Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@23:54:22 GMT

کشت مکانیزه چغندرقند در مرودشت آغاز شده است

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۴۹۶۶۲

کشت مکانیزه چغندرقند در مرودشت آغاز شده است

ایسنا/فارس مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از آغاز کشت چغندر قند به صورت مکانیزه در این شهرستان خبر داد و گفت: قیمت مناسب عرضه نهاده‌ها، خدمات مکانیزه و پرداخت مساعدت به چغندرکاران از اقدامات حمایتی کارخانه‌های قند برای توسعه کشت امسال چغندرقند است.

عزیز رحیمی شنبه ۹ اسفند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشت چغندر از اوایل اسفند آغاز شده و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد، افزود: برداشت چغندر قند نیز اواخر مهرماه سال آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسئول گفت: استفاده از بذور اصلاح شده منوژرم با عملکرد بالا، ارائه دو کیلو قند یا شکر به ازای هر تن چغندر و ۲۰ کیلو تفاله به ازای هر تن چغندر قند، پرداخت کمک کرایه و خدمات مکانیزه از دیگر مشوق‌های کشت چغندر قند است.

به گفته رحیمی کاشت مکانیزه چغندر قند نیاز به عملیات تنک کردن، امکان وجین علف‌های هرز به صورت مکانیکی و برداشت مکانیزه را فراهم می‌کند.

رحیمی عنوان کرد: مقاومت دربرابر استرس‌های آبی و امکان تغییر و افزایش دور آبیاری در زمان کم آبی از دیگر مزایای کشت این محصول استراتژیک است.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت، متوسط برداشت محصول در این شهرستان را ۷۰ تن در هکتار عنوان کرد و گفت: بیش از ۶۵ درصد مزارع چغندر با روش‌های نوین آبیاری می‌شود که در افزایش عملکرد تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها کشت چغندرقند مرودشت چغندر قند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۹۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،  مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: برداشت محصول خاکشیر در این شهرستان همه ساله با پایان فروردین و در نخستین روزهای اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

سعید خسروجردی افزود :نزدیک به ۳۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان داورزن، زیر کشت گونه دارویی خاکشیر است که با توجه به میانگین عملکرد ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار، انتظار می رود حدود ۳۵۰ تن محصول از این سطح برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: کار کشت خاکشیر از اوایل آبان‌ماه آغاز می‌شود و با گذشت ۶ ماه، از دهه دوم فروردین‌ به مرحله برداشت می‌رسد.

خسروجردی گیاه دارویی خاکشیر را دارای خواص التیام دهندگی زخم و جراحات، ادرارآوری، تب‌بُری، رفع التهابات کلیه، سرخک و مخملک، رفع گرفتگی صدا، کهیر و التهابات پوستی ذکر کرد.

 

شهرستان داورزن در غرب استان خراسان رضوی، مهد تولید گیاهان دارویی است و در چند سال اخیر همواره با تولید ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن خاکشیر، رتبه نخست استان را داشته است.

فلفل، شیربادیون، مرزه، شوید، خاکشیر، کنجد، زیره سبز، آویشن، رازیانه، گل گاوزبان، نعنای فلفلی، گل محمدی، شیرین بیان و خار شتر عمده ترین گیاهان دارویی است که در شهرستان داورزن کشت و تولید می شود.

حدود چهار هزار بهره بردار در بخش های کشاورزی، باغداری و دامپروری داورزن فعالیت دارند.

این شهرستان دارای ۲۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شامل ۱۷ هزار هکتار کشتزار و سه هزار هکتار باغ است.

شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن با ۲ بخش، چهار دهستان و ۲ شهر در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد
  • توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • آغاز برداشت ماهی از قفس در گلستان
  • آغاز برداشت ازگیل از باغ‌های خفر
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا در استخرهای دو منظوره شهرستان یزد
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان
  • چغندرکاران خوزستانی زودتر محصول خود را برداشت کنند
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در مرودشت