Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده قرارگاه فرهنگی ـ اجتماعی بقیةالله‌الاعظم(عج) گفت: امام محله و راهیاران باید از جنس بچه‌های جهادی باشد و ذاتاً به دنبال حرکت‌های خودجوش فرهنگی و اجتماعی باشد و روحیه سازمانی نداشته باشد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت با سردار سرلشکر عزیز جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله الاعظم(عج) دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار جعفری با توجه به شرح وظایف امامان محله و راهیاران استانی بنیاد هدایت، اظهارداشت: امام محله و راهیاران باید از جنس بچه‌های جهادی باشد و ذاتاً به دنبال حرکت‌های خودجوش فرهنگی و اجتماعی باشد و روحیه سازمانی نداشته باشد. بنابراین شما از ابتدا، افرادی برای این کار انتخاب کنید که چنین ویژگی‌هایی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: سردار جعفری: اهداف انقلاب بدون نقش‌آفرینی مردم و پیشتازی جوانان محقق نمی‌شود

وی به آسیب شناسی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محله محور پرداخت و تصریح کرد: اگر مراقب آفت سازمان‌زدگی و سیستم‌زدگی نباشید، این مسئله تبدیل به مانع بزرگی بر سر راه شبکه امامت، خواهد شد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) به نمونه‌های موفقی که می‌توانند الگوی امامان محله دیگر باشند اشاره کرد و گفت: حجت‌الاسلام خیاط در بندر عباس، امام موفقی است که بر محور فعالیت‌های اقتصادی، تولید و اشتغال‌زایی، کارهای خود را پیش می‌برد. این روش می‌تواند اثرگذار باشد و امامان محله از این طریق در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز ورود پیدا کنند.

سردار جعفری برنامه‌ریزی بلندمدت برای پیشبرد اهداف شبکه امامت را امری ضروری خواند و بیان داشت: برای تربیت امام محله یک برنامه ۲۰ ساله در نظر بگیرید و از میان جوانان و نوجوانان محصل و دانشجو که روحیه جهادی و فعالیت اجتماعی دارند، افراد را شناسایی کنید؛ از میان این‌ها کسانی که در محله فعال هستند را تشویق کنید که به حوزه بروند و درس طلبگی بخوانند و برای امامت محله، تربیت شوند. از این طریق شبکه امامت در محله‌های دیگر نیز تکثیر می‌شود چراکه جوانان انگیزه میدان‌داری در فعالیت‌های اجتماعی را دارند.

وی با اشاره به فعالیت افراد و گروه‌های مختلفی که بعضاً در یک محله حضور دارند، گفت: نگران این نباشید که شما را متهم به موازی کاری کنند؛ حرکت‌های اجتماعی و قیام مردمی کار بسیار بزرگی است که اگر همه هم پای کار بیایند باز هم نیاز است. مهم این است که همه بدانیم که لازمه این حرکت عظیم، موازی کاری است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) افزود: البته نباید تشکل‌های انقلابی و حزب اللهی مختلفی که در محله فعال هستند بین خود مرزبندی و دیوار کشی داشته باشند؛ همه باید همدیگر را تشویق کنند؛ هویت این‌ها به باهم بودن و هم‌افزایی است. می‌توانند به صورت موضوعی باهم شبکه بشوند و در محله حلقه‌های مشترکی را برای حل مشکلات مردم شکل بدهند.

سردار جعفری تشکیل جبهه فرهنگی را یکی از دغدغه‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: جبهه در یک محله معنا پیدا می‌کند. همه باید ظرفیت سازی کنند و باهم متحد شوند؛ در این صورت می‌توانیم حریف تهاجمات فرهنگی و جنگ نرم شویم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مجموعه‌ها و گروه‌های جهادی در محله‌ها محور فعالیت می‌شوند؛ اینها باید با امام محله هماهنگ و هم افزا باشند. فعالیت خود را در محله‌ها و شهرها داشته باشند و بدانند که هویت‌شان «حزب الله» آن محله یا شهر است. باید مدل‌هایی طراحی کرد که فعالان فرهنگی ـ اجتماعی یک محله در آن قالب باهم همکاری کنند نه اینکه خدایی ناکرده احساس رقابت کنند و بخواهند دیگری را کنار بزنند.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم(عج) با تأکید بر ضرورت مستندسازی و کار رسانه‌ای برای فرهنگ‌سازی و تکثیر شبکه امامت، گفت: با معرفی الگوهای موفق در عرصه امامت محله، امید در مردم زیاد می‌شود و حتی امامان دیگر نیز الگوبرداری می‌کنند.

امام محله نباید به کاهش آسیب‌های اجتماعی اکتفا کند

حجت الاسلام میرمحمدیان نیز در ابندای این دیدار اظهار داشت: ما معتقدیم که نباید به کاهش آسیب‌های اجتماعی اکتفا کرد و باید به دنبال تحول اجتماعی باشیم. در این تحول امام می‌تواند محور و تسهیل گر باشد.

وی افزود: امامت یک نهاد اجتماعی است که ما باید تلاش کنیم دولتی نشود و مردمی بماند تا آرام آرام شبکه امت ـ امامت شکل بگیرد. در حال حاضر ۵۰ درصد روستاهایی که جمعیتی بیش از ۲۰۰ خانوار دارند را پوشش می‌دهیم. همچنین در ۴۰۹ منطقه حاشیه نشین نیز امام محله‌ها مستقر شده‌اند؛ هزار امام محله را نیز در سطح شهرها شناسایی کرده‌ایم و تحث پوشش داریم. البته هنوز نزدیک ۲۶ هزار مسجد در سطح کشور وجود دارد که امام ندارند.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به شئون مختلفی که امام محله دارد، بیان داشت: دغدغه اصلی امامان، حل مشکلات محله است؛ بنابراین متناسب با مشکلات هر محله فعالیت خود را پی می‌گیرند. حدود ۴۰۰ نفر از امامان محله فعالیت‌های خود را بر پایه مشکلات اقتصادی انجام می‌دهند. برخی نیز به معضل اعتیاد و عده‌ای هم در مسائل تربیتی و خانواده ورود پیدا کرده اند.

میرمحمدیان در شرح ویژگی‌های یک امام محله گفت: طلبه باید «عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم» باشد یعنی درد مردم برایش گران باشد و نسبت به درمان آنها اصرار و پیگیری داشته باشد. چه خوب است که حوزه‌های علمیه این روحیه را در طلاب خود تقویت کند.

وی بخشی از آیه ۳۷ سوره ابراهیم را قرائت کرد و در توضیح آن اظهار داشت: قرآن می‌فرماید«أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ» برای هر محله یک مسجد قرار داده شده است که مردم حول آن گرد هم بیایند و مشکلات خود را حل کنند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا عزیز جعفری سازمان تبلیغات اسلامی حزب اللهی حزب الله لبنان قرآن سردار جعفری فرهنگی و اجتماعی امامان محله سردار جعفری شبکه امامت امام محله محله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۰۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن در تلاش برای ایجاد دوگانگی و اختلافات قومی و مذهبی است

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، حجت الاسلام و المسلمین رضا عزت زمانی در اولین اجلاسیه خانه‌های دین و زندگی سیستان و بلوچستان، گفت: خانه‌های دین و زندگی رویشی از زنان با وقار و مادران فهیمی است که با تمام قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و خلاقیت ویژه با نگاه محبت آمیز، با ایجاد یک اتحاد و انسجام و ارتباط دادن دل‌ها اقدام به جذب افراد کرده و در خانه خود تا زمانی که زنده اند در سینه‌های افراد نفوذ کرده و اقدام به فعالیت می‌کنند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور تاکید کرد: زن مسلمان به برکت امام راحل (ره) و شهدا و انقلاب اسلامی، هویت خود را فهمید و شناخت؛ امام راحل در زمان فعالیت‌های انقلابی خود در جمع خانه‌های ساده و بانوان خانه دار حاضر می‌شد و آنان را رهبران نهضت، خطاب می‌کرد، این موضوع یک حقیقت در وجود زن‌ها هست چرا که زن قدرت عاطفه و محبت و عطوفت و عفت را داشته و با آنها، جامعه را رهبری می‌کند.
حجت الاسلام عزت زمانی بیان کرد: در کشور طرح های بزرگ و کوچک با میلیارد‌ها تومان اعتبار در حال اجراست، اما برای رسیدن به درک و فهم خانه‌های دین و زندگی باید قدرت هدایت جامعه را دید، هویت پیوند اجتماعی که در این محل‌ها شکل می‌گیرد و شیطان از آن گریزان است، شما فعالان این مجموعه‌های مردمی باید قدر این اقدامات و فعالیت‌ها را دانسته و بدانید شبکه‌هایی شکل گرفته و مجاهدت‌های شما الگوی کار‌های فرهنگی می‌شود که قابلیت اتصال و پیوند را ساده و بی آلایش و همه فهم دارا است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان هم، گفت: مجموعه مدیریتی این خطه پهناور، آماده حمایت و گسترش از خانه‌های دین و وزندگی است.
شریفی تاکیدکرد: مصداق بارز دغدغه رهبر معظم انقلاب با توجه به نام گذاری امسال به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم، همین خانه‌های دین و زندگی است، براین اساس باید برای گسترش و افزایش این مجموعه‌ها تلاش کرد.
وی  از تلاش برای رسیدن آمار خانه‌های دین و زندگی استان به هزار واحد خبر داد وگفت: خانه‌های دین و زندگی مجموعه‌هایی اثرگذار بوده و در کنار سایر کنش گران اجتماعی و تشکل‌های مردمی و سمن ها، می‌توانند تاثیرگذار باشند، دشمن به دنبال کم رنگ کردن نقش مردم و القای وجود اختلاف فی ما بین دستگاه‌های اجرایی با کف جامعه و فاصله انداختن بین این دو است و برخی از داخل نیز به این موضوع دامن می‌زنند.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جهانشاهی هم در این مراسم گفت: از پنج سال گذشته تاکنون اجرای طرح خانه‌های دین و زندگی در سیستان و بلوچستان به عنوان یک پایگاه فرهنگی در استان در حال پیگیری و اجراست و در حال حاضر با همه حمایت‌های شده حدود ۳۰۰ خانه دین و زندگی در استان راه اندازی و مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم ، آمار این مجموعه در استان را به هزار واحد افزایش دهیم، این مجموعه‌ها کاملا مردمی و با توان خود مردم فعالیت می‌کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه محدوده فعالیت خانه‌های دین و زندگی به یک کوچه و خیابان محدود است، افزود: مقابله با آسیب‌های اجتماعی، اشتغالزایی و فعالیت‌های مذهبی از جمله فعالیت‌های این مجموعه هست.

دیگر خبرها

  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • دشمن در تلاش برای ایجاد دوگانگی و اختلافات قومی و مذهبی است
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است
  • فیلم/ رئیسی: روحیه انقلابی و دین مداری مردم لاهور و پاکستان ستودنی است
  • تغییر معماری تاریخی اصفهان برگرفته از روحیه انسان‌ها
  • آغاز هفته کارگر با شعار مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی
  • سپاه، پناه مردم و مستضعفان است
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد شهرستانی در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد در شهرستان‌ها