Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، موضوع مسکن همیشه یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها به‌ویژه جوانان بوده و هست.

با توجه به گرانی مسکن و زمین در یک سال اخیر، بحث اجاره‌بها برای منازل داغ‌تر شده و تقاضای فراوان برای منزل سبب افزایش بی‌اندازه این کالای مورد استفاده در بازار املاک شده است.

یکی از قوانینی که مجلس برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن گرفت قانون مالیات بر خانه‌های خالی بوده که اجرای درست آن به گفته بسیاری از کارشناسان سبب افزایش عرضه واحد مسکونی به بازار و به تبع کاهش نرخ مسکن و نیز اجاره‌بها خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس قانون اصلاح‌شده ماده ۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم از سوی مجلس یازدهم، هر واحد مسکونی واقع در تمامی شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود که مطابق آن در سال نخست معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، در سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و در سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه اخذ شده، همچنین واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه‌سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات مذکور می‌شوند.

در همین خصوص مدیرکل اداره امور مالیاتی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: قانون مالیات بر خانه‌های خالی در ۲۶ آذرماه امسال در شورای نگهبان تصویب شده است.

جعفر احسانی‌مهر افزود: بعد از تصویب این قانون در روزنامه رسمی کشور چاپ و سپس حالت اجرایی پیدا می‌کند.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی سال آینده اجرا می‌شود

وی با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی از نظر اجرایی مشابه قانون مالیات بر مستغلات می‌باشد، تصریح کرد: عملیات اجرایی این قانون مربوط به سال آینده است.

 مدیرکل اداره امور مالیاتی خراسان‌جنوبی عنوان داشت: وزارت مسکن و شهرسازی متولی شناسایی خانه‌های خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده که این کار از طریق ثبت در سامانه ملی املاک صورت می‌گیرد.

احسانی‌مهر با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی موظف بر اجرای این قانون برای وصول مالیات بر خانه‌های خالی مشمول این قانون است.

فقط «بیرجند» شامل اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این قانون در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جنبه اجرایی دارد و در سطح استان تنها شهر بیرجند دارای این جمعیت بوده بنابراین این قانون تنها در این شهر اجرا می‌شود.

رئیس اتحادیه املاک و مسکن بیرجند نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نظری متفاوت در مورد تبعات و نتایج اجرای این قانون گفت: قانون مالیات بر خانه‌های خالی چیزی جز دردسر برای مردم نخواهد داشت زیرا سبب افزایش بیشتر اجاره‌بها می‌شود.

اجرای این قانون نتیجه عکس خواهد داد

علیرضا اربابی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال گذشته مالیات بر خانه‌ها ۳۵ درصد بوده و امسال این رقم به ۷۰ درصد افزایش یافته این امر خود سبب افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن می‌شود.

وی اضافه کرد: در سه‌ماهه گذشته بازار خرید و فروش مسکن در بیرجند راکد بوده به طوری گزارشات نشان از کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی در بخش معاملات مسکن را نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه املاک و مسکن بیرجند در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد قانون اعمال مالیات بر خانه‌های خالی مرهم درد جامعه در راستای کاهش اجاره‌بها نخواهد شد و باید اصلاح شود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: قانون مالیات بر خانه های خالی اجاره مسکن قانون مالیات بر خانه های خالی سبب افزایش اجاره بها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۷۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،آیت الله عبادی در شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه دشمنان همواره در پی تضعیف نظام بودند افزود: باید مسئولان در حوزه کاری خود و با همکاری هم برای رفع آسیبهای جامعه اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به برملا شدن چهره واقعی دشمنان گفت: جریان غرب، قتل و عام، جنگ و فساد دشمنان و غربی‌ها در حال حاضر برای همه دنیا برملا شده و چهره واقعی غربی‌ها رو شده است.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این شورا در خصوص اجرای طرح نور گفت: باید پلیس را در این طرح همراهی کرد تا در کنار پلیس اقدامات فرهنگی صورت گیرد.

قناعت با اشاره به پاسداشت زبان فارسی گفت: باید در معابر شهر ۷۰ درصد عبارت‌ها فارسی باشد. 

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار نیز در این شورا  از اجرای طرح نور و موفقیت این طرح در استان تقدیر کرد.

 طالبی افزود: این طرح بازخورد خوبی در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها داشته و باید تداوم داشته باشد.


در این جلسه از پوشش خوب صدا وسیمای خراسان جنوبی به صورت زنده در خصوص مراسم ۵ اردیبهشت،سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس تقدیر شد.

دیگر خبرها

  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها
  • تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • ۲۳۰۰ قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است
  • ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • حمایت ۳ هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی
  • تبعیض‌ها در بخش‌های مختلف باید به حداقل برسد
  • حمایت ۳۰۰۰ میلیارد ریالی از طرح مسکن خراسان‌ جنوبی