Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-19@20:41:59 GMT

5 راه ساده برای تشخیص خبر دروغ!

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۴۵۶۷

امروزه با گسترش همه جانبه اینترنت، امکان پخش اخبار به سادگی برای تمامی افراد محیا شده است. همین نکته موجب شده است تا اطلاعات موثق و دروغ با یکدیگر همراه شده و در کنار هم، به طور همزمان، در سطح وب پخش شود. با توجه به این که به زمان انتخابات نزدیک می شویم، اهمیت این موضوع بیش از پیش شده و باید درباره صحت اخبار منتشر شده تحقیق نماییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب 5 راه ساده برای تشخیص خبر دروغ برای شما بازگو نموده ایم، با به کارگیری این روش ها، به سادگی می توانید اخبار موثق را از اخبار دروغ تشخیص دهید.

1.به منبع خبر توجه کنید.

منبع خبر به شما اعلام می کند که این اطلاعات از چه طریقی و چگونه برای اولین بار در سطح وب پخش شده است. برای اطلاع از صحت یا دروغ بودن اخبار، به منبع آن ها توجه نمایید. در صورتی که منبع ذکر شده برای آن ها از اعتبار کافی برخوردار باشد، می توانید به صحت اطلاعات اعلام شده اعتماد نمایید. از طرف دیگر، بسیاری از منابع خبری هستند که به کرات نسبت به پخش اخبار دروغ اقدام نموده اند. بدیهی است که این سایت ها را نمی توان به عنوان منبعی موثق و معتبر برای اطلاع از اخبار روز دنیا در نظر گرفت.

2.صحت اخبار قبلی را بررسی کنید.

اخبار قبلی سایت را بررسی کنید. در صورتی که اخبار قبلی اعلام شده در وب سایت صحیح بوده و از اعتبار آن ها مطمئن هستید، می توانید به اخبار جدید آن نیز اعتماد نمایید؛ اما اگر در سابقه های قبلی این منبع به اخباری دست یافتید که از اعتبار چندانی برخوردار نبوده و به نوعی خبر دروغ بوده اند، باید در درست بودن خبر جدید آن نیز تردید کنید.

3.چند سایت معتبر را نیز چک کنید.

پایگاه های خبری متعددی برای پیدا کردن اخبار روز دنیا وجود دارد. در صورتی که خبر اعلام شده صحیح باشد، حداقل نیمی از این وب سایت های خبری معتبر به آن پرداخته اند. به عنوان مثال فرض کنید خبری درباره زلزله سی سخت مطالعه نموده اید. برای تشخیص دروغ بودن این خبر، باید چندین خبرگزاری معتبر را بررسی نمایید. در صورتی که آن ها در این باره خبر یا مطالبی را منتشر کرده باشند می توانید از صحت آن مطمئن شوید.

4.اغراق در خبر را جدی نگیرید.

اغلب خبرگزاری ها برای جلب توجه مخاطبان از تیترهای به ظاهر جذاب و حتی گاها اغراق شده استفاده می کنند. هرگاه به خبری برخورد کردید که حس کردید در تیتر آن بیش از حد معمول اغراق شده و یا مدعی است که به طور ناگهانی، راه حلی ساده و در عین حال جامع برای مشکلات اخیر پیدا کرده است، در صحت آن تردید نموده و حتما بیشتر درباره این موضوع تحقیق کنید. پایگاه خبری تحلیلی شجر نیوز یکی از وب سایت های خبرگزاری است که به تازگی تاسیس شده است؛ اما این نکته باعث نشده است تا برای جذب مخاطبان و جلب توجه آن ها، بیش از اندازه اغراق کرده و یا اخبار دروغ منتشر نماید.

5.به بخش درباره ما رجوع کنید.

«درباره ما» یکی از اصلی ترین بخش هایی است که در هر سایتی قرار دارد. در این صفحه اطلاعاتی درباره مجموعه ذکر شده و آن را به طور کامل معرفی می کند. پایگاه های خبری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یکی از بهترین و در عین حال ساده ترین روش ها برای تشخیص دروغ بودن یک خبر، این است که به بخش «درباره ما» سایت مراجعه نموده و اطلاعات درج شده در آن صفحه را بررسی نمایید. با این کار می توانید حتی جهت گیری ها و نقطه نظرات سیاسی این خبرگزاری را نیز پیدا کنید.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: انتخابات اینترنت چک زلزله مشکلات برای تشخیص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۴۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساده‌ترین راه برای حفظ سلامتی چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، به گفته کارشناسان، پیاده روی یکی از بهترین ورزش های موجود برای افراد معمولی است.

مهر در گزارشی به نقل از مدیسن نت نوشت: دکتر «جیمز مک دیویت»، پروفسور طب فیزیکی و توانبخشی و رئیس امور بالینی کالج پزشکی بیلور، گفت: «پیاده روی چیزی است که به راحتی می‌توانید آن را در سبک زندگی خود بگنجانید.»

مک دیویت افزود: «مشخص شده است که پیاده روی سلامت قلب را بهبود می بخشد و به سلامت روان کمک می‌کند. حتی می‌تواند با سفت کردن استخوان‌ها از پوکی استخوان جلوگیری کند.»

پیاده‌روی همچنین به عنوان یک نقطه ورود فوق‌العاده برای افرادی که به دنبال بهبود فعالیت بدنی هستند، عمل می‌کند، زیرا در مقایسه با دویدن، ساییدگی و پارگی کمتری روی مفاصل دارد.

مک دیویت گفت: «حتی برای افرادی که مشکلات سلامتی دارند که حرکت را مختل می‌کند، پیاده روی یک گزینه ورزشی خوب است.»

با این حال، افرادی که مشکلات حرکتی شدید دارند، باید از تردمیل و سایر ماشین‌های هوازی خودکار اجتناب کنند، زیرا خطر آسیب بیشتر با آن دستگاه‌ها وجود دارد.

مک دیویت گفت: «افرادی که کم تحرک بوده اند باید با ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده روی مداوم در روز شروع کنند و سپس به تدریج این زمان را افزایش دهند.»

مک دیوایت توصیه می‌کند که با شدت کم برای مدت زمان طولانی پیاده روی کنید تا بیشترین استفاده را از پیاده روی داشته باشید، نه اینکه سعی در برقراری قدرت داشته باشید.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896620

دیگر خبرها

  • فرصت ثبت نام مدارس استعدادهای درخشان به اتمام رسید
  • طرز تهیه دمی گوجه اسپانیایی، یک غذای ساده، سریع و خوشمزه (فیلم)
  • ببینید | دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها
  • فوائد تماشای تلویزیون | چشم‌های‌تان به شما دروغ نمی‌گویند
  • ساده‌ترین راه برای حفظ سلامتی چیست؟
  • تعمیر لامپ‌های سوخته: یک ترفند کاربردی و ساده (فیلم)
  • مورایس: سپاهان شایسته بُرد در شهرآورد اصفهان بود
  • آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب
  • بهترین و ساده ترین روش پاک کردن کنگر کوهی
  • پنج نوشیدنی ساده برای رهایی از کبد چرب