Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه «همایش بین المللی خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی» در 12 اسفند ماه به صورت وبیناری در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود، گفت: البته تعداد محدودی از میهمانان و سخنرانان در مراسم حضور خواهند داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید شهاب‌الدین حسینی در جلسه هماهنگی همایش بین المللی ربع رشیدی که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: اندیشه‌های دینی و علمی خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی در حوزه مباحث علم الادیان و همچنین معرفی و احیای موقوفات خواجه رشید الدین در راستای علم الادیان و علم الأبدان از جمله محورهای این همایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بنای ربع رشیدی، میراثی ماندگار و اولین موقوفه ثبت جهانی شده ایران اسلامی است، اضافه کرد: این یادگار ارزشمند باعث شده تا امروز بعد از هفت قرن چنین همایشی را برگزار کنیم تا گامی در راستای این پیشینه فاخر 700 ساله شهرمان برداشته شود؛ همچنین در قالب این همایش، در راستا احیای موقوفات خواجه رشیدالدین نیز اقدامات موثری انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه همزمان با مقدمه‌سازی برای برگزاری این همایش، اداره مستقلی نیز در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برای "موقوفات ربع رشیدی" دایر شده است، گفت: این اداره نیز یکی از برکات همین همایش بوده و به عنوان دبیرخانه کشوری موقوفات ربع رشیدی که در هشت استان پراکندگی دارد، انتخاب شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه جلسات متعددی با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه تبریز و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شده و مقالات متعددی نیز به دبیرخانه همایش ارسال شده است، خاطرنشان کرد: مقدمات لازم برای چاپ این مقالات نیز فراهم شده تا مقالات برگزیده، چاپ و ماندگار شود.

وی با اشاره به برگزاری «همایش بین المللی خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی»، ادامه داد: این همایش با خیرمقدم‌گویی مجازی رئیس اوقاف و امور خیریه کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی آغاز شده و دکتر ولایتی نیز یا به صورت زنده و یا در قالب پیام ویدیویی سخنانی ارائه خواهند کرد. همچنین نماینده ولی فقیه در استان، استاندار آذربایجان شرقی و رییس دانشگاه تبریز هم سخنرانان این همایش هستند.

وی با تاکید بر اینکه این همایش قدم مبارکی است تا مسیر برای برگزاری سلسله همایش‌های علمی و پژوهشی در رابطه با بزرگان این دیار برداشته شود، افزود: در قرن اخیر نیز سه علامه تبریز "علامه طباطبایی، علامه امینی و علامه جعفری" افتخاری در حوزه الهیات هستند و باید در راستای اندیشه‌های این بزرگان گام‌های بزرگی برداشته شود.

میررضا مجیدی، رییس دانشگاه تبریز نیز در این جلسه، از آمادگی دانشگاه تبریز برای میزبانی این همایش بین المللی خبر داد و گفت: برگزاری این همایش اقدامی ارزشمند در راستای معرفی شخصیت و اندیشه‌های والای خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی بوده و همچنین گامی مبارک در جهت معرفی و احیای بنای 700 ساله ربع رشیدی است.

رییس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه برگزاری «همایش بین المللی خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی» از جمله همایش‌هایی است که در راستای همکاری دانشکده الهیات دانشگاه تبریز با موسسات و نهادهای خارج از دانشگاه انجام می‌شود، گفت: در این رابطه حدود یک سال است که با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان جلساتی برگزار شده و مقدمات لازم برای برگزاری همایش را فراهم کرده‌ایم.

صمد بهروز با تاکید بر اینکه سیاست دانشکده الهیات دانشگاه تبریز بر این است که یک سری برنامه‌ها را با مشارکت و همکاری سازمان‌ها و نهادهای خارج از دانشگاه انجام دهد که این همایش از نمونه‌های موفق در این رابطه است، افزود: بحث ارتباط با صنعت نیز جزو اولولیت‌های دانشگاه تبریز بوده و دانشکده الهیات نیز در این رابطه، با نهادها و سازمان‌هایی چون اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان تبلیغات و... همکاری کرده و در این رابطه قدم‌هایی برداشته و برنامه‌های دیگری نیز در این رابطه انجام خواهد شد.

دبیر علمی اولین همایش خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی نیز در این جلسه با بیان اینکه کارهای مهمی طی یکسال گذشته در راستای برگزاری این همایش انجام شده و با اساتیدی از کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا در این رابطه ارتباط گرفته‌ایم، افزود: از داخل کشور نیز مقالات خوبی دریافت شده که 15 عنوان مقاله برگزیده در پایان همایش به چاپ خواهد رسید.

احمد مرتاضی با اشاره به اینکه پیشتر در دانشگاه‌های همدان و تهران نیز همایشی در مورد خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی برگزار شده بود، اما وجه تمایز این همایش، تمرکز به اندیشه‌های دینی و علمی خواجه است، گفت: مقالات دریافت شده در قالب سه پنل ارائه می‌شود که یک پنل آن به اندیشه‌های خواجه رشیدالدین اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه غیر از مقالاتی که در ارزیابی اولیه مردود شدند، در مجموع حدود 70 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است، ادامه داد: حدود 15 مقاله برگزیده شده و به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی آذربايجان شرقي خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی ربع رشیدی تبریز همایش بین المللی خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان دانشگاه تبریز دانشکده الهیات ربع رشیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۴۹۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرامرزی ظهر دوشنبه با اشاره به برگزاری دهه سرآمدی آموزش دانشگاه در اردیبهشت ماه اظهار کرد: اگرچه نسل دانشگاه‌ها تغییر کرده و به مهارت آفرینی روی آورده‌اند اما کارکرد و فلسفه دانشگاه بر مبنای آموزش است.

وی افزود: بزرگترین افتخار دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی و فارغ‌التحصیلان کارآمد است و آموزش، نقش مهمی در این راستا دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با اشاره به چهار مقوله کلیدی دهه سرآمدی آموزش، تصریح کرد: دانشجو، منابع آموزشی، استاد و یا اعضای هیئت علمی دانشگاه و زیرساخت و امکانات خوب از جمله این موارد است که این دهه از از ۸ تا ۱۷ اردیبهشت ماه در دانشگاه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به شعار این دهه در دانشگاه مبنی بر «آموزش الهام بخش، نیاز محور و اشتغال آفرین» گفت: اهمیت و جایگاه معلم در توسعه کیفی آموزش بسیار مورد توجه است که در دهه سرآمدی آموزش برای تقدیر از اساتید، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، دورهمی … برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

فرامرزی تربیت نیروی انسانی کارآمد را یکی از فاکتورهای تحقق شعار سال دانست و افزود: دانشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند به خوبی نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان ۷۰۰ عضو هیئت علمی دارد، گفت: در مجموع ۸۰ نفر از بازنشستگان، سرآمدان آموزشی و … منتخبان این دوره هستند و در این بین ۲ نفر برای مرحله ملی و کشوری از بین اساتید معرفی می‌شوند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان یادآور شد: از بین کسانی که در حوزه تحقق شعار و سیاست‌های دانشگاه فعالیت داشته‌اند نشان تمدن‌سازی دریافت می‌کنند و همچنین مؤثرترین فرد در بین‌المللی سازی از دیگر فاکتورهای انتخاب اساتید برتر است.

وی افزود: رعایت افزایش کیفیت، آموزش، پژوهی، رعایت اخلاق حرفه‌ای، شاگرد پروری و … از معیارهای امتیازدهی برای منتخبان است در مجموع باید ۴۰۰ امتیاز را دریافت کنند.

فرامرزی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان در رتبه بندی IST ، جز ۵ دانشگاه برتر است که در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری و زیرساخت‌ها، بین‌المللی سازی و … ارزیابی می‌شود و این دانشگاه در حوزه بین‌المللی هم در سال ۲۰۲۳ حضور داشت.

وی افزود: ۱۷ دانشکده در دانشگاه اصفهان وجود دارد و ۱۷ هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی و ۹ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی هستند و ۴۰۰ رشته تحصیلات تکمیلی و ۹۰ گروه آموزشی دارد.

کد خبر 6086732

دیگر خبرها

  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه برگزار می‌شود
  • دهمین همایش بین‌المللی دوسالانه علوم شناختی برگزار می‌شود
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه ویژه هفته کار و کارگر در گلستان
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک
  • همایش بین‌المللی شعر عربی رضوی در هویزه برگزار می‌شود
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • همایش آموزش پزشکی با شعار «از کلاس درس تا عرصه» برگزار می شود
  • آغاز اجرای ۱۵ پروژه هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در تبریز