟

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۴۵۱۷

آیا گنج دره رها شده است؟

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حجت دارابی از باستان شناسان مطرح کرمانشاهی و سرپرست گروه باستان شناسان دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاک دانمارک در پروژه مشترک کاوش در گنج دره، به رها شدگی این محوطه باستانی طی دهه‌های گذشته اشاره‌ کرد و گفت : برای حفاظت از محوطه‌های باستانی ابتدا باید عرصه و حریم آن‌ها را مشخص کرد، اما علیرغم اهمیت خاص این محوطه باستانی، چنین چیزی تا قبل از پژوهش‌های مشترک دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ صورت نگرفته بود که این امر در سال ۱۳۹۶ انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : خوشبختانه عرصه و حریم گنج دره در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد تایید واقع شده و تنها نیازمند اقدامات اجرایی و عملی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه است.

او ادامه داد: در قالب پروژه مشترک مذکور یک طرح حفاظتی برای محوطه و تبدیل آن به سایت-موزه تهیه شد و به پژوهشکده باستان شناسی ارائه شد، این طرح پیرو جلسه‌ای با مدیر قبلی میراث استان کرمانشاه و پژوهشکده باستان شناسی تهیه شده، اما اداره میراث استان هیچ وقت پیگیر عملیاتی شدن این طرح در جهت حفاظت از این محوطه نشده است.

او افزود: در نتیجه کاوش‌های گسترده هیات کانادایی در قبل از انقلاب بخش مرکزی تپه گنج دره به صورت یک گودی بزرگ درآمده و تمام بقایای معماری روستای اولیه که از آن به دست آمده بود در طی زمان دچار فرسایش شده و متاسفانه از بین رفته است.

دارابی افرود: در سال‌های گذشته حفاری‌های غیرمجاز متعددی در آن صورت گرفته و علاوه بر این، فعالیت‌های کشاورزی پیرامون تپه هر سال باعث تسطیح بخشی از آن می‌شوند.

او گفت: از جمله کار‌های انجام شده در قالب پروژه مشترک دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ نصب سه تابلو اطلاع رسانی در ارتباط با گنج دره بود، اما متاسفانه از این سه تابلو اکنون تنها یکی که در ابتدای جاده هرسین و در محل پلیس راه بیستون است، در جای خود باقی مانده و دو تابلوی دیگر از جای خود کنده شده و سرنوشت آنان مشخص نیست .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مناظر زیبا آثار تاریخی آثار باستانی گنج دره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۴۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت دانشجویان دانشگاه «ییل» آمریکا به دلیل برپایی تجمع اعتراضی علیه اسرائیل

رسانه‌ها از بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه ییل آمریکا خبر دادند؛ امری که خبرگزاری آمریکایی آکسیوس آن را تازه‌ترین نشانه سرکوب دانشگاه‌ها علیه تظاهرکنندگان حامی فلسطین دانست.

بیش از ۲۵۰ دانشجوی این دانشگاه از روز جمعه قرار برگزاری تجمع در محوطه دانشگاه و برپایی چادر را گذاشته بودند و مسئولان دانشگاه هم اعلام کرده بودند که با این کار مخالفت خواهند کرد.

به گزارش آکسیوس، پلیس آمریکا از ساعات اولیه صبح امروز راه‌های منتهی به محوطه دانشگاه را مسدود کرد و از ورود دانشجویان به محل برگزاری تجمع جلوگیری کرد. به اعلام پلیس دانشگاه، ۴۵ تا ۴۵ دانشجو به دلیل عبور از موانع تعبیه‌شده و ورد به محوطه تجمع، بازداشت شدند.

حاضرات در این تظاهرات فریاد زدند که «خون اعراب بی‌ارزش نیست و ما صدای شهدا خواهیم بود.»

گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های مجازی نشان از آن دارد که با وجود مداخله پلیس و بازداشت چندین دانشجو، دانشجویان حامی فلسطین در بخش دیگری از محوطه دانشگاه چادر زده و تجمع اعتراضی خود را ادامه دادند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اعتراضات دانشجویی به جنگ علیه غزه از آمریکا به اروپا کشیده شد
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • برگزاری اردوگاه حمایت از غزه در دانشگاه سیدنی استرالیا + تصاویر
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا و بازداشت اساتید و دانشجویان
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • بازداشت دانشجویان دانشگاه «ییل» آمریکا به دلیل برپایی تجمع اعتراضی علیه اسرائیل