Web Analytics Made Easy - Statcounter

سومین مارشال افغانستان که اختلافات بسیاری با رئیس جمهور این کشور داشت، پس از دو سال وارد کابل شد و تاکید کرد که اگر گفت‌وگوهای صلح به شکست منجر شود در جنگ شرکت خواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «مارشال‌ عبدالرشید دوستم» پس از حدود دو سال وارد کابل شد و اظهار داشت که در مرحله حساس تاریخی قرار داریم و رئیس جمهور باید سیاسیون را گرد هم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این مرحله حساس تاریخ افغانستان حتی جزئی ترین غفلت نیز ملامت نسل‌های آینده را در پی دارد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

مارشال دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان گفته که «امروز آمده‌ام تا با رئیس‌جمهور و مقام‌های سیاسی دیدار کنم و در صورت شکست گفت‌وگوها در تمام جبهه‌های جنگ شرکت کنم».

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای مصالحه، «محمد محقق» مشاور رئیس جمهور افغانستان در مراسم ورود مارشال دوستم به کابل حضور داشتند.

مارشال دوستم همچنین گفت که در روند صلح افغانستان همیشه پیش قدم بوده است و باید کاری انجام داد زیرا صلح به سادگی تامین نمی‌شود.

وی در هفته‌های اخیر همواره تاکید کرده است که جنگ را راه‌حل بحران افغانستان نیست و طالبان نیز باید وادار به حضور در میز مذاکره شود و از بلندپروازی‌های بسیار کوتاه بیاید.

رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان پیش از این گفته بود که درصورت حفظ نظام کنونی و دستاوردهای دو دهه گذشته با ایجاد دولت موقت موافق است.

روابط مارشال دوستم با دولت افغانستان در سالهای اخیر با افت و خیزهای بسیاری همراه بوده است.

تقابل مارشال دوستم با حکمتیار در حمایت از دولت افغانستان

انتقاد مارشال دوستم از عملی نشدن توافقنامه ایجاد دولت مشارکتی افغانستان

مارشال دوستم: روند صلح نباید به جنگ داخلی دیگری در افغانستان منجر شودمارشال دوستم: فشار نظامی بر طالبان در روند صلح تعیین کننده است

اختلاف بین رئیس جمهوری افغانستان و دوستم به زمانی برمی‌گردد که وی پس از یک سوء قصد نافرجام به جانش، اشرف غنی را به قوم‌گرایی متهم کرد. همچنین آشکارا از نداشتن اختیارات لازم در دولت و سهم کمتر از قدرت شکایت کرد.

در بهار سال 1398 وی پس از دو سال و نیم به افغانستان بازگشت و در ولایت جوزجان زادگاهش سخنرانی کرد.

رتبه مارشالی دوستم نیز در پی پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری طی مراسمی در جوزجان اعطا شد. وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از عدم شرکت اشرف غنی در این مراسم گلایه کرد.

به گزارش بی.بی.سی مارشال دوستم از جمله رهبران دوره مقاومت علیه طالبان در سال‌های پایانی 90 میلادی است. موضع وی علیه طالبان همیشه تند بوده است. دوستم همواره روی تجربه نظامی خود تاکید داشته است و از آمادگی خود برای مهار "دشمن" صحبت کرده است.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محمداشرف غنی اخبار افغانستان محمداشرف غنی اخبار افغانستان مارشال دوستم رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۰۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور هیأت بلندپایه کوالالامپور در کابل

امیرخان متقی، وزیر خارجه افغانستان با نمایندگان وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع و کشور مالزی و همچنین مشاور نخست وزیر و نماینده ویژه این کشور برای افغانستان که به کابل سفر کرده‌اند، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار روی توسعه روابط و مشارکت‌های مذهبی، فرهنگی، ديپلماتيک و اقتصادی، سرمایه‌گذاری، فراهم‌سازی تسهیلات برای افغان‌های مقیم مالزی، سرمایه‌گذاری، بهداشت و... بحث و تبادل نظر صورت گرفت. 

همچنین نماینده صدراعظم مالزی در این دیدار اعلام کرد کشورش آماده آموزشی کوتاه مدت برای دیپلمات‌ها و کارمندان دولتی ‎افغانستان در زمینه‌های مختلف است.

پیش از این هیات مالزی با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان دیدار کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • حضور هیأت بلندپایه کوالالامپور در کابل
  • ورود هیات قزاقستان به کابل
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • اخراج پناهجویان قانونی روابط کابل اسلام آباد را بهم خواهد زد
  • برگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل
  • استخراج معدن نفرایت کابل واگذار شد